Preview: Hitman 2

Geplaatst: 7 augustus 2018 10:00

Een jaar lang vroegen Hitman-fans zich af wanneer het tweede seizoen van Hitman nu eindelijk zou worden aangekondigd. Na een aantal teases van ontwikkelaar IO Interactive was het afgelopen E3 eindelijk zover en werd het nieuwste deel in de langlopende serie onthuld. De game krijgt echter niet de subtitel 'Season Two' mee, maar heet Hitman 2 en blijkt ditmaal volledig te worden uitgebracht, in plaats van episodische content.

Agent 47 gaat voor Pole Position

Tijdens de onthulling van Hitman 2 stond Miami centraal. Dit is één van de zes locaties van de game. In deze zonnige stad speelt zich een heuze race af. Agent 47 is ditmaal op pad gestuurd om coureur Sierra Knox en haar vader om te leggen. De locatie ziet er heerlijk zonnig en kleurrijk uit, en biedt uiteraard weer genoeg mogelijkheden. Zo blijkt uit de eerste trailers en gameplay dat je de raceauto van Knox op verschillende manieren kunt saboteren of haar tijdens de race kan snipen. Agent 47 kan er ook voor zorgen dat ze haar auto uitgaat, bijvoorbeeld door haar te helpen met de race te winnen, waarna ze op het podium komt te staan en haar 'beloning' kan ontvangen. Natuurlijk zijn dit slechts een aantal voorbeelden. Tel daarbij op dat Sierra’s vader ook een doelwit is en je hebt genoeg te doen. Daarbij kan je je ook nog eens vermommen als Flamingo-mascotte! Het lijkt mij persoonlijk een zeer interessant te worden. Natuurlijk blijft het niet bij Miami. Volgens recente geruchten reist de huurmoordenaar verder af naar een eiland in de Noordzee, het vasteland van India en het prachtige landschap van Nieuw-Zeeland. Volgens dezelfde geruchten speelt één missie zich ook af in Colombia, waar leden van het Delgado-kartel het doelwit zijn. Fans van de serie kennen deze familie nog wel uit één van de eerste missies van Hitman: Blood Money, wat een mooie knipoog en eerbetoon is aan die game.

New and improved

Hitman 2 bouwt voort op de basis van het vorige deel, en dat is uiteraard zeer positief. Verwacht dus weer dezelfde gameplay en geen enorm grote veranderingen. Want ondanks dat de game Hitman 2 heet en niet episodisch uitkomt, kan dit wel gezien worden als Season 2. Er zijn uiteraard wel vernieuwingen en verbeteringen ten opzichte van het vorige deel, alhoewel deze meer subtiel gaan zijn. Zo gaat de menigte een grotere rol spelen. Waar in het vorige deel al honderden NPC’s te zien waren, zijn dit er in Miami bijna tweeduizend. Er is meer afwisseling waardoor je niet snel hetzelfde personage ziet, en de menigte heeft dit keer meer effect op de gameplay. Zo kan Agent 47 zich in de menigte verstoppen als hij gezocht wordt. Dit was ook al aanwezig in Hitman: Absolution, en lijkt in ieder geval een interessante en handige toevoeging te gaan worden. NPC’s reageren daarnaast op wat ze in spiegels zien, wat gaat bijdragen aan het realisme en de moeilijkheidsgraad. Je moet nu in ieder geval meer letten op je omgeving voordat je actie onderneemt. Wat ook terugkeert, is het picture-in-picture systeem uit Hitman: Blood Money. Dit houdt in dat je tijdens het spelen in de bovenkant van je scherm een klein beeld ziet met een belangrijke actie. Zo krijg je het te zien als een lichaam wordt gevonden of als een personage iets interessants doet. Tot slot maakt de populaire Sniper-modus uit Hitman: Absolution een comeback. Dit is natuurlijk een leuk extraatje voor de fans, en gaat uiteraard weer zorgen voor de nodige competitie en het verbreken van high scores.

Return of the briefcase

Iets waar fans sinds de release van Hitman 2016 al om hebben gesmeekt, is het sluipschutterskoffertje, en dat keert in Hitman 2 dan eindelijk terug. Dit koffertje zorgt er dit keer niet alleen voor dat je een sluipschuttersgeweer stiekem met je mee kan dragen. Het is namelijk ook mogelijk om er andere wapens en voorwerpen in te verbergen. Daarnaast ziet het er gewoon episch uit als Agent 47 is zijn maatpak door de straten loopt met zijn koffertje, wetende wat hij hierin verbergt. Een minpunt is wel dat er geen animatie te zien is waarbij Agent 47 het geweer uit het koffertje haalt en in elkaar zet, wat bij de oude games wel het geval is. Hopelijk wordt dit de komende maanden nog aangepakt, want dit zag er altijd heel tof uit. Er is nog niet bekend of het dual-wielden van wapens, en dan met name dat van de iconische Silver Ballers, ook zijn opwachting in Hitman 2 maakt, maar het zou me niet verbazen als dit binnenkort wordt onthuld.

Voorlopig oordeel van Kees Wijnhorst

Hitman 2 belooft een waardig vervolg op Hitman: Season One te gaan worden en een game om naar uit te kijken. Verwacht dus weer dezelfde gameplay als het deel uit 2016, maar met genoeg verbeteringen, exotische locaties en meer mogelijkheden dan ooit. Ontwikkelaar IO Interactive heeft in ieder geval goed geluisterd naar de fans en brengt het sluipschutterskoffertje en andere klassieke elementen terug naar Hitman. Tel daarbij op dat de Sniper-modus uit Hitman: Absolution ook terugkeert en het kan niet anders dat dit de meest complete Hitman-game ooit gaat worden.

Hitman verschijnt op 14 november voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Packshot Hitman 2

Hitman