Preview: Hitman

Geplaatst: 17 februari 2016 14:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Als groot fan van Hitman, was ik door het dolle heen toen vorig jaar het nieuwste deel in de serie werd aangekondigd. De game gaat in episodes verschijnen, wat een bijzondere en gewaagde keuze is voor een AAA-game. De getoonde gameplayvideo's zorgen echter al voor veel optimisme en na het spelen van de bèta ben ik alleen maar zekerder van mijn zaak geworden dat dit een ouderwetse Hitman-game wordt.

Oefening baart kunst

De bèta bevat de proloog, welke zich afspeelt in een basis van de International Contract Agency en dient voornamelijk als tutorial. In plaats van een standaard tutorial, bestaat die van Hitman uit twee 'hits'. Dit zijn echter geen echte opdrachten, maar spelen zich af op filmsets waarbij figuranten gebruikt worden. Gedurende de eerste missie is het doelwit meesterdief Kalvin Ritter, die aanwezig is op een jacht waar een feestje op volle gang is. Aan het begin wordt goed uitgelegd hoe de gameplay in elkaar zit. Met 47's kleren kom je niet aan boord, dus moet er een vermomming gevonden worden. Het vermommings-systeem lijkt veel meer op de oude games, wat een groot pluspunt is. In het onderste dek van het jacht zijn monteurs aan het werk, waardoor een monteurs-outfit zeer geschikt is om binnen te komen. Met een outfit heb je niet direct toegang tot iedere verdieping of kamer, en moet je nog steeds oppassen voor 'Enforcers'. Dit zijn bazen van een bepaalde groep, die door jouw vermomming heen kijken. Zo kent de baas van de monteurs zijn personeel en herkent een chef-kok al zijn koks.

Het einde van Kalvin Ritter

Eenmaal aan boord van het jacht wordt uitgelegd dat Instinct, uit Hitman: Absolution, zijn terugkeer maakt. Deze laat je nu alleen door muren kijken en toont verder interessante locaties. Voor nieuwkomers en mensen die alleen Absolution hebben gespeeld is Instinct zeer welkom, terwijl de hardcore fans blij gaan zijn dat je Instinct compleet uit kan zetten en niet per se nodig hebt. Na wat verkenning had ik het gevoel dat ik meneer Ritter wel uit kon schakelen en besloot hem te volgen. In zijn hut vond een ontmoeting met ene Norfolk plaats, en aan het eind van het gesprek bleef Ritter alleen achter. Ik loodste Agent 47 via een openstaand raam naar binnen en maakte met het wurgkoord een einde aan het leven van de meesterdief. Vervolgens heb ik de missie nog vele malen herspeeld en heb ik het doelwit neergeschoten, omgelegd met een explosie, verdronken in de wc-pot en een reddingsboot op hem laten vallen.

Schaakmat

De tweede missie speelt zich af op een Russische leger-basis in Cuba. Hier schuilt de Amerikaanse schaakgrootmeester Jasper Knight, die een Russische spion blijkt te zijn. Deze missie is wat groter qua omvang en introduceert Opportunities. Dit zijn speciale manieren om een doelwit om te leggen zoals de reddingsboot in de jacht-missie. Door gesprekken af te luisteren of informatie door te lezen kom je achter de Opportunities. Spelers die deze liever zelf ontdekken, kunnen dit net zoals Instinct uitschakelen. Jasper Knight kan geëlektrocuteerd worden terwijl hij een dia-apparaat probeert te repareren, maar leuker is om een Russische kolonel het elektriciteitskastje aan te laten zetten, waardoor het vieze werk voor je wordt opknapt. Een andere Opportunitie is het saboteren van een straaljager. Knight blijkt naar Rusland te vluchten in deze straaljager en voor het opstijgen moet de apparatuur worden getest, helaas voor Knight maakt de schietstoel onderdeel uit van deze eerdergenoemde test. Agent 47 is niet de meeste handige monteur, en een schietstoel zonder parachute werkt niet zo lekker...

Nog niet perfect

De bèta stemt me als fan van het eerste uur tevreden, alhoewel er nog een aantal aandachtspuntjes zijn voor IO Interactive. Zo is de framerate niet altijd even stabiel en voelen een aantal animaties niet afgewerkt aan. Ook moet er nog wat geschaafd worden aan de A.I. van de personages aangezien deze niet alert genoeg zijn. Wanneer Agent 47 een bedreiging blijkt te vormen, duurt het even voordat de vijand begint te schieten of gaat deze eerst doodleuk om versterking roepen. In de jacht-missie wist ik Kalvin Ritter in de keuken neer te slaan toen plots diens bodyguard binnen kwam. Deze keek alleen naar het lichaam en om zich heen, maar vond het niet verdacht dat ik nog in dezelfde ruimte aanwezig was. Nu is het in de bèta nog niet mogelijk om een moeilijkheidsgraad te kiezen. Wellicht staat deze op het allerlaagste niveau.

Episode 1

De eerste episode van Hitman verschijnt volgende maand en bevat de proloog en de locatie in Parijs. Naast deze missies krijgen spelers ook toegang tot de Contracts-modus. In deze modus kunnen spelers in bestaande levels nieuwe doelwitten aanwijzen en op deze manier nieuwe missies maken voor andere spelers. Een nieuwe modus is Escalation, waarbij een Contract na iedere voltooiing moeilijker wordt gemaakt. Tot slot zijn er nog Elusive Targets. Dit zijn Contracts gemaakt door IO Interactive, waarvan er wekelijks een aantal verschijnen. Het leuke aan deze missies is het gegeven dat deze slechts 24 tot 48 uur beschikbaar zijn. Mocht je een missie verprutsen dan is deze niet meer speelbaar en moet je wachten op de volgende opdracht.

Voorlopig eindoordeel

Alhoewel de twee levels in de bèta niet zo groot zijn als de hoofdlocaties, laten ze wel goed zien wat IO Interactive van plan is met de game. Fans kunnen grote open locaties verwachten met enorm veel mogelijkheden om de doelwitten uit te schakelen. De gameplay voelt goed aan en doet denken aan die van Hitman: Blood Money. IO Interactive moet nog wat schaven aan de A.I. en animaties. Daarnaast is het afwachten of de Contracts- en Elusive Targets-modi spelers lang genoeg weet te vermaken tussen de episodes door. Mocht de ontwikkelaar dit voor elkaar weten te krijgen, dan kan Hitman wel eens één van de beste delen uit de serie worden.

Hitman: Episode 1 is vanaf 11 maart te downloaden voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees meer