Preview: Horizon: Zero Dawn

Aangepast: 20 augustus 2018 08:44

Met Horizon: Zero Dawn gaat Guerrilla Games een totaal andere kant op dan de bekende Killzone-serie. In plaats van altijd maar mannelijke hoofdrolkarakters in een militair overbeladen pak, bevat Horizon: Zero Dawn een roodharige jaagster, die maar al te goed weet hoe ze enorme mechanische beesten moet neerhalen. Helaas heb ik niet zelf de game kunnen uitproberen tijdens de gamescom, maar mocht ik wel een gameplaydemonstratie bijwonen. Laat de hevige strijd tussen mensen en machines dus maar losbarsten!

Overleven

De kunst is echt om tijdens Horizon: Zero Dawn te overleven tussen gigantische mechanische beesten. De game bevat dan ook een post-apocalyptische wereld, oftewel een sciencefictionachtige wereld die zich afspeelt na het ondergegaan van de wereld. Nou zou je natuurlijk verwachten dat de mensheid ook technisch enorm geavanceerd is, maar juist het tegenovergestelde is waar. Terwijl de natuur gemixt is met de ooit grote levendige steden, is de mensheid juist weer teruggebracht naar een meer primitieve tijd. Steden zijn helemaal overgroeid en mensen leven weer in stammen.

Uitgebreide equipment

Primitieve tijd of niet, awesome wapens zijn nog steeds aanwezig. In de game speel je met de hoofdrolspeelster Aloy. Haar stam was de eerste die de strijd aanging met de mechanische beesten, en is dan ook getraind om deze beesten met de grond gelijk te maken. Aloy zou dit uitvoeren met behulp van meerdere wapens, maar tot nu toe heeft de game alleen een boog laten zien, welke overigens wel weer verschillende zeer mooie opties bevat. Zo kun je pijlen gebruiken met een elektrische schok of met een bom aan de punt van je pijl. Het switchen tussen deze verschillende opties gaat heel makkelijk door middel van het Weapon Selection Wheel. Wanneer je wilt wisselen van munitie, wordt het beeld vertraagd, zodat je iets meer de tijd hebt om rustig te kiezen.

Megamechanische beesten

Gelijk vanaf het begin van de game zie je gigantische mechanische beesten rondlopen. Deze beesten zijn juist hetgeen wat mij zo enorm aantrekt tot de game. Het zorgt namelijk voor echt uitdagende gevechten. Een voorbeeld is het megabeest hieronder. Om deze neer te halen, moet je eerst het beest verzwakken. Vervolgens kun je het beest zijn eigen wapen eraf schieten en deze daarna tegen hem gebruiken om zo te zorgen dat je zijn hart, voor zover die dat heeft, kapot te knallen. Daarnaast bevat de game ook een enorm coole mechanische adelaar die zeker wel twintig keer zo groot is als jijzelf.

Horizon: Zero Dawn heeft echt mijn aandacht weten te trekken en kwam tijdens de E3 uit een zeer onverwachte hoek. Ik had niet gedacht dat ik zo zou staan popelen om een game te spelen van Guerrilla Games of überhaupt van een Nederlandse studio. Horizon: Zero Dawn laat echt zien dat ook Nederland weet wat gamers willen: mooie omgevingen, zeer toffe mechanische beesten, gaaf karakter en een mooi verhaal.

Horizon: Zero Dawn zal in 2016 exclusief uitkomen voor de PlayStation 4.

Packshot Horizon Zero Dawn

-