Preview: GoldenEye 007: Reloaded

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Een vernieuwde versie van een game die al een vernieuwde versie was van een klassieker. Na het vatten van deze zin kun je misschien begrijpen waarom ik niet zo vol van enthousiasme de perspresentatie binnenliep van GoldenEye 007: Reloaded.

Toen multiplayer nog in één kamer was
Als tiener, middelbare scholier en puber (wat een fijne termen om onder te vallen) heb ik heel wat uurtjes met mijn vrienden versleten achter de N64. De game die ons (naast Mario Kart 64) voornamelijk tot in de vroege uurtjes in de ban hield was GoldenEye. Rareware wist van een middelmatige film een briljante game te maken, iets wat nu nog steeds een unicum is in de game-industrie. De multiplayer was zo ongeëvenaard tof en verslavend dat we zelfs op een kleine oude beeldbuis met zijn vieren naar een klein schermpje met plezier tuurden tot onze oogjes rood dooradert dichtvielen of bij iemand een oogbal knapte.

Stijve Japanse poot
Waarom is de klassieke GoldenEye niet net als Banjo & Kazooie allang omgezet in HD en online geknald als XBLA game? Nou, omdat de rechten zowel bij Nintendo liggen, als bij Rare (nu van Microsoft). Microsoft heeft er alles aan geprobeerd, maar Nintendo wilde enkel overstag gaan als GoldenEye exclusief uitkwam voor de Wii. Vandaar deze rare (en helaas niet van Rare) remake van GoldenEye, want deze is uitgebracht om dit min of meer te omzeilen. Vorig jaar kwam GoldenEye 007 uit op de Wii, waarbij Gameliner gesierd werd met een mooie review van Klaas hierover die er wel erg over te spreken was. GoldenEye 007: Reloaded is precies dezelfde game van de Wii, alleen dan grafisch opgelapt naar HD, een paar updates en een extra gamemodus.

Sneakeye 2011
Van wat ik heb kunnen zien tijdens de perspresentatie, moet ik zeggen dat deze game er stukken leuker en beter uitzag dan ik in eerste instantie verwachtte. Er zitten veel stealth-elementen in en ik kreeg echt het gevoel dat er een goede balans in gameplay in de game zit tussen sneaken en schieten. Daarnaast vond ik alles er ook erg goed uitzien, zeker als je beseft dat het een omgezette titel is die eerst op de Wii uitkwam. De sfeer in de game kwam op mij ook goed over, voornamelijk omdat het niet overkwam als enkel harde muziek en dik schietwerk, iets waar men bij vrijwel iedere James Bond titel gelijk naar grijpt. Alles is ook gezet in het heden, dus circa vijftien jaar later dan oorspronkelijk in de film. Vandaar ook de vervangen cast. Daniel Craig in plaats van Pierce Brosnan vond ik altijd al een plus, al miste ik nu wel heel erg Sean Bean als 006, die nu gespeeld werd door onbekende Britse acteur X.

Verwachting
Deze opgepoetste versie van een remake deed mij verbazen. Aan de Wii-versie ben ik nooit toegekomen, ook al had ik er positieve dingen over gehoord en is de oude GoldenEye een echt game-sentiment van weleer voor mij. Dat men heel de cast had vervangen en het verhaal een update had gegeven (door de originele schrijver van het filmscript) stond mij eerst niet aan, maar nu ik redelijk wat heb kunnen zien van GoldenEye 007: Reloaded, heb ik echt het idee dat de makers verder kijken dan meeliften op de naam. Een klassieker en uitblinker als de N64 GoldenEye zal het nooit worden, maar men probeert er wel het beste van te maken, en dat maakt mij benieuwd.

GoldenEye 007: Reloaded verschijnt in november voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.

Lees meer