Preview: Heavy Rain

Heavy Rain is iets nieuws. Deze nieuwe game moet het niet hebben van een zwembad vol bloed, verkrachting of andere lugubere activiteiten om de speler enthousiast te maken. Heavy Rain gaat een goed verhaal vertellen waarvan je op het puntje van je stoel gaat zitten. Kom dus allemaal rond de open haard zitten. Heavy Rain heeft ons veel te vertellen.

Indigo-Prophecy Syndrome
Quantic Dreams, de ontwikkelaar van Heavy Rain, heeft al eerder een game gemaakt die meer gefixeerd is op het verhaal dan op de actie. Fahrenheit (of Indigo Prophecy in Amerika) wist een beklemmende sfeer neer te zetten met een verhaal waarvan je meer wilde weten, totdat er een vreemde sekte het verhaal kwam verstoren. Heavy Rain gaat een andere kant op.

Wie is wie?
Allereerst heb je in Heavy Rain vier speelbare personages. Deze personages zijn allemaal verbonden met elkaar en de Origami Killer (een seriemoordenaar waar we nog heel weinig vanaf weten). Ik heb een man gezien waarmee het niet zo goed gaat. Hij woont samen met zijn zoon, hoogstens 12 jaar oud. Op een dag overlijdt zijn kind door een auto-ongeluk. Erg tragisch voor deze man natuurlijk, maar ik voelde geen connectie met hem. Ik ken hem niet, ik weet niet wat hij leuk vindt. Waarom was hij al verdrietig toen zijn kind nog leefde? Ik heb nog niet veel gezien van de andere personages, maar Quantic Dreams kennende zal het met de karakters wel goed zitten.

Vrijheid?
Heavy Rain ziet eruit als een interatieve filmische ervaring. Daarnaast probeert het ook het dagelijkse leven uit te beelden, maar niet op zo'n manier dat je De Sims: Heavy Rain speelt. Ik vraag me af hoe leuk dat blijft. Dat je eten klaarmaakt voor je zoon, hem helpt met zijn huiswerk. Het voegt niets toe aan het verhaal en het voegt nauwelijks iets toe aan de ervaring van de game. Ik ben meer geïnteresseerd in het verhaal zelf.

Live after death
In Heavy Rain ga je niet af. Je blijft doorspelen, ook al is een van de vier hoofdpersonages dood. Hierdoor kan het verhaal elk pad nemen, wat er voor zorgt dat je heel wat replay-waarde krijgt. De game wil je niet straffen noch belonen als je een van de hoofdpersonages laat sterven. Het gaat uiteindelijk om de algehele ervaring.
Er wordt telkens benadrukt dat Heavy Rain gigantisch in omvang is. Met meer dan 50 personages, omgevingen en heel veel scènes. De dialogen die ik heb gezien tussen de personages vond ik nog redelijk zwakjes. Niet dat dialogen heel emotieloos klonken, maar meer dat ze nergens over gingen.

Hoewel ik sceptisch ben over Heavy Rain, ben ik ook heel nieuwsgierig. Ik ben een sucker voor mooie verhalen en Heavy Rain lijkt een heel diep verhaal te hebben met meerdere lagen en thema's. Ik heb nog niet zoveel concreets gezien waaruit ik kan opmaken dat dit verder gaat dan een simpel Sherlock Holmes Point & Click spelletje. Gelukkig duurt het nog even voordat de game verschijnt en is er altijd ruimte om mijn mening bij te schaven. Kort samengevat kan ik niet wachten op Heavy Rain.