Preview: Hitman 3 - Een killer met een missie

Geplaatst: 13 januari 2021 18:00

Na twee jaar afwezigheid is de kale killer weer terug. Hitman 3 ligt met een klein weekje in de schappen en na het uitstekende tweede deel zijn de verwachtingen hooggespannen. Agent 47 heeft de Silver Ballers weer opgepoetst en keert terug in een volledige game die voortborduurt op de eerdere delen. Dat betekent meer nadruk op het verhaal en natuurlijk meer doelwitten om koud te maken. Ben jij al hyped? Zo niet, dan ben je het na dit artikel denk ik wel!

Killer met een missie

De emotieloze Agent 47 lijkt toch een beetje menselijk te zijn. In Hitman 3 duiken we verder in op het verhaal van Hitman 2. Dit verhaal, waarin je het voornamelijk opneemt tegen terreurorganisatie Providence, kent een mooie afsluiter, maar het is nog niet gedaan met de organisatie. In Hitman 3 dien je namelijk een aantal Providence-kopstukken te elimineren om zo het onkruid met de wortel te verwijderen. Inmiddels zijn er twee van de zes missies bekend en de locaties, die er fantastisch uitzien, lopen zeer uiteen.

Zo start de allereerste missie aan boord van een vliegtuig. Maak je niet druk, want voor je het weet spring je eruit en beland je op de hoogste wolkenkrabber van Dubai. Hier bevinden zich twee doelwitten die je traditiegetrouw op verschillende wijze kunt omleggen. Er is zelfs een mogelijkheid om beide tegelijkertijd te elimineren. Zoals we gewend zijn loopt alles op een schema en is het aan jou om dat schema uit te vogelen. Zo kun je beveiliging omzeilen, doelwitten isoleren en geruisloos de locatie verlaten na een succesvolle eliminatie. De wolkenkrabber van Dubai is nog redelijk compact, maar voor de tweede missie wisselen we het warme klimaat in voor het regenachtige Dartmoor (Engeland). Het enorme landgoed herbergt een groot geheim en een soort murder mystery, á la de boeken van Agatha Christie, ontvouwt zich. Hierbij is het mogelijk om clues te verzamelen die je dichter naar de waarheid brengen. Uiteraard is dat allemaal te skippen, maar het verhaal is stiekem best leuk en zeker de moeite waard.

Fijne upgrades

Een nieuwe game betekent natuurlijk ook een aantal nieuwe opties. De eerste komt in de vorm van een handige camera. Geen fotomodus, maar een daadwerkelijke camera waar handig gebruik van gemaakt kan worden in de game. Zo is het mogelijk om hiermee belangrijke gebeurtenissen te fotograferen, challenges te voltooien door bepaalde kiekjes te schieten en om bepaalde ramen/ luiken op afstand te openen. Ook lijkt IO Interactive even naar de Souls-games te hebben gekeken. Het is namelijk mogelijk om shortcuts te ontgrendelen door bijvoorbeeld een ladder te laten zakken of deuren van het slot te halen. Deze shortcuts blijven in verdere playtroughs beschikbaar waardoor je je veel sneller door een level kunt bewegen. In de eerdere Hitman-games was het natuurlijk al leuk om levels meerdere keren te spelen, maar deze toevoeging maakt het alleen maar leuker/ makkelijker.

De gehele game door verzamel je experience. Ieder belangrijk voorwerp dat je bijvoorbeeld oppakt, ieder lichaam dat je vakkundig wegwerkt en ieder doelwit dat je omlegt, kent wat exp toe. Mocht je in het bezit zijn van de andere Hitman-games, dan is er goed nieuws. De levels uit die games zijn namelijk allemaal in Hitman 3 te spelen. Hierdoor verzamel je heel veel experience door gewoon wat oudere levels te spelen! Daarnaast krijgen deze levels ook een aantal aangename upgrades. Deze komen voornamelijk voort uit de learnings van Hitman 3. Zo zien ze er grafisch allemaal een stuk beter uit en zijn ze ook datatechnisch geoptimaliseerd. Helaas is Hitman 3 wel de laatste uit de trilogie. IO Interactive heeft namelijk aangegeven te werken aan een nieuwe James Bond 007-game. Wij verwachten dan ook dat ze de Hitman-trilogie afsluiten met een klapper!

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Hoewel Hitman nooit denderend hoog op mijn lijstje staat, moet ik toegeven dat ik stiekem best veel zin heb in Hitman 3. Oké, het is weer meer van hetzelfde, maar dat is toch helemaal niet erg? De gameplayloop van Hitman is altijd leuk en het is fantastisch om de levels tot in de kleinste gaatjes te verkennen. De nieuwe locaties zien er erg goed uit en het verhaal begint ook echt vorm te krijgen. Niet dat we het daarvoor doen, maar een beetje motief om de targets om te leggen is wel zo fijn. Daarbij is het tof dat er nu shortcuts zijn die je in volgende playtroughs kunt benutten. Dit neemt flink wat onnodige rompslomp weg waardoor je veel eerder tot de kern van de game kunt komen. Kan jij ook niet wachten op de release van Hitman 3? Nou mooi, want Hitman 3 verschijnt al op 20 januari aanstaande!

Hitman 3 verschijnt op 20 januari 2021 voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X, Google Stadia en pc.

Packshot Hitman 3

Hitman