Preview: GreedFall

Aangepast: 24 augustus 2019 20:57

De Franse ontwikkelaar Spiders maakt al zo’n tien jaar games. Waar het begon met een port van Sherlock Holmes vs Jack the Ripper heeft de studio voornamelijk RPG’s uitgebracht. Deze games zijn soms heel traditioneel te noemen, maar hebben vaak ook een eigen stijl en iets unieks. Hiervan is het recente The Technomancer de meest opvallende. Toch zijn de games van de ontwikkelaar niet altijd even goed ontvangen. Er zit echter wel een stijgende lijn in de RPG’s van Spiders en de vraag is nu of we met het aankomende GreedFall een echter topper gaan zien?

Een nieuwe wereld

GreedFall speelt zich af op een nieuw ontdekt eiland, dat voor de bestaande machten wordt aangeduid als een nieuwe wereld. Uiteraard is inspiratie gehaald uit de ontdekking van Amerika door de Europese landen. In de game speel je een held die niet alleen de nieuwe wereld wil ontdekken, maar ook op zoek gaat naar een medicijn tegen de plaag, waar ook zijn moeder door is getroffen. Niet heel origineel, maar het echte verhaal is op het nieuwe eiland te vinden. Dit is namelijk al bevolkt door een soort van elven, maar de verschillende landen die het willen koloniseren hebben hier lak aan en ruimen ze liever uit de weg. Als speler kan je werken voor de verschillende landen/facties, maar je kunt ook partij kiezen voor de huidige bewoners wat het zeer interessant maakt. Diplomatie speelt een hele grote rol in GreedFall waarbij het mogelijk is om de verschillende facties tegen elkaar uit te spelen. Daarnaast laat Spiders weten dat werkelijk iedere side-quest en kleine keuze invloed hebben op het hoofdverhaal. Hoe dit precies in zijn werk gaat, is nog niet duidelijk, maar uniek is het zeker te noemen en dit kan heel wat toffe momenten opleveren. Een ander aspect wat Spiders wil vermijden ten opzicht van traditionele RPG's zijn de zogenaamde 'fetch-quests'. In GreedFall dus niet de overbekende ga daarheen en verzamel vijf paddenstoelen of zoek een vermist voorwerp en breng het terug.

Fable: Witcher Creed

Naast de interessante plotlijn viel GreedFall vooral op door de eerste beelden. De game komt namelijk niet over als een standaard RPG in een middeleeuwse fantasywereld. De 17e eeuw is namelijk meer gebruikt als inspiratie en hiermee doet het ook sterk denken aan de latere Assassin’s Creed-games. Zeker door de Europese kledingstijl met veel mantels en hoeden in plaats van de standaard harnassen. Alhoewel die laatste wel degelijk in de game aanwezig zijn. Andere invloeden die in de gameplaybeelden te zien zijn, komen van The Witcher. Vooral de enorme monsters die je in de wereld tegenkomt, hebben een hoog déjà vu-gehalte. Tot slot roept de kleurrijke wereld herinneringen op naar de Fable-serie, en dan met name het tweede en derde deel. Dit samen zorgt voor een interessante combinatie en ik ben dan ook enorm benieuwd hoe dit samen gaat komen. Ondanks dat de game zijn inspiratie haalt uit andere RPG's heeft deze wel degelijk een eigen smoel. Met name de unieke eilandbewoners, de diplomatie en zelfs de kleinste keuzes die je maakt die invloed hebben op het verhaal moeten hiervoor gaan zorgen. GreedFall is hiermee een RPG om in de gaten te houden.

Voorlopig oordeel van Kees Wijnhorst

GreedFall kan wel eens de grote doorbraak van Spiders worden. De RPG lijkt een beetje een mix te worden tussen Assassin’s Creed, The Witcher en Fable. Of dit een goede combinatie wordt en of het de kwaliteit van deze games kan benaderen is even afwachten, maar het kan wel eens uitstekend uitpakken. Het meest unieke van de game lijkt de focus op de diplomatie te worden alsmede het eiland en diens inwoners. Het kiezen en beïnvloeden van de facties spreekt mij in ieder geval aan en heeft absoluut potentie. Over een maand weten we meer en kunnen we zien of GreedFall zijn beloftes waar maakt.

GreedFall verschijnt op 10 september voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Packshot GreedFall

-