Preview: Honey, I Joined a Cult - En heb er geen spijt van

Geplaatst: 14 september 2021 14:00

Heb je altijd al de dinosaurussen willen eren, wetend dat ze op een dag als goddelijke wezens over de mensheid zullen regeren? Of misschien geloof je in de heilige octopus, omdat je dan jezelf kunt veranderen in een blauwe vis met een octopus hoofddeksel. Het opstarten van een sekte is dan een goed idee, zodat je niet alleen gelijkdenkende personen kunt rekruteren, maar ook direct andere mensen kunt hersenspoelen om zo meer geld te verdienen. Als dat goed in de oren klinkt dan stel ik de game Honey, I Joined a Cult even voor.

Zorg goed voor je leden

Het leiden van een sekte is niet eenvoudig, want wie ga je vereren? De game biedt tien profielen aan die je direct kunt gebruiken of waar je nog aan kunt sleutelen. Naast de twee voorbeelden die ik heb genoemd in de inleiding kun je ook kiezen voor de Egyptische god Anubis of bijvoorbeeld de maan. Ik heb gekozen voor het vereren van de dinosaurussen, wat betekent dat er gebeden wordt in het Jurassic House. Hier staat dan ook het godenbeeld, wat een groot dinosaurus ei is. Als leider zorg je elke dag voor een heilige mis om het geloof van je leden te versterken. Op welk moment van de dag deze bijeenkomst plaatsvindt, bepaal jij. Al is het niet handig om het tijdens werkuren te doen, want dan loop je geld mis. Om je leden vervolgens tevreden te houden moet je zorgen voor slaapkamers, een restaurant en natuurlijk badkamers. Dankzij het onderzoekscentrum kun je upgrades voor kamers of compleet nieuwe kamers onderzoeken. Hierdoor heb je later ook toegang tot een recreatiekamer voor entertainment. Het upgraden van de kamers zorgt voor een verbetering van de levensomstandigheden en dat is hard nodig. De eerste leden van de sekte zijn niet direct de meest slimme mensen op de aardbol en dat is te merken aan de hoeveelheid ziektes waarmee je te maken krijgt. Blijkbaar is het ontzettend lastig om na een toiletbezoek je handen te wassen, want de helft van mijn leden deed dit niet. Zelfs niet toen ik moderne wasbakken in de badkamer plaatste.

Gelukkig kun je altijd nog leden uit de sekte zetten en is er een level-up systeem aanwezig. Wanneer een onderdaan een level hoger is, kun je kiezen uit een aantal vaardigheden die invloed hebben op het werk dat ze verrichten. Hierbij speelt de kwaliteit, oftewel intelligentie, een grote rol. Wanneer een onderdaan een lage kwaliteit heeft, hebben ze een laag maximaal level. Wat vervolgens weer invloed heeft op de hoeveelheid vaardigheden die ze kunnen beheersen. Om leden met een hoge kwaliteit aan te trekken moet je speciale PR-missies doen. Dit is niet zonder gevolgen, want deze missies zorgen ervoor dat de Heat-rating omhoog schiet. Met uiteindelijk het gevaar dat er protesten op straat worden gehouden en dat de politie opeens voor je deur staat.

Met volgers verdien je geld

Honey, I Joined a Cult is een simulatie game die inspiratie heeft gehaald uit Prison Architect. Het bouwsysteem en de manier waarop je de werkuren kunt instellen werkt namelijk hetzelfde. Dit is dan ook de reden waarom ik enthousiast werd over de game, want het bouwen in Prison Architect is namelijk erg overzichtelijk. Honey, I Joined a Cult is wel een stuk kleurrijker en heeft een flinke dosis humor. Hoewel de game voornamelijk draait om het oprichten van je eigen sekte moet er wel genoeg geld binnenkomen. Dit doe je door specifieke therapiekamers, zoals een meditatieruimte, te bouwen. Hier komen allerlei mensen op af die vervolgens betalen voor je service en vaak ook besluiten om een volger te worden van je sekte. Hou ze tevreden met een goede selectie aan therapiekamers en na enkele dagen kun je een volger rekruteren. Weet je ze echter niet tevreden te houden, dan worden ze boos en vertrekken ze als volger. Ook dit heeft invloed op de Heat-rating.

In eerste instantie miste ik een aantal opties voor het regelen van de gehele sekte en de leden. Echter blijkt alles aanwezig te zijn als je de tijd neemt om eerst even alle icoontjes goed te bekijken. Via de grote iconen onderaan het scherm krijg je namelijk toegang tot overzichtelijke menu’s waarin leden, volgelingen en kamers te zien zijn. Zo kun je niet alleen de werktijden aanpassen, maar ook bepalen waar een lid slaapt en in welke kamers ze absoluut niet mogen werken. Daarnaast heeft het prestige-level van een kamer ook invloed op het werk en het humeur van de volgers en leden. Voordat een specifieke kamer werkt, moet je eerst alle verplichtte meubelstukken en voorwerpen plaatsen, maar je kunt de kamer ook opleuken met allerlei decoraties. Dit zorgt ervoor dat de kamer er een stuk beter uitziet en verhoogt het prestige. Tenzij je te veel voorwerpen in een kamer hebt staan, want dan geeft het juist een negatief effect. Ook kapotte voorwerpen geven een negatief effect en moeten eerst gerepareerd worden, voordat ze weer gebruikt kunnen worden. Het hebben van een conciërge is dan ook noodzakelijk.

De decoraties in de game kosten nogal wat en het is vooral jammer dat ze allemaal dezelfde prijs hebben. Een plant is toch een stuk minder waard dan een boekenkast of leunstoel. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat ze dezelfde decoratiestatus geven, maar ook hier mag wat meer variatie in komen. Sowieso zijn de meubelstukken en voorwerpen erg duur, waardoor de game traag op gang komt. Het is namelijk lastig om je kamp uit te breiden en zo meer geld te verdienen. Wanneer je meer volgers en therapiekamers hebt, loopt het geld binnen en verzacht het gevoel dat je voornamelijk aan het wachten bent.

Voorlopig oordeel van Anita van Beugen

Honey, I Joined a Cult komt uit als Early Access titel op Steam, omdat de studio bestaat uit twee ontwikkelaars. Zij willen graag feedback voor de verdere ontwikkeling. Een goede zet al heeft de game al flink wat te bieden en is het prijskaartje van twintig euro niet verkeerd. In het begin heb je enkele blauwdrukken van kamers tot je beschikking en zijn er geen missies, maar door het onderzoekcentrum komt hier verandering in. De game heeft dus al een uitgebreide basis en biedt daardoor al flink wat uren aan speelplezier. De grote vraag is wel of de verschillende sektes voor genoeg variatie gaan zorgen om de game interessant te houden. In de toekomst zou ik daarom graag grotere en verschillende soorten mappen zien en opties voor een hogere moeilijkheidsgraad. Als Early Access titel komen er de aankomende tijd verschillende updates naar de game. De ontwikkelaars hebben al een roadmap gedeeld waar te lezen is dat er drie grote updates komen. Dit zijn de nachtelijke activiteiten, meer specifieke thema’s en een eisen-systeem rondom de leider. Ik ben erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen, want ik ben al erg tevreden met de game en het raad het zeker aan als je van management games houdt.

Packshot Honey, I Joined a Cult

-

Team17