Preview: GRID Autosport - Deel 3

Eergisteren heb ik het gehad over de basis van GRID Autosport, om vervolgens gisteren dieper in te gaan op de vijf disciplines die eigenlijk het fundament van de game vormen. Naast de besproken disciplines Touring, Endurance, Open Wheel en Tuner, hebben jullie de Street discipline nog tegoed. Daarnaast werp ik een blik op de tracks en de auto's van GRID Autosport.

Garage
De laatste discipline in de game is dus Street. Het betreft hier straatraces op hoge snelheid, die van alle elementen van GRID Autosport het meest doen denken aan de voorganger, GRID 2. Hier is er geen sprake van kwalificeren of andere officiële regels, wie het eerst over de finish komt, wint. Beuken, gebruik maken van vangrails en ander ruig gedrag is uiteraard toegestaan. Daarnaast is de Street discipline ook het toneel voor de bekendste dure en minder dure auto's, waar bovendien flink aan gesleuteld is om ze klaar te stomen voor deze heftige straatraces.

Daarnaast zul je ook in de Endurance en Tuner disciplines bakken tegenkomen waar je je vingers bij af zult likken. In Touring en Open Wheel is dat echter minder het geval, aangezien de touring cars en minder krachtige versies van Formule 1-wagens niet bij iedere autoliefhebber in de top 10 zullen staan. Dat maakt ze echter niet minder aantrekkelijk om mee te racen, maar laat wel zien waar GRID Autosport de prioriteit legt: het racen. Auto's zijn hier minder belangrijk dan in een Forza Motorsport of Gran Turismo, al is er genoeg variëteit aanwezig voor de liefhebber. Deze focus op het daadwerkelijke racen, kan ik persoonlijk erg waarderen.

Tracktastic
Als het aankomt op de tracks in GRID Autosport, dan toont de game wederom zijn diversiteit. Hoewel ik slechts een greep uit de vele tracks heb kunnen spelen, was het vooral variëteit dat de klok sloeg. Er lijken wat meer officiële circuits aanwezig te zijn in de game, wat ik persoonlijk een goede ontwikkeling vind. In GRID 2 waren er ook een paar aanwezig, maar begaven ze zich toch vooral in de schaduw van de straatcircuits. Natuurlijk maken ook deze circuits weer hun opwachting en dat kun je vrij letterlijk nemen.

Een groot aantal tracks in de vroege versie die ik van GRID Autosport speelde, kwamen regelrecht uit of waren varianten van tracks uit GRID 2. Nu heeft Codemasters aangegeven dat er tweemaal zoveel tracks in Autosport zullen zitten dan in 2, waardoor we ongeveer kunnen concluderen dat de helft wordt hergebruikt en de helft nieuw is. Erg? Als je het mij vraagt niet, vooral doordat het nu mogelijk is om de verschillende disciplines te beoefenen op de bekende tracks. Dit geeft de tracks weer een compleet ander gevoel, waardoor ik toch vaak het idee had iets nieuws te spelen.

Duistere variatie
De game zal iets meer dan 20 locaties bevatten en in totaal zal dat zo'n 100 tracks opleveren. Hierdoor is er aan afwisseling geen gebrek, zeker niet door de befaamde nachtraces. Hoewel niet duidelijk is of elke track een nachtvariant zal kennen, blijven de nachtraces ontzettend intens en vergen ze aanzienlijk meer van de speler dan de traditionele wedstrijden in de zomerzon. Daarnaast is ook de cockpit view weer terug. Hoewel Codemasters erg zeker oogde toen het de cockpit view in GRID 2 achterwege liet, lijkt men toch naar de kritiek van fans geluisterd te hebben. Ga ik dit camerastandpunt voortaan gebruiken? Geen denken aan.

Tot slot wil ik het nog even kort over de zogenaamde Custom Cup-modus hebben. Dit is eigenlijk de Free Play-modus van GRID Autosport, maar is in mijn ogen wel relevant. Normaliter ben ik iemand die na het voltooien van de carrière meteen overstapt op het online gedeelte van een racegame, maar ditmaal wist de Custom Cup-modus mijn aandacht ook te grijpen. Het mooie van deze modus, is namelijk dat je praktisch iedere discipline op elke track kunt beoefenen. Wil je met een hypercar op een circuit scheuren of de vangrail van een stedelijke track met je Open Wheel wagen testen? Het kan allemaal.

Morgen in Deel 4
In de afsluiter van morgen ga ik het hebben over de algehele ervaring van GRID Autosport. Hierbij komen onder andere de graphics, het geluid en de feel tijdens het racen aan bod. Daarnaast zal ik kort aandacht besteden aan de online mogelijkheden van de game, al heb ik die helaas nog niet in volle glorie kunnen testen. Vergeet dus niet morgen het vierde deel van deze artikelreeks te checken.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?