Preview: Homefront: The Revolution

Geplaatst: 19 februari 2016 18:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Ondanks dat er weinig mensen enthousiast waren over de eerste Homefront-game, komt er toch een nieuw deel in de serie aan. Goed idee? Persoonlijk denk ik van wel. De eerste game doet namelijk in mijn opzicht één ding erg goed: Laten zien dat de setting en opzet van het verhaal veel potentie heeft.

Miraclefront

Dat deze nieuwe Homefront überhaupt uitkomt is eigenlijk al een klein wonder te noemen. Het is namelijk alweer vijf jaar geleden dat er aan de game is begonnen door de inmiddels opgedoekte Kaos Studios. Deze studio is overgenomen door Crytek, die het vervolgens weer door hebben geschopt naar Koch Media toen ze zelf in de financiële problemen kwamen. Nu wordt de game uiteindelijk afgemaakt (hopelijk op de goede manier) door Dambuster Studios, en wordt de game door Deep Silver uitgebracht. Yep, dat is dus best een wonder op zichzelf.

bètasting

Afgelopen weekend heb ik, in de closed bèta, zelf mogen testen of deze tweede titel, genaamd Homefront: The Revolution, gaat opleven naar zijn potentie. Deze bèta is gericht op de multiplayer-missies (beter bekend als Resistance Mode), waarin je tactisch en strategisch samen moet werken om je doel te bereiken. Ik kreeg keuze uit drie missies: Enemy at the Gates, Infiltration en A las Barricades. De ontwikkelaar zelf beweert dat de multiplayer-missies qua uitdaging op Dark Souls gaan lijken, dat beloofd naar mijn mening veel goeds En waarschijnlijk redelijk wat herhaalpogingen Plus ervoor zorgen dat je niet met idioten samenwerkt. Nu is het gemiddelde niveau van bèta-testers vaak wat hoger dan normaal, dus dat is al gelijk een plus. Besef dus heel goed bij al mijn bevindingen van de game dat dit gaat om een bèta-test.

Duw de ambtenaar het slagveld op

Bij het opstarten van de game is de sfeer gelijk goed te voelen, met een wat donkere en gritty stijl. Je kunt je eigen character in elkaar zetten op een vrij simplistische manier. Ik heb sterk het vermoeden dat dit onderdeel nog genoeg updates gaat krijgen, ook al is het een secundair iets voor een FPS naar mijn mening. Wat ik wel grappig vind, is dat je net zoals in Zombi(U) eigenlijk altijd met een character speelt die voor alle problemen losbreken (of het nu zombies zijn of gemene Koreanen) een zeer doorsnee baan hadden (bijvoorbeeld ambtenaar). Uiteindelijk kan je in de lobby zolang treuzelen als je wil, iets wat erin resulteerde dat ik soms nog even rustig koffie kon gaan zetten eer ik een game in kwam. Je moet namelijk langer wachten omdat niks je forceert om op te schieten. In dit geval is een Koreaantje op je scherm die je een online game in schreeuwt geen slecht idee. COME ON, WEAKLING AMERICAN, YOU CHICKEN! YOU NO DARE, YOU NO DARE!! Als dit zou gebeuren zou ik wellicht wel wat tempo maken.

Hoefront?

Dan het belangrijkste: hoe speelt Homefront: The Revolution? De drie gespeelde missies zijn afwisselend, waarbij je per missie andere tactieken moet toepassen. Het eerste wat mij opvalt aan de besturing zijn de ietwat trage controls, alsof je veertig kilo bepakking rondsjouwt. Waarschijnlijk is het erg realistisch, maar dat laat niet weg dat het geregeld erg frustrerend aanvoelt. Verder speelt het qua samenwerking redelijk als Left 4 Dead. Dat betekent dat je niet in je eentje als een losgeslagen terminator vooruit kan rennen, want dan gaat het zeker weten fout. Je moet elkaar ook reviven, dit kunnen jouw teamgenoten doen binnen één minuut. Lukt dit niet? Dan kan je TV kijken tot de volgende checkpoint is bereikt eer je weer mee mag doen. Wederom een goed argument om niet met idioten of andere egocentrische randdebielen dit digitale slagveld te betreden.

Voorlopig eindoordeel

Homefront: The Revolution gaat zeker geen slechte game worden, en heeft een originele en interessante multiplayer die nu al aardig tof is. De moeilijkheid is goed uitgebalanceerd en met de juiste medespelers is het echt heel gaaf. Deze bèta laat wel zien dat de game nog niet als een zonnetje loopt, maar het kunnen detecteren van deze minpunten, daar is een bèta precies voor bedoeld. Als men de besturing wat vlugger maakt en de algehele multiplayer wat meer stroomlijnt, dan gaat dit voor het eerst in jaren een game worden waarbij ik met vrienden en/of GL-collegae ga plannen wanneer we eens zo'n Resistance Mode-missietje kunnen spelen. En dat zeg ik als een gamer die zeer sterk de singleplayer prefereert of op de bank multiplayer.

Lees meer