Preview: Guilty Gear Strive - Een bijzonder complete bèta

Geplaatst: 23 februari 2021 12:00

Een franchise die al ruim twintig jaar mee gaat. Het lijkt haast doodnormaal, zeker in het fighting genre, maar twintig jaar aan relevantie is een prachtige prestatie voor iedere franchise die dat weet te halen. Guilty Gear is echter geen franchise die de markt weet te domineren zoals bijvoorbeeld een Street Fighter en Mortal Kombat. Hierdoor vliegt de serie eigenlijk al twintig jaar lang een beetje onder mijn radar. Zonde want de unieke art style is erg fijn om naar te kijken en de gameplay ziet er bijzonder strak uit. Inmiddels is de serie toe aan zijn zevende mainline iteratie, Guilty Gear Strive. Afgelopen weekend was Bandai Namco zo vriendelijk om een (erg) groot deel van de game speelbaar te maken middels een open bèta. Ik als fightinggame-liefhebber mocht deze natuurlijk niet aan mij voorbij laten gaan. Zet je schrap, want dit is mijn preview van Guilty Gear Strive!

Turn the chaos to 11

Guilty Gear is een klassieke fightinggame waarin je met een breed scala aan speelbare personages op de vuist gaat. Ieder personage heeft een eigen persoonlijkheid, manier van vechten en natuurlijk speciale moves. De variatie is groot en voor iedere speler moet er wel een ideaal personage te vinden zijn. Personages zijn voorzien van een toegankelijkheidsmeter. Minder sterren betekent een complexer personages. Die complexiteit levert echter meer diepgang waardoor dit dan ook geen game is die je binnen no-time onder de knie hebt. De combo’s rijg je niet zomaar aan elkaar, zeker niet bij de meer complexe personages, maar met een beetje button mashen kom je al een heel eind als beginner. Dit komt voornamelijk door de chaotische structuur van de game. Dit zie je niet enkel terug in de personages, maar vooral in de art style en fightingmechanics.

Onderstaande 15 minutes of van Guilty Gear Strive geeft je denk ik het beste beeld van de game. Het tempo ligt zeer hoog en je dient een goede combinatie van aanval en defence te hanteren. De art style is prachtig. De game bruist van de kleur en op de achtergrond klinkt er altijd opzwepende gitaarmuziek. Telkens als je iemand weet te counteren op het perfecte moment vertraagt de gameplay en wordt de achtergrond overgenomen door een gigantische tekst. Daar stopt het echter niet want combo counters worden prominent in beeld gebracht middels tekst en visuele aanduiding. Speelsessies zijn dus intens, dat kan zo zijn uitwerking hebben op je mentale gesteldheid, maar dat is tegelijkertijd ook wat de serie zo goed maakt.

Uitgebreide bèta

De open bèta die we hebben kunnen spelen was bijzonder uitgebreid. Meerdere modi zijn beschikbaar gesteld en menig personage is aan de tand gevoeld. In totaal zijn er een vijftiental aan speelbare personages, waarvan er in de bèta dertien beschikbaar waren. Met deze personages konden we aan de slag in de offline versus, tutorial, training en online versus. Alle modi doen exact wat je er van verwacht en vooral de training is een handige omgeving om je skills te masteren. Ieder personage beschikt namelijk over een speciale moveset en ultimate aanvallen. Je doet er dus wijs aan om deze onder de knie te krijgen alvorens je daadwerkelijk begint met vechten. Na de training stroom je door naar de offline versus modus om je opgedane kennis in de praktijk uit te voeren. Weet je de CPU te verslaan op de hoogste moeilijkheidsgraad, dan adviseer ik om de online omgeving op te zoeken. En die online omgeving is natuurlijk waar deze bèta om draaide.

De hamvraag is uiteraard; hielden de servers het vol? Kort gezegd is dat een nee. De online omgeving had het erg zwaar, maar gelukkig werd de bèta verlengd vanwege deze issues. Deze zogeheten stresstest dient om te controleren of de servers stabiel genoeg zijn om grote aantallen spelers te huizen. En hoewel de start tamelijk stroef is te noemen, lijken de servers op het moment van schrijven een stuk stabieler te draaien. De online HUB is overigens wel een verrassende. Je dient namelijk voorafgaand aan het online gaan een 8 Bit-avatar aan te maken. Deze avatar wordt in een toren gedumpt waarbij de etages dienen als skillmatching systeem. Kom je hoger of lager in de toren, dan word je logischerwijs gematcht met meer ervaren of onervaren spelers. Een vermakelijk systeem dat hoogstwaarschijnlijk pas echt tot bloei komt na een aantal weken wanneer de learnings zijn opgedaan. Overigens wil ik wel een puntje van kritiek leveren op de ellelange laadtijden. Nee, ik heb het niet over de laadtijden van een match, want die zijn razendsnel op een PlayStation 5, maar over de communicating to servers-wachttijden. Mijn god wat duurde dit telkens lang. Hopelijk is dit nog een issue die ze aan weten te pakken.

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Ik moet gewoon eerlijk bekennen dat Guilty Gear Strive mij onwijs heeft weten te verrassen. Eigenlijk heb ik mij nooit zo verdiept in de franchise, maar daar baal ik nu ontzettend van. De gameplay is diepgaand, de visuals zijn om van te smullen en de speelbare personages hebben ieder een eigen smoel. Deze uitgebreide open bèta diende natuurlijk als stresstest, en hoewel deze in eerste instantie niet succesvol leek, lijken de servers een stuk stabieler te draaien gedurende de verlenging. De game draait veelal lekker constant tijdens het vechten, maar toch zag ik dat er zich bepaalde momenten voordeden waarbij de fps behoorlijk kon inzakken. De online lobby steekt goed in elkaar waarbij je even een momentje rust kunt pakken tussen de chaotische gameplay door. Eén ding is zeker; Guilty Gear Strive staat na het schrijven van deze preview absoluut op mijn verlanglijstje!

Guilty Gear Strive verschijnt op 6 april voor de PlayStation 4, PlayStation 5. Op 9 april verschijnt Guilty Gear Strive tevens voor de pc.

Packshot Guilty Gear Strive

-