Preview: Hollow Knight: Silksong

Geplaatst: 9 juli 2019 12:00

Hollow Knight is een Metroidvania die in 2017 voor het eerst het levenslicht zag. De game, ontwikkeld door het Australische Team Cherry, bleek ontzettend populair te zijn. Team Cherry kondigde daarom begin dit jaar dan ook een volwaardig vervolg op deze game aan, met de naam Hollow Knight: Silksong. Tijdens de E3 van dit jaar heeft Nintendo tijdens de Treehouse-presentatie uitgebreid aandacht besteed aan deze sequel en tijdens Nintendo's Post E3-evenement dat afgelopen maand in Utrecht plaatsvond, heb ik de game zelf in actie mogen zien.

Hallo, Hornet!

Hollow Knight: Silksong volgt niet meer het verhaal van de Knight die we uit het origineel kennen, maar dat van een nieuw personage. Dit personage is Hornet, een insect-achtig wezen dat een naald gebruikt om haar vijanden aan te vallen. Hornet kennen we al van de originele Hollow Knight, waar ze een van de eindbazen is waar je het tegen op moet nemen. Hornet wordt aan het begin van Silksong ontvoerd naar een mysterieuze wereld. Door het leren en gebruiken van speciale vaardigheden moet ze zich een weg banen naar de top van deze wereld om het mysterie te ontrafelen rondom haar ontvoering en haar rol in deze wereld.

Hornet is natuurlijk een heel ander personage dan de Knight uit het eerste Hollow Knight-deel is. Ze ziet er niet alleen anders uit, maar heeft ook andere vaardigheden. Zo kan Hornet wat hoger springen dan de Knight en heeft ze de mogelijkheid om sneller te bewegen dan middels een sprint. Ook kan ze speciale projectielen schieten om vijanden op afstand neer te halen. Dit maakt dat Hornet qua personage anders aanvoelt dan de Knight en zorgt het tevens voor snellere, meer actievolle gameplay.

Duchtige demo

Tijdens het Post E3-evenement werd zowel de introductie als een demo van het level Deep Docks beschikbaar gesteld. Dit is een level dat zich iets verderop in de game afspeelt en wat pittiger is dan de intro. Bij dat level was ook goed te zien dat Hollow Knight: Silksong wat lastiger is dan zijn voorganger en zelfs echte Hollow Knight-veteranen een uitdaging hebben. Hornet heeft namelijk iets andere aanvallen dan de Knight uit het eerste deel. Zo valt Hornet niet rechtstreeks neerwaarts aan, maar steekt ze schuin omlaag en heeft ze daarnaast een iets groter bereik met haar naald dan de Knight dat heeft. Ook als je het origineel helemaal grijs gespeeld hebt, valt er dus genoeg te ontdekken en bij te leren in deze sequel.

Naast de vernieuwde gameplay heeft Silksong ook een vernieuwde grafische stijl ten opzichte van het eerste deel. De prachtige 2D-stijl van Hollow Knight is zeker in dit vervolg nog present, maar alles ziet er een stuk levendiger en meer gedetailleerd uit. Dit zorgt ervoor dat je echt het gevoel hebt alsof je in een heel andere wereld terecht bent gekomen dan waarin Hollow Knight zich afspeelde. Deze verfrissende visuele verrassing laat goed zien dat je een volwaardige nieuwe game aan het spelen bent en niet een DLC, zoals Silksong lang geleden eigenlijk bedoeld was.

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Hollow Knight: Silksong is een prachtige en uitdagende game die iedereen die Metroidvania's tof vindt zeker eens moet proberen. Het nieuwe personage Hornet geeft met haar nieuwe vaardigheden zelfs de meest doorgewinterde Hollow Knight-speler een nieuwe uitdaging. Ben je echter niet bekend met Hollow Knight, dan is de game vrij snel op te pikken doordat de game vrij rustig begint. Of je nu dus een Hollow Knight-veteraan bent of juist voor het eerst deze prachtige 2D-wereld in duikt, Hollow Knight: Silksong is zeker een aanrader!

Packshot Hollow Knight: Silksong

-

Team Cherry