Check al onze gamescom content hier!

Preview: Hitman

Square Enix en IO Interactive onthulden tijdens de E3 het zesde deel in de Hitman-serie, die simpelweg Hitman heet. Alhoewel de eerste trailers een jongere Agent 47 tonen, benadrukte de Deense ontwikkelaar dat ze Hitman toch echt zien als een vervolg op Hitman: Absolution en niet als een reboot. Als groot liefhebber van de serie was ik net als andere fans een beetje teleurgesteld in Absolution, maar gelukkig lijkt het zesde deel terug te keren naar zijn roots.

Hitman  Preview 1

Blood Money 2.0

Agent 47 is in Hitman op zijn allerbest en reist de gehele wereld rond om daar zijn beroep uit te oefenen. Hier wordt hij als vanouds bijgestaan door de ICA en zijn contactpersoon Diana Burnwood. Alle sandboxlevels zijn wel zes tot zeven keer groter dan die van vorige delen, waardoor er aan vrijheid geen gebrek is. Het level dat tijdens de E3 centraal stond, speelde zich af in een oud paleis in Parijs waar een modeshow werd gehouden. Dit is echter maar een denkmantel van twee figuren, die betrokken zijn bij de schimmige organisatie IAGO. Alleen het binnenkomen van het paleis kan op meerdere manieren. Zo kun je een VIP-pas aanschaffen waarmee je doodleuk bij de rode loper wordt afgezet en zo naar binnen kunt wandelen. Het leuke aan deze manier is dat de aanwezige pers geen flauw benul heeft wie je bent en dit ook laat horen. Naast de hoofdingang zijn er uiteraard nog andere mogelijkheden, maar het binnenkomen is pas de eerste stap. Elk level bestaat namelijk uit meerdere lagen, en in het geval van het paleis meerdere verdiepingen. Sommige ruimtes mag je zo in, terwijl andere weer het uniform van een bewaker of kok vereisen. Het vermommingssysteem is aangepast ten opzicht van Absolution en lijkt meer op dat van Blood Money. Al het personeel heeft één chef en deze kan als enige door jouw vermomming heenkijken, mits je hetzelfde outfit als hem aanhebt natuurlijk.

Goodbye, Viktor Novikov

Wanneer je eenmaal het level in kaart hebt gebracht, begint de zoektocht naar je doelwit of doelwitten en moet je bedenken hoe je deze wilt uitschakelen. In het paleislevel is één van de doelwitten een belangrijk lid van IAGO en de man achter de modeshow: Viktor Novikov. Hem omleggen kan al op zo veel verschillende manieren. Kies je ervoor hem te vergiftigen, van een afstandje neer te schieten met een sluipschuttersgeweer of laat je iets zwaars op hem vallen om het op een ongeluk te laten lijken? Een tester van de alfaversie liet weten dat hij binnen twintig minuten tijd 28 verschillende manieren om Viktor Novikov te doden te zien kreeg, dus dat belooft wat.

Hitman bevat niet alleen de vrijheid van de oude games, ook keren een aantal hulpmiddelen terug, waaronder het sluipschutterskoffertje. Deze ziet er niet alleen stijlvol uit, maar is ook zeer handig om onopgemerkt een sluipschuttersgeweer binnen te smokkelen. Een andere toevoeging waar fans op zaten te wachten is de mogelijkheid om voor een missie te kiezen met welke wapens je wilt beginnen. Ook kun je grote wapens op speciale locaties laten droppen, waarna je deze tijdens de missie kunt ophalen. Verder heeft Agent 47 de beschikking over gif- en verdovingsspuiten, die direct te gebruiken zijn of indirect door de substantie in een drankje of etenswaar te stoppen. Een ander hulpmiddel dat terugkeert uit Blood Money is het muntje, die Agent 47 kan gooien om NPC's tijdelijk af te leiden.

Hitman  Preview 2

Een creatief Contract

Hoewel ik Absolution persoonlijk wat tegen vond vallen, werd ik wel heel gelukkig van de Contracts-modus. Deze stelt spelers in staat om terug te keren naar een uitgespeeld level, maar nu mag jij zelf bepalen wie het doelwit is. In plaats van Viktor Novikov kun je in het paleislevel kiezen om een aantal modellen of een personeelslid als doelwit aan te wijzen. De Contracts-modus was in Absolution al zeer populair en zal dat in Hitman ook weer gaan worden. De makers zijn er door feedback achter gekomen wat er beter had gekund en hebben dit aangepast. In Absolution waren er maar een aantal levels die echt geschikt waren voor Contracts. Door de grote levels van Hitman zijn de mogelijkheden van deze modus nu echt eindeloos. Na het uitspelen van de verhaallijn hoeven spelers dus niet te denken dat ze klaar zijn, aangezien er in de maanden na de release nog genoeg contracten op hen staan te wachten.

Digitale release

Tijdens de E3-presentatie viel me niet alleen op dat Hitman terugkeert naar zijn roots, maar ook dat de game in eerste instantie alleen te downloaden zal zijn. De game bevat aan het begin echter nog niet alle missies. De overige missies worden in de loop van 2016 toegevoegd en kunnen door deze aanpak worden veranderd door feedback van de fans. Daarnaast kunnen spelers in 2016 ook nieuwe contracten verwachten, die niets met het hoofdverhaal te maken hebben. De contracten kunnen voor altijd speelbaar zijn, maar er zijn ook contracten die voor een bepaalde tijd beschikbaar zijn. Hierbij heb je maar één kans om het doelwit om te leggen, mislukt het, dan zal deze vluchten en heb je gefaald. De makers spreken hierbij over de World of Assassination, die continu zal veranderen en groeien. Een release op deze manier is opmerkelijk, zeker voor een AAA-game, en hoewel ik hier wat twijfels over had, zijn deze nu weggenomen. Ik was bang dat er aan de nieuwe content een prijskaartje zou hangen, maar dit is echter niet zo. Hitman is te pre-orderen voor 50 euro en daarvoor krijg je volledig toegang tot de game en alle content die in 2016 zal verschijnen. Spelers die liever een disc-versie willen, kunnen deze later in 2016 verwachten, zodra alle content aan de digitale game is toegevoegd.

Hitman  Preview 3

Verwachting

IO Interactive had meteen mijn aandacht met de aankondiging van Hitman doordat deze terugkeert naar zijn roots. De makers hebben goed gekeken naar Hitman: Contracts en Blood Money, en dat gaan we terugzien in de grote levels en gameplaymogelijkheden. De digitale release blijft een opmerkelijke keuze, maar als IO Interactive de levels die volgend jaar verschijnen inderdaad aanpast door feedback van fans, kan dit wel eens goed uitpakken. Ik kan in ieder geval niet wachten om in december weer in de huid van Agent 47 te kruipen.

Hitman is vanaf 8 december te downloaden voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor de release zal er een bèta verschijnen voor de PlayStation 4 en een week later ook voor de pc. Zodra alle content aan de digitale versie is toegevoegd, kunnen gamers ook een fysieke versie van Hitman verwachten.

Over auteur Kees Wijnhorst

Kees WijnhorstKees wordt ook wel de koning van het nieuws genoemd. Met letterlijk duizenden berichten op zijn naam is het dan ook een wonder dat Kees überhaupt nog tijd om te gamen heeft. Onze eigen Agent 47 - zij het niet zo kaal en ‘ietsjes’ minder kil - maakt als een echte hitman korte metten met alle geruchten die op het internet rondgaan. Just leave him to prepare...

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?