Preview: Hotline Miami 2: Wrong Number

Geplaatst: 20 mei 2014 10:00

Hotline Miami was een onverwachte hit. De keiharde 8-bit top-down 2D-actiegame gooide hoge ogen en verkocht zeer goed. De brute, bloederige en genadeloze actie, overgoten in 8-bit-nostalgie sprak zeer aan en past goed in de huidige 8-bit-revival. Reden zat om een vervolg uit te brengen dus. En die heet Hotline Miami 2: Wrong Number.

Hotline Miami 2
In dit vervolg op het 8-bit-slachtfeest, ontwikkeld door het Zweedse Dennaton Games en uitgegeven door Devolver Digital, ga je wederom als gemaskerde vigilante achter de slechteriken aan. Echter is het dit keer anders. Een deel van de game speelt zich namelijk voorafgaand aan het voorgaande deel af en een deel na. Om de verwarring compleet te maken speelt een deel zich af in een verfilming van het verhaal van Hotline Miami. In deze verfilming wordt de hoofdpersoon uit deel 1, Jacket, echter afgeschilderd als een bloeddorstige seriemoordenaar in plaats van een reddende engel die de Russische maffia een kopje kleiner maakt. Je speelt daarin de acteur die in de film een bloedbad aanricht.

Fans
In het eerste deel kreeg de hoofdpersoon, Jacket, een aantal telefoontjes die hem missies gaven. Ondanks het feit dat Jacket in deel 1 al de vijanden had gesloopt en dat zijn daden middels de film als moordlustig in plaats van heldhaftig zijn bestempeld, heeft hij een kleine schare fans opgebouwd die hem willen emuleren. Zij gaan dus op een killing spree onder de lokale low-lifes om genoeg media-aandacht te krijgen in de hoop dat zij ook mysterieuze telefoontjes krijgen. En zo gaat het bloedbad vrolijk verder.

Bloed overal
Als iets typerend is voor Hotline Miami, is dat de tonnen aan pixelbloed en het non-stop geweld. Je reactiesnelheid zal tot het uiterste worden beproefd terwijl jij je personage van bovenaf bestuurt in deze pixelgame. Qua gameplay grijpt de game net als zijn voorganger terug naar het Commodore 64- en Atari-tijdperk, waarbij kills beloond worden met punten. Hierdoor lijkt de game eigenlijk het meeste op een 18+-arcadegame van weleer, waarbij je hard aan de joystick moet rukken en de vuurknop een genadeloze pounding zal moeten doorstaan. Alsof de game nog niet hard genoeg was kun je als je goed genoeg scoort de hard mode unlocken. Hierin zijn je vijanden taaier en worden de vaardigheden van je personages beperkt. Een aanrader voor de echte game-masochist.

Verwachting
Hotline Miami gooide erg hoge ogen en scoorde erg goed. Deel 2 lijkt op hetzelfde af te stevenen, echter lijkt er op het eerste oog buiten het verhaal en de nieuwe personages niets te zijn veranderd. De gameplay is hetzelfde, de graphics zijn hetzelfde, maar ik kan zo meer gameseries opnoemen die hetzelfde doen. Nu is het nog afwachten tot de game uit is of deze angsten onderbouwd zijn of dat deze ongegrond waren.

Hotline Miami 2: Wrong Number komt later dit jaar uit op de pc, PS3, PS4, PSV, Linux en Mac.