Grounded
  • ONTWIKKELAAR Obsidian Entertainment
  • EERSTE RELEASEDATUM 28 juli 2020
  • PLATFORMEN Pc, Xbox One
  • GENRE Avonturen, Survival
  • GAMELINER SCORE -

Preview: Grounded - Kleine stapjes vooruit

Ik denk niet dat ik iets heel controversieels zeg wanneer ik claim dat Obsidian Entertainment misschien wel op dit moment Microsofts beste studio is. Zij pakken een zwakte van Microsofts line-up (de RPG's) en veranderen het in een sterk punt. The Outer Worlds is een geweldige RPG en precies wat de wereld nodig had na de blamage van Fallout 76. Nu dagen ze Bethesda's andere serie ook nog eens uit. Ik kan niet wachten op Avowed en de strijd die het gaat voeren tegenover de nieuwe Elder Scrolls. Maar daar hebben we het vandaag niet over. We gaan het hebben over de andere kant van Obsidian. Het hoofdteam is namelijk niet het enige onderdeel van de studio die zo hard aan het werk is. Ook hun minuscule b-team is hard aan het werk aan een nog kleinere game. Grounded heeft de potentie om één van de beste games van de Xbox One te worden en een hoogvlieger in het survivalgenre. Er is echter nog wat werk aan de winkel.

Buggy bedoeling

Grounded zet je in de schoenen van één van de vier hoofdpersonages. Ik koos Hoops, want die is het beste. Ik kan daar een urenlange discussie over voeren, maar laten we gewoon even kijken naar wat Grounded te bieden heeft in deze fase van de ontwikkeling. Je wordt namelijk gedropt in de achtertuin zonder enige informatie en je weet niet hoe of waarom je tot het formaat van een mier bent gekrompen. Qua verhaal is er dan ook nog niet veel te bekennen, op een uurtje aan story quests na. De wereld van Grounded is erg klein (ha-ha), maar ook ontzettend goed gevuld met allerlei interessante area's. Je kunt redelijk snel door alle gebieden heen racen, maar de details zijn de redenen waarom de wereld van Grounded zo goed voelt. Je vindt ondergronds hele mierenkolonies, onderwatergrotten en geheime items in de hoogste takken van de heg.

Maar wat is de wereld van Grounded zonder de kleine beestjes? Nou ja klein, ze zijn best groot onderhand. Grounded laat insecten zien in een bepaald daglicht. Ze zijn namelijk iets speelser en meer "cartoony" dan de reguliere varianten die je in je achtertuin vindt. Elk insect heeft ook een doel. Zo kun je op de bladluis jagen voor een gezonde maaltijd, met je mierenpantser een leger van mieren onderzoeken en als je de bombardeerkever verslaat dan kun je tier level II items maken. Oh, er zijn ook nog spinnen die jou het leven heel zuur gaan maken. Veel plezier! Je bent gelukkig niet weerloos. Je kunt diverse wapens en pantsersets craften, om zo een kans te maken tegen de beesten met acht poten en giftige hoektanden. Combat voelt basic, maar uiteindelijk ook vermakelijk genoeg om de verschillende gevechtspatronen van de diverse insecten te leren kennen.

Grounded8

Bob de kleine bouwer

Een groot onderdeel van Grounded is natuurlijk het survival-aspect. Dit komt op verschillende manieren terug. Zo heb je natuurlijk honger en dorst, en kun je dit op verschillende manieren aanpakken. Je kunt elke dag jagen op zwakke insecten of klokhuizen van appels opzoeken, maar je kunt ook vooruit denken. Boerderijen bouwen en champignons kweken. Of wat dacht je van dauwverzamelaars, zodat je elke dag wat te drinken hebt? Grounded beloont de speler die evolueert en niet alleen overleeft, maar ook leeft. Dit doe je door grote forten te bouwen en steeds betere uitrusting te monteren. Hoe sterker je wordt, hoe makkelijker het overleven wordt. Zo simpel kan het zijn. Het is echter niet makkelijk om van één naar honderd te gaan, maar daardoor voelt het ook goed wanneer je iets moois maakt in survival modus.

Ondanks dat Grounded echt wel de juiste dingen laat zien, is het niet alleen zonnestralen. Het verhaal blijft op dit moment onderbelicht. Je krijgt maar een hint van wat de speler te wachten staat. Het is niet motiverend genoeg om door te spelen. Sterker nog, als je alleen in het verhaal geïnteresseerd bent dan raad ik je aan pas te beginnen aan Grounded wanneer de game op 1.0 lanceert. Verder vertoont het kwaaltjes van een Early Access game zoals het verkeerd inladen van items, clipping en vergelijkbare issues. Geen dealbreakers, wel aanwezig in je playthrough.

Grounded9

Voorlopig oordeel van Bram de mierenman

Grounded is in zijn basis een recept voor succes. Er staat maar één ding in de weg van onmiddelijk succes en dat is tijd. Grounded is en blijft een Early Access-game. Het verhaal is tot nu toe te weinig om geïnteresseerd in te raken. De wereld, de insecten en de creativiteit die losgelaten kan worden met het bouwen en craften, zijn goed. Nu al goed moet ik zeggen. Ik kijk uit naar het volledige product en wat er allemaal wel en niet te doen is in Grounded tegen die tijd. Tot het zover is, ga ik mijn huis maar eens afbouwen. Hopelijk blijven die spinnen er van af!

Over auteur Bram Noteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?