Preview: Humankind - een reis door de geschiedenis

Geplaatst: 18 juni 2021 10:00

Ik weet nog goed dat Humankind werd aangekondigd in 2019. Ik heb eigenlijk heel weinig met 4x strategie-games en speel alleen af en toe een keer Civilization VI. En toch wist Humankind mij met de eerste trailer al te overtuigen dat dit de beste strategie-game van het jaar ging worden. Een beetje overdreven, want uiteindelijk werd de game meerdere malen uitgesteld. Mijn enthousiasme voor de game bleef echter bestaan en met de Closed Bèta heb ik eindelijk mogen ervaren wat Humankind precies is. Ik neem je dan ook graag mee op een reis door de geschiedenis.

De basis van Humankind

Het is niet toevallig dat ik Civilization VI al noem in de inleiding. Naast dat het één van de bekendste 4x strategie-games is, is Humankind qua basis eigenlijk hetzelfde. Aan het begin van de demo werd mij een avatar voorgeschoteld en kon ik zien welke andere volkeren er aanwezig waren op de map. Humankind heeft een nogal uitgebreide lijst als het gaat om de moeilijkheidsgraad en dit kan ik alleen maar toejuichen. In totaal zijn er zeven niveaus, waardoor het toegankelijk is voor nieuwe spelers en tegelijkertijd uitdaging biedt voor strategie-fans. Na die keuze eindig je op een map die je uiteraard moet verkennen, zodat je de eerste stad kunt bouwen. In Humankind krijg je per zet een aantal muntstukken en Influence Points. De Influence Points zijn het belangrijkst, omdat je hiermee soldaten moet kopen. Ook zijn ze nodig voor de districten, monumenten en projecten die je kunt starten in de steden. Je moet vervolgens nog wel een aantal zetten wachten, voordat dit voltooid is. Helaas springen de districten en speciale gebouwen visueel niet in het oog. Het is ook de bedoeling dat je elke zet de soldaten over de map beweegt, of specifiek aangeeft dat ze de ronde moeten overslaan. Anders kun je niet naar de volgende zet.

Districten en allerlei andere gebouwen zijn alleen vrij te spelen via het technologie-paneel. Uiteraard kun je niet direct door naar de moderne tijd, maar begin je in de prehistorie. Het uitvinden van de kalender en visserij zijn voorbeelden waar je mee begint. Om dit te bereiken moet je wetenschapspunten inzetten, die je krijgt per zet. Het onderzoeken van een uitvinding duurt een aantal zetten en geeft je dan pas toegang tot een bepaald district. Omdat er andere volkeren aanwezig zijn op de map, speelt diplomatie een grotere rol. Ik vond zelf de volkeren nogal wispelturig en moest als snel aan de slag met de oorlogvoering. Dit zorgde ervoor dat ik flink wat grondgebied kwijtraakte. Wanneer de steden groeien, kom je automatisch in de invloedsfeer van een ander terecht en dat levert problemen op. Ik heb het idee dat of de map te klein is of er te veel volkeren op een map worden geplaatst. De andere volkeren verspreiden zichzelf ook zeer snel over de map, waardoor ik het gevoel kreeg dat je niet rustig kunt uitbreiden. Het helpt ook niet dat je als nieuwe speler opeens meerdere systemen naar je geslingerd krijgt. Gelukkig wordt dit telkens wel ingeleid met een korte tutorial.

Een unieke mix?

Wat Humankind op zichzelf laat staan, is hoe de game om gaat met de tijd. Door het verzamelen van sterren die te verdienen zijn met milestones, ga je door de tijd heen. Het mooiste is dat je ook gewoon van cultuur kunt wisselen en daardoor richting de end-game verschillende culturen hebt meegemaakt. Elke cultuur heeft namelijk zijn voor- en nadelen. Het jammere hieraan is wel dat een cultuur één keer gekozen kan worden. Is de AI je dus voor, dan heb je blijkbaar pech. Wat de game ook kent, is een uitgebreid systeem rondom de samenleving. Je moet dan kiezen wat je gaat doen met religie en hoe soldaten worden getraind. Dit geeft je echt het gevoel dat je een rijk aan het besturen bent. De situaties zagen er ook goed uit en de keuzes hebben daadwerkelijk van invloed op het rijk. Om de zoveel tijd krijg je ook dilemma's voorgeschoteld die dit gevoel nog eens extra benadrukken. Laat je bepaalde vluchtelingen toe in je rijk of niet?

In de jaren dat ik Humankind heb gevolgd, zijn er veel video's geweest over de muziek en de visuele stijl. De game ziet er goed uit en maakt gebruik van een duidelijk lettertype en interface. Voor een strategie-game met zoveel systemen niet geheel onbelangrijk. Op visueel gebied vond ik voornamelijk de afbeeldingen bij de culturen, het technologie-panel en de dilemma's erg goed. De avatar die je krijgt en de voice-overs van de anderen op de map, vond ik dan juist weer matig. Dat de muziek speciaal gemaakt is voor Humankind is wel duidelijk, maar niet alle nummers zijn even plezierig om naar te luisteren. Op technisch gebied draait Humankind momenteel lekker soepel. Behalve wanneer het gaat om het laadscherm, want het duurt wel even, voordat de game geladen is.

1 1 1 1 1

Voorlopig oordeel van Anita

Wanneer je al drie jaar uitkijkt naar een game dan is de kans groot dat je te grote verwachtingen creëert. Mijn eerste indruk is in ieder geval wel goed. Humankind is een game die zoveel systemen introduceert dat het in het begin wel overweldigend is. Door de hulp vanuit de game is het mogelijk om de game te leren en bekend te worden met alles. Het lijkt er dan ook op dat dit veel ruimte gaat geven voor verschillende strategieën. Er zijn een aantal zorg puntjes, maar mijn enthousiasme voor de game is nog steeds aanwezig. Mijn zorgen liggen momenteel vooral bij de map en het diplomatieke systeem. Ik vind het daarnaast erg jammer dat de districten en monumenten er visueel niet uitspringen. Door het wisselen van de culturen en de dilemma's die op je pad komen, weet Humankind tot nu toe een nieuwe ervaring te bieden. Het 4x-strategie genre is niet heel uitgebreid, maar bestaat wel uit een aantal grote en bekende titels. De grote vraag voor Humankind wordt of ze de concurrentie aankunnen. Ik hoop het wel, want van wat ik gezien heb, biedt de game al een mooie strategische ervaring.

Packshot Humankind

-

SEGA