Preview: Hello Neighbor 2 - Wat is de bedoeling?!

Geplaatst: 18 april 2021 12:00

Even gedag zeggen tegen je buurman, hoe kan dat nou mis gaan? Nou, als ik Hello Neighbor 2 moet geloven, kan daar heel wat in mis gaan. Zoals bijvoorbeeld het huis uitgegooid worden door een vreemd kraaiachtig wezen dat ook nog je buurman ontvoert lijkt te hebben. Ja, het klinkt heftig, ik weet het. In deze preview van Hello Neighbor 2 ga ik jullie precies vertellen hoe heftig dat is.

Mijn meest beschamende streammoment

Lach me maar uit, maar het kostte me tijdens mijn stream van afgelopen dinsdag zeker een paar minuten om überhaupt uit de auto te komen en dit is waar de game begint. Ja, ik hoor jullie al lachen. Maar goed, dan ga ik mezelf toch nog maar even verdedigen. Ik had namelijk geen flauw idee hoe je voorwerpen moest oppakken of gebruiken. Dus, ik keek bij de besturingsuitleg in het menu. Alles stond erin, maar dan ook echt alles, behalve met welke toets je voorwerpen oppakt of gebruikt. Uiteindelijk ben ik er toch achter gekomen hoe het moest, door gewoon alle toetsen uit te proberen. En ik geef het toe, ‘E’ wordt in meerdere games gebruikt als interactie toets, maar dan is het nog steeds wel handig om dit ook aan te geven in de besturingsinformatie.

Genoeg geklaagd over mijn beschamende streammoment dat door Patrick geclipped is. Voor de rest werkt de besturing van Hello Neighbor 2 verrassend goed voor een alfa. Kraaimeneer en ik komen nog wel regelmatig vast te zitten in een muur of in iets anders, maar dat zijn bugs die ik een game in deze fase nog wel kan vergeven. Wat ik dan weer wel erg jammer vind, is dat ik geen enkele aanwijzing krijg van wat de game van mij verwacht. Wat is mijn doel? Waar moet ik beginnen? Help?!

Hij gooit me er weer uit

Het kan aan mij liggen hoor, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik urenlang als een kip zonder kop heb rondgelopen door het gekke, verlaten stadje waar de buurman ergens verstopt moet zitten. Er wordt geen duidelijk doel aangegeven en er zijn slechts enkele voorwerpen die je echt kunt oppakken en waar je ook iets mee kunt doen. Het komt een beetje over alsof je maar geluk moet hebben dat je de goede kant op struint en er dan per toeval achterkomt wat nu eigenlijk de bedoeling is. Na een paar uur niets te zijn opgeschoten en een stuk of twintig keer het huis uit gegooid te zijn door kraaimeneer ben ik toch maar even op gaan zoeken wat de game van me verwacht.

Dat je op het begin van de game dus eigenlijk al op moet gaan zoeken wat de bedoeling is (als je tenminste niet het geluk hebt dat je het ‘per ongeluk’ tegenkomt), vind ik toch wel echt een groot minpunt. Het enige dat je aan het begin meekrijgt, is een krantenbericht die in de auto hangt over de verdwijning van de buurman, een foto van een breekijzer en een sleutel. Het schiet een beetje het doel van een alfa voorbij. Ik hoop dus dat dit in de volledige versie van de game een stuk duidelijker wordt, om frustratie te voorkomen.

Ik ben niet altijd zo negatief hoor

Gelukkig zijn er ook echt wel een aantal positieve dingen die ik kan zeggen over Hello Neighbor 2. Het is overigens zeker niet zo’n drama als Remothered of Those Who Remain. Wat in ieder geval erg goed werkt, is het lerende vermogen van kraaimeneer (ja, ik blijf hem zo noemen). Hem uit de weg gaan en mezelf verstoppen werd steeds moeilijker, iedere keer dat ik er weer uitgeknikkerd werd. Echt verschrikkelijk, maar toch ook een leuke toevoeging die de game een stuk interessanter maakt.

Daarnaast is de game ook oprecht creepy, al zou je dat misschien niet zeggen met die vrolijke kleurtjes en leuke art style. Kraaimeneer maakt echt het vreemdste geluid dat ik ooit heb gehoord in mijn leven, alle geluiden van mijn vriend als hij slaapt meegerekend. Wat een creepy figuur, zeg (die kraai dan). En zodra je door hem gesnapt wordt en hij naar je toesnelt om je uit het raam te kogelstoten, wordt het geluid nog vreemder en ongemakkelijker. En bovenal luider. Het maakt me enorm zenuwachtig en ja, dat is positief.

Voorlopig oordeel van Eilish Janssen

Hello Neighbor 2 heeft zeker de potentie om net als zijn voorganger een goed ontvangen game te worden die niet snel gaat vervelen. Maar er is nog wel werk aan de winkel, dat is zeker. De aanwijzingen die de speler krijgt, moeten verbeterd worden, anders zou het ook zomaar een erg frustrerende game kunnen worden. En niet op de positieve manier. Het lerende vermogen van kraaimeneer is geweldig en ik hoop dat ze hier veel gebruik van gaan maken in het eindproduct, nog meer dan ze nu al doen. Het zorgt ervoor dat de game extra uitdagend wordt en realistischer aanvoelt, al is hij nog zo raar.

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Hello Neighbor 2

-

tinyBuild