Preview: Good Company - Een mix van plezier en frustratie

Geplaatst: 9 april 2020 12:30

Het leiden van een bedrijf is niet voor iedereen weggelegd. Toch hoeven dromen geen dromen te blijven in Good Company. Al thuiszittend werd ik de baas van een bedrijf dat niet alleen elektrische producten maakt, maar ook high-tech robots. Nu ben ik geen kei in het knutselen van producten en zijn mijn economische vaardigheden ver van goed te noemen. Gelukkig maakt dat in games totaal niet uit. Tijd dus om een bedrijf vanaf de grond op te bouwen in Good Company.

Een goed begin is het halve werk

In Good Company begin je met het opstarten van je bedrijf in je eigen garage en breid je gedurende de campagne het bedrijf langzaamaan uit. Deze levels hebben doelen die je moet bereiken, waardoor je uiteindelijk drie trofeeën per level kunt behalen. De vijftien levels die je kunt spelen, zijn uitdagend en zorgen ervoor dat je meer handigheid krijgt in het leiden van het bedrijf. Het verhaal zelf is oppervlakkig, maar uiteindelijk gaat het ook om het bedrijf zelf en niet het waarom. In de freemodus heb je meer vrijheid en zorgen de doelen er alleen voor dat je nieuwe productieketens en decoraties vrijspeelt. Het concept van Good Company is vrij simpel. Na het inkopen van materialen worden deze aan de werkbanken omgezet tot modules. De modules worden vervolgens gebruikt om producten zoals rekenmachines te maken. In het begin kun je de modules voorkopen, maar de winst ligt bij de afgemaakte producten. Uiteraard heb je hier personeel voor nodig, dat met een druk op de knop gehuurd kan worden.

Voordat je hiermee aan de slag kunt gaan, wordt er eerst gevraagd om een bedrijfslogo te maken. Dit is cruciaal voor een bedrijf en er zijn genoeg keuzes. Naast de naam bepaal je ook het logo en de vorm. Vervolgens kun je hiervan nog de kleuren bepalen. Hetzelfde geldt voor het personage. Na het kiezen van een lichaam, huidskleur, haar en kleding ben je helemaal klaar om eens goed de baas uit te hangen. Als kers op de taart mag je ook nog een robotvriendje uitkiezen.

Ontwerpen, analyseren en onderzoeken

Good Company kent een kleurrijke stijl met simpele animaties. De stijl past goed bij de game, maar achter die vrolijke stijl zitten wel frustraties verscholen. Er valt namelijk nog helemaal niet zo veel te regelen. Wanneer een productieketen is opgezet, is het simpelweg wachten tot de producten gemaakt worden. Omdat je een eigen personage hebt, kun je wel gedurende het gehele proces modules opofferen aan de analyse tafel, om via de punten die je krijgt nieuwe modules te onderzoeken. Met de betere modules worden ook je producten beter, waardoor je weer meer geld verdient. Dit maakt de game direct een stuk ingewikkelder, de hogere tier modules zijn afhankelijk van de lagere niveaus. Simpel gezegd, moet je eerst op de werkbanken een lagere tier module maken, zodat die gebruikt kan worden voor een hogere tier. Nu is dit geen probleem als het overzicht in de game een stuk duidelijker was. Het inkopen van producten en verkopen is simpel genoeg, maar ervoor zorgen dat alle producten in het juiste opbergrek komen, zodat het personeel dit kan gebruiken op de werkbank is een ander verhaal. Via het logistieke model trek je lijntjes van de dozen met materiaal naar het rek, dan alle materialen koppelen aan de werkbank om vervolgens het product te koppelen aan het rek, zodat iemand anders het weer kan ophalen. In de praktijk is dit in het begin nog simpel, maar wanneer je wisselt van module of eindproduct moet alles weer overnieuw gedaan worden.

In de producten blinkt de game dan weer erg uit. Als je een rekenmachine wilt maken, kun je deze grotendeels zelf ontwerpen. De verschillende behuizingen bepalen de vorm van de binnenkant. Alla Tetris moet je dan de modules erin plaatsen, zodat het voldoet aan de eisen van de kopers. Vervolgens geef je het nog even een naam, kies je uit één van de kleuren en voilà een nieuw product kan gemaakt worden. De producten zijn in het begin nog simpel, maar later krijg je ook high-tech apparaten en robots. Gedurende de game krijg je nieuwe werkbanken, een lopende bank voor het vervoeren en meerdere decoraties. Of de decoraties die geplaatst worden in het bedrijf ook enig nut hebben voor de productiviteit is niet te merken, maar dit zou wel een goede toevoeging zijn. Op het moment lijkt het er meer op dat je zoveel mogelijk werkbanken en opbergrekken in een kleine ruimte moet plaatsen.

Het leven van een CEO

Ik benoemde al dat er in Good Company eigenlijk weinig te regelen valt. Dit komt, omdat er weinig schema's in de game te vinden zijn. Het personeel heeft geen specifieke kwaliteiten en heeft precies hetzelfde salaris, ook met de producten valt er op het gebied van financiën weinig te regelen. Omdat tijdens het ontwikkelen van de producten al wordt aangegeven wat de wensen van het publiek zijn, is dit direct het enige wat met marketing te maken heeft. Er is geen mogelijkheid voor reclame of andere marketing aspecten. Dit is jammer, want nu bestaat de game grotendeels uit wachten. Wat momenteel het meest frustrerende is, is de prioriteiten die het personeel van logistiek maakt. Zij zorgen ervoor dat alle producten in de juiste rekken worden geplaatst, zodat de rest van de werknemers zich kunnen focussen op het maken van de producten. Alleen doen ze hun werk niet altijd even goed, in plaats van een vaste ronde te maken of de volle schappen om te pakken, gaan ze naar dezelfde schappen. Het heft in eigen handen nemen is dan wel de uitkomst, gewoon even zelf de spullen in de rugzak van je personage proppen en naar de juiste plekken brengen. Dit is zonde, want de basis van de game zit goed in elkaar en de gehele productieketen is al aardig uitgebreid. Nu bestaat Early Access voor een reden en het blijkt dat ook de ontwikkelaars deze functies missen in de game. De roadmap laat niet alleen zien dat de marketing en financiën worden uitgebreid, maar ook het personeel en de optie om werkplekken te maken. Aan het eind van de Early Access kunnen Modders ook aan de slag met Good Company.

Voorlopige oordeel Anita van Beugen

Good Company heeft een kleurrijke en relaxte sfeer, maar wordt geplaagd door onderliggende frustraties. De basis van de game is simpel, maar door het beperkte overzicht en het niet kunnen regelen van de financiën, personeel en marketing is er weinig te doen. Daarnaast ben je afhankelijk van het personeel. Dit zou goed gaan, als de logistieke werknemers prioriteiten zouden stellen in het ophalen en wegbrengen van materialen en producten. De game blinkt uit in het creëren van je eigen bedrijfslogo en het ontwikkelen van de producten. Gedurende de game wordt dit uitgebreid met high-tech aparatuur en producten. De voortgang is het dus waard, maar je moet hier wel eerst zien te komen. Een eerste productielijn is zo opgezet, maar wanneer je nieuwe niveaus hebt onderzocht en de verbeterde modules wil maken, wordt alles super ingewikkeld en is het overzicht al gauw zoek. Deze frustraties maken het moeilijk om verder te komen en echt te genieten van Good Company. De frustraties hebben nu eenmaal de overhand, ondanks dat veel onderdelen goed in elkaar zitten. Good Company heeft zeker meer tijd nodig om de volle potentie te bereiken. Zoals al aangegeven is er een uitgebreide roadmap vrijgegeven die al een groot gedeelte van de minpunten en frustraties oplost. Good Company is zeker een game om in te gaten te houden als je van management-games houdt, maar ik raad aan om het eerste gedeelte van de roadmap af te wachten.

De laatste afbeelding is onderdeel van de presskit, de resterende afbeeldingen zijn gecaptured tijdens onze speelsessie op de pc

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot Good Company

-

The Irregular Corporation