Preview: Graven - wacht er nog maar even mee

Geplaatst: 31 mei 2021 14:00

Als je ouder dan 25 jaar bent en in je jonge jaren first-person shooters hebt gespeeld op de pc, dan is Graven wellicht een game die je zal bekoren. Ook als je interesse hebt in retro-games en misschien wat jonger bent, overigens. Graven is namelijk een heerlijke throwback naar first-person shooters uit de jaren '90, zoals DOOM, Quake, en met name Hexen. Goed, nostalgie is natuurlijk een verraderlijk iets en mensen zijn daardoor snel geneigd om iets als goed te bestempelen terwijl het dat stiekem niet eens is. Ik dook daarom in de Early Access van Graven om te zien of deze game ook daadwerkelijk goed is, of slechts goed is voor een beetje nostalgie.

Wacht, waar gaan we heen?

Graven is een first-person shooter in een creepy fantasy-setting. De hoofdpersoon is een soort priester van een sekte die uit is op wraak. Zijn mede-priesters hebben hem namelijk verbannen uit de sekte en proberen te vermoorden, waardoor onze hoofdpersoon op zijn beurt die andere priesters weer om wil leggen. Over het precieze hoe, wat en waarom kan ik je vrij weinig vertellen. Aan het begin van de game word je met een bootje naar een dorpje gevaren en vanaf daar mag je het lekker uitzoeken. Het verhaal is, van wat ik tot nu toe heb kunnen zien, niet heel erg boeiend en ook tijdens je avontuur word je niet veel wijzer. Het verhaal wordt daarentegen wel op toffe wijze verteld, door middel van een reeks geïllustreerde afbeeldingen in een oud boek, samen met een zeer aangename voice-over.

In de Early Access is slechts één van de drie hub-gebieden beschikbaar. Dit gebied, genaamd Cruxfirth, is een moerasachtig gebied waar een of andere plaag ervoor heeft gezorgd dat het dorp bezaaid ligt met lijken. Je wordt met een bootje door een mysterieuze man naar dit dorpje gevaren en het is aan jou om uit te zoeken wat hier is gebeurd en hoe je het dorp kunt verlossen van de plaag en de zombies en andere monsters die door de riolen zwerven. Hier kun je echt goed zien dat Graven is geïnspireerd op games uit de jaren '90. De graphics zijn heerlijk pixelig en er wordt een sfeertje neergezet dat je meteen herkent als je vroeger van die oude pc-games hebt gespeeld. Als je dus van retro houdt, dan is er in Graven in ieder geval genoeg Eye Candy voor je te vinden.

Hakken, slaan en schieten

Goed, Graven ziet er dus wat dat betreft prima uit en weet perfect die jaren '90 pc-game vibes neer te zetten. Maar is de game ook leuk om te spelen? In eerste instantie is Graven een first-person shooter. Wanneer je begint en voor het eerst aankomt in Cruxfirth, heb je echter alleen een houten staf tot je beschikking. Een groot deel van de Early Access spendeer je dus door melee combat te doen. Op zich niet zo heel erg, maar zo'n staf richt nou eenmaal niet erg veel schade aan en ik ben hier gekomen om een shooter te spelen. Gelukkig krijg je later een kruisboog en een zwaard tot je beschikking waar je je vijanden een stuk beter mee te lijf kunt gaan. Deze heb je echter niet per se nodig, daar de AI van de vijanden erg dom is en je je vijanden gemakkelijk kunt stunlocken door keer op keer met je staf aan te vallen. Ook krijg je toegang tot een magische spreuk waarmee je vuurballen kunt schieten. Nu vind ik dat als Dungeons & Dragons-spelende fantasy-nerd erg leuk, ware het niet dat je er geen schade mee kunt aanrichten. Nee, de vuurballen die je op magische wijze uit je vingers kunt laten schieten, doen geen schade aan de zombies die op je pad komen, maar kunnen daarentegen alleen gebruikt worden om vuurpotten aan te steken of houten kistjes mee te vernietigen. Eeuwig zonde.

Volgens de ontwikkelaar gaat er nog wel het een en ander veranderen aan de combat, wapens en magie die je tot je beschikking hebt, dus het is even de afwachten of en hoe dat in de volledige versie van de game verbetert. Momenteel is er qua wapens en magie dus nog vrij weinig variatie en de magie die je tot je beschikking hebt, is vooral bedoeld om je te helpen puzzels op te lossen en te verkennen. Graven maakt namelijk gebruik van puzzel-mechanics om door bepaalde gebieden heen te kunnen komen of dingen vrij te spelen. Nu is de puzzel die je in de Early Access tegenkomt niet zo heel uitdagend en kun je alleen nog maar een deel van het eerste hub-gebied zien. Ik ben benieuwd naar wat de ontwikkelaar nog meer aan de wereld weet toe te voegen. Momenteel is de wereld namelijk nog vrij saai en de gameplay nog niet heel boeiend.

Voorlopig oordeel van Claudia

Graven is een game die ik graag heel tof had willen vinden. Een op retro-games geïnspireerde first-person shooter in een creepy fantasy-setting is precies wat de wereld nu nodig heeft. Helaas rammelt het momenteel bij Graven nog aan alle kanten. De gameplay is te eentonig, de combat is te makkelijk, de vijanden zijn zelfs voor een retro-game veel te dom, de puzzels zijn niet uitdagend, de wereld is niet heel boeiend en je krijgt magie waar je niet eens vijanden mee kunt aanvallen. Het ziet ernaar uit dat er nog heel wat werk aan de winkel is wat betreft Graven. Goed, het is dan weliswaar een Early Access-titel en het is dan ook normaal dat de game nog niet af is, maar zoals de game nu is, kan ik je zelfs niet aanraden om die twee tientjes uit te geven. Momenteel is het nog een te onsamenhangend bij elkaar geraapt zooitje van ideeën dat net niet goed genoeg is uitgewerkt om de volledige potentie te kunnen zien. Laten we afspreken om hier over een jaar of twee op terug te komen.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot GRAVEN

-

3D Realms