Preview: Greak: Memories of Azur - Prachtig en uitdagend

Ik was met wat dingen voor mijn opleiding bezig, toen Bram mij benaderde om de demo van Greak: Memories of Azur te spelen voor een preview. Ik had nog niet van deze game gehoord en besloot het op te zoeken. Toen ik de Steam-pagina bekeek, werd mijn aandacht getrokken naar de woorden: met de hand getekende animaties. Als een grote animatie fan werd ik dan ook meteen nieuwsgierig naar de game en de art style zag er prachtig uit. Ik downloadde de demo en dook in de wereld van dit side-scrolling avontuur.

Een verhaal over twee broers en een zus

Het verhaal van Greak: Memories of Azur volgt het verhaal over twee broers, Greak en Raydel, en hun zus Adara. Zij wonen in het land van Azur dat wordt overspoeld door een Urlag invasie. Urlag’s zijn de monsters waar de broers en zus het tegen op moeten nemen om te ontsnappen. Alle personages zijn in de uiteindelijke game speelbaar, maar in de demo maak je kennis met één van de broers en de zus Adara. Je begint als Greak, de zwaardvechter, die in een bos naarstig op zoek is naar zijn broer en zus. Tijdens zijn zoektocht leer je de basis van de controls en van het vechten. Dit is één van de soort tutorials die ik het fijnste vind, tijdens het spelen uitleg krijgen zonder dat het stil komt te liggen.

Greak krijgt ook te maken met de Urlag’s in zijn zoektocht. Dit zijn slijmachtige monsters die er alles aan willen doen om je te stoppen. Uiteindelijk vindt Greak zijn zus Adara, ook wel bekend als het beste personage in de game tot nu toe. Zij is de magiër in de groep, kan energieballen afvuren en zweven. Hier maak je kennis met het puzzelelement van Greak: Memories of Azur. Je moet namelijk verschillende soorten puzzels oplossen om verder te komen. Je kunt bijvoorbeeld de personages deuren voor elkaar laten openen, zodat ze uiteindelijk weer samenkomen. Uiteindelijk komen de broer en zus in de eerste dungeon, Inamori Fortress, terecht en kan het echte werk beginnen.

Prachtige art style

Laten we één ding vooropstellen, Greak: Memories of Azur ziet er prachtig uit. De game heeft een unieke art style die mij een beetje doet denken aan de Moomin cartoon van vroeger. Het helpt ook dat de game prachtige achtergronden heeft die de sfeer van de locaties goed weergeven. Tijdens het spelen ondervond ik ook totaal geen problemen met lag of glitches, wat mijn enthousiasme voor de game nog groter maakt. In de demo zaten er ook een aantal cutscenes die, hoewel ze kort waren, wel het doel goed overbrachten en er echt mooi uitzagen. De art style wordt ook nog vergezeld door een soundtrack, die tot nu toe perfect bij de sfeer van Greak: Memories of Azur past. Dus ja, de game is prachtig en doet mij qua stijl een beetje denken aan games als Ori en Hollow Knight.

Waar ik in het begin wel een beetje mee liep te kloten, was de controls. Er wordt in het begin van de game aangeraden om deze met een controller te spelen voor de beste speelervaring. Aangezien ik nog geen Xbox controller heb die het beste op pc werkt, moest ik het doen met de pc controls. Het is te doen, maar je merkt wel dat de game gebouwd is voor een controller. Zo is het soms belangrijk om snel te kunnen wisselen tussen de personages, maar dat gaat met een controller iets sneller dan als je dit met een toetsenbord moet doen. Ook gaat het tegelijkertijd besturen van de personages gaat soms moeizaam. Vooral met springen en klimmen blijft er bij mij meestal één personage triest achter, omdat die niet op tijd reageerde qua controls.

Uitdagend

Laat het schattige uiterlijk je niet kisten, want Greak: Memories of Azur is een uitdagende game op sommige momenten. De eerste dungeon zit vol met puzzels, waar je soms goed bij moet nadenken om zo naar bijvoorbeeld een nieuwe etage te komen. Natuurlijk zijn er ook genoeg monsters die de broer en zus een kopje kleiner proberen te maken. Dat is alleen niet het lastigste, want dat is namelijk dat je alle personages in leven moet zien te houden. Zodra er één doodgaat, volgt de andere ook en word je teruggebracht naar je laatste savepoint. Als je een beetje pech hebt en je deze nog niet gevonden hebt, dan moet je helemaal opnieuw beginnen.

Dit komt allemaal samen in het laatste stuk van de demo, de eerste boss fight. Dat is een gevecht tegen een hamer zwaaiende maniak in een kleine arena en dit was een pure hel, maar op een uitdagende manier. Op het moment van schrijven is het mij nog niet gelukt om langs deze boss te komen, maar dat komt meer, omdat ik de patronen van de boss nog onder de knie moet krijgen dan dat het te moeilijk is. Er is een kooi waar je Adara en Greak in kunt plaatsen waardoor jezelf bepaalt met welk personage jij de boss wilt bestrijden. Bij mij lijkt het erop dat Greak de klus moet klaren, omdat ik met hem het dichtst in de buurt van een overwinning kwam. Uiteindelijk gaat het me lukken! Of in ieder geval ik hoop dat het mij gaat lukken.

Voorlopig oordeel van Jolien Mauritsz

Greak: Memories of Azur is een side-scrolling RPG en platformer die mijn hart heeft veroverd. Ondanks de kleine ergernissen met de controls en het besturen van meerdere personages tegelijkertijd, is de game geweldig om te spelen. Het prachtige verhaal en art-style maken je nieuwsgierig naar de wereld van Azur. Hoewel de game uitdagend is in onder andere de boss fights, heb je het gevoel dat het met een beetje oefening haalbaar is. Voor fans van games als Hollow Knight is dit zeker een game om in de gaten te houden. Ik kan in ieder geval niet wachten om de volledige game te spelen in augustus.

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Greak: Memories of Azur

-

Team17