Preview: Grand Theft Auto V

Er zijn van die games die zelfs bij het kleinste nieuwe detail zorgen voor een gigantische storm die soms wel een paar dagen aanhoudt - de orkaan Sandy is er niets bij. Elk nieuw screenshot zorgt voor een analyse die langer is dan wat op een normaal computerscherm past. Elk klein pietepeuterig dingetje wordt opgeblazen tot Bijbelse proporties, alsof er een revolutie heeft plaatsgevonden (Er zitten weer fietsen in de game, schreeuw het van de daken!). Het is natuurlijk logisch dat het gissen naar de releasedatum van zo'n titel tot één van de hoogste prioriteiten van elke gameliefhebber behoort. Nu we weten dat Grand Theft Auto V ergens in de lente van volgend jaar uitkomt, hebben we dat spektakel gelukkig weer achter de rug en kunnen we ons focussen op de dingen die er echt toe doen. Want, beste mensen (er klinkt nu tromgeroffel), GTA V zal maar liefst drie speelbare personages bevatten!

"Jaaaa, we kunnen weer fietsen, jeeeeuuj!"

GTA V in drievoud
Dit feit is een unicum in de geschiedenis van de serie, want nooit eerder was er een GTA-game waarbij je de rol van drie verschillende karakters aan kon nemen (de 'uitbreidingen' op GTA IV laten we hier even buiten beschouwing, dat waren immers twee aparte games). Laten we eens kennismaken met de drie nieuwe personages. Je zult er een game lang mee opgescheept zitten, dus ze kunnen maar beter allemaal de moeite waard zijn, toch?

Michael
Ten eerste hebben we Michael, die werkt in een zogenaamd getuigenbeschermingsprogramma (jaja). Dat klinkt allemaal heel veilig en goed, maar GTA zou GTA niet zijn als zijn vroegere leven een ander verhaal verteld. Michael is in het verleden namelijk een bankovervaller geweest en heeft menig bankmedewerker het leven zuur gemaakt (naast natuurlijk de onfortuinlijke mensen die op het moment van de overval ook aanwezig waren in de bank en de grond van dichtbij hebben kunnen bestuderen). Inmiddels woont Michael in een geweldig landhuis; het is natuurlijk de vraag of dat gekocht is van het bankoverval-geld of van het nieuwe-leven-geld. Maar goed, wat maakt dat ook eigenlijk uit?

Trevor
Het volgende personage is Trevor. Ook zijn achtergrond kent hier en daar wat haken en ogen, hoofdzakelijk omdat hij de partner was van Michael en hem bijstond tijdens zijn criminele zaakjes in de banken. Nog voor die tijd is Trevor echter legerpiloot geweest, dus drie keer raden bij welk soort missies je Trevor kunt gaan gebruiken (nee, dat klinkt niet verkeerd). Vandaag de dag is Trevor echter alles behalve legerpiloot of bankovervaller en kun je 'm het beste vergelijken met een psychisch gestoorde gast die op de een of andere manier is ontsnapt uit het gesticht waarin hij opgesloten zat.

Franklin
Ten slotte hebben we de jonge Franklin. Veel achtergrond heeft hij nog niet opgebouwd, maar het ziet er niet naar uit dat zijn toekomst in het teken staat van vredelievende baantjes. Nee, Franklin is druk bezig om de hele wereld te frauderen, en daarbij kan hij de hulp van Michael en Trevor natuurlijk goed gebruiken. Al met al hebben we dus een drietal met verschillende achtergronden en vooral veelbelovende skills die ze in kunnen gaan zetten tijdens de talloze missies die GTA V zal gaan kennen. Het samenwerken van dit drietal kan ik overigens het beste uitleggen met een klein voorbeeld:

Samenwerken
Stel je voor dat je in een missie zit waarin Michael een gebouw aan het infiltreren is. Dat doet hij natuurlijk niet door via de voordeur het gebouw binnen te gaan, nee, dat gebeurd spectaculair middels een entree door het raam van de kamer waarin het doelwit zich bevindt. Ondertussen hebben we Franklin, die op het dak van een gebouw aan de overkant van de straat met zijn sniper ligt te wachten totdat hij in actie kan komen. En nu komt het mooie: op elk moment in de missie kun je ervoor kiezen om over te schakelen naar het perspectief van een ander karakter. Hiervoor kun je bijvoorbeeld het moment kiezen dat Michael het raam aan diggelen schiet en naar binnen sodemietert, om hem op die manier vanaf een afstandje ondersteuning te geven. Je kunt er echter ook voor kiezen om bij Michael te blijven, en te kiezen voor het close-range gevecht. De keuze is geheel aan jou, en al dit wisselen zorgt er natuurlijk voor dat GTA V zich perfect leent voor een tweede (of derde, of vierde) speelbeurt.

Twee van de helden uit de game.

Welcome back to Los Santos
Het strijdtoneel (ja, dat klinkt inderdaad nogal heftig) van deze personages is er één dat we al eerder hebben gezien. Los Santos, de GTA-versie van Los Angeles, keert namelijk terug in dit 'vijfde' GTA-deel. En niet alleen dat, want ook de directe omgeving van die stad zal je kunnen gaan ontdekken. Wat dacht je bijvoorbeeld van de wereldberoemde Mount Chiliad, die je wederom zult kunnen beklimmen. En of dat nu per fiets, auto, motor of vliegtuig is, dat maakt natuurlijk niet uit.

Dit lijkt me een prima klusje voor oud-legerpiloot Trevor.

Verder zijn veel activiteiten uit de voorgaande GTA-delen ook gewoon weer terug in deze nieuwe game. Zo kun je voor alle karakters waar je mee speelt weer de nodige kleren kopen. Alles is echter niet zo uitgebreid als in GTA: San Andreas, waarin je op een RPG-achtige manier je karakter als het ware helemaal om kon bouwen. Dat wordt echter goedgemaakt met andere dingen, zoals het entertainmentprogramma van de game. Je kunt je vast nog wel de televisiezenders uit GTA IV herinneren, waarop een aantal vrij komische programma's te zien waren. Zoiets komt ook terug in deze nieuwe game, maar volgens de makers natuurlijk nog beter en nog komischer (kijk uit dat je niet onder je stoel belandt van het lachen).

Ook het landschap buiten Los Santos is zeer de moeite waard.

Romantiek is ver te zoeken
Als we het hebben over de romantiek in de game (zoals alle vriendjes en vriendinnetjes die je kon hebben in de voorgaande delen), dan moeten de makers je helaas enigszins teleurstellen. Ze hebben namelijk besloten om dit gedeelte uit de game te schrappen; de voornaamste reden daarvoor is dat de hoofdpersonages uit het spel zich niet echt lenen voor romantische uitstapjes. Inderdaad, dat klinkt als een slechte smoes om dit gedeelte niet in GTA V te stoppen, maar het is niet anders. Het enige wat je nog kunt doen is over straat achter mooie vrouwtjes aanlopen; wie weet wordt je honger naar de liefde daarmee nog een beetje gestild. Misschien...

Dit is wat je noemt negatieve romantiek.

Tot nu toe is er niet veel mis met GTA V en lijkt het erop dat Rockstar ons weer een game voor gaat schotelen waar we van kunnen smullen. Het enige gevaar is natuurlijk de overschatting, want zoveel hype rondom een game kan bijna alleen maar averechts werken. Echter, Rockstar kennende, zullen ze alles uit de kast halen om de hype waar te maken. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze dat gaat lukken en dat we in de lente van volgend jaar weer vele uurtjes spelplezier kunnen gaan beleven met GTA V.

Packshot Grand Theft Auto V

Rockstar Games

Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One