Preview: Gods Will Fall - Wat zit er achter die deur?

Rogue-lite’s zijn het afgelopen jaar erg populair geworden. Het element van verrassing is voor veel gamers een waardevolle toevoeging aan games. Gods Will Fall is een single-player dungeon crawler RPG, die ook dankbaar gebruik maakt van het element van verrassing. Op 8 december hield ontwikkelaar Clever Beans een virtueel persevenement om informatie te geven over haar nieuwe game. Wat hebben we te zien gekregen?

We zullen ze leren!

Gods Will Fall vertelt het verhaal van een groep strijders die het heft in eigen handen neemt en in opstand komt tegen de goden die hun land bedreigen. De goden vragen namelijk verschrikkelijke offers en terroriseren het land. Daarom besluiten deze strijders de duivelse goden uit te gaan roeien. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. In de game heb je controle over een groep van acht Keltische strijders. Je reist naar de werelden van de goden en probeert ze met jouw strijders te verslaan.

Jouw keuzes beïnvloeden de game. Je kiest namelijk zelf welke strijder je op welke missie zet. Elke strijder heeft zijn of haar eigen wapens en specialiteiten. Het zijn acht unieke personages. Het moraal van jouw team staat op het spel wanneer je iemand de wereld van een god in stuurt, want het kan zomaar zijn dat hij of zij niet terugkomt. De game werkt met perma death, dus als je strijder doodgaat, dan blijft hij ook dood en heb je gefaald om de god te verslaan. Als je door de wereld van de goden reist en tegen hun bedienden vecht, kun je onderweg hints tegenkomen naar de achtergrondverhalen van elke specifieke god. Als je geluk hebt, kan die informatie je helpen een god te verslaan.

Tactiek is belangrijk

Voordat je het tegen een god op kunt nemen, moet je met de strijder die je hebt gekozen door zijn wereld heen zien te komen. Hier vecht je tegen zijn bedienden. Hoe meer van hen je verslaat, hoe zwakker de god zal zijn in het eindgevecht. Daarnaast kun je ook voorwerpen en wapens vinden die je kunnen helpen in de strijd tegen de god. Wat opvallend is, is dat er eigenlijk alleen melee wapens gebruikt worden in Gods Will Fall, geen bogen of iets dergelijks. Volgens hoofdontwerper Mark Wherrett, was dit een bewuste keuze.

Elke strijder heeft een bepaalde achtergrond en relatie met elke god, dit is iets om rekening mee te houden wanneer je kiest welke strijder je achter welke god aan stuurt. Tactiek is erg belangrijk in Gods Will Fall. Het kan ook voorkomen dat een strijder faalt en gevangen wordt genomen door een god. In dat geval kun je ervoor kiezen hem of haar te gaan redden. Maar is dat wel verstandig? Als het lukt, heb je jouw strijder terug en gaat het moraal van het team omhoog. Maar als je faalt, ben je twee strijders kwijt. Er staat altijd veel op het spel, dus je moet goed nadenken voordat je iets doet.

Klop, klop...

Omdat het verloop van de game en het verhaal voor een groot deel van je keuzes afhangt, is elke playthrough uniek. Je weet van tevoren ook nooit welke god moeilijker is dan de ander, dit varieërt namelijk elke keer. Je team is ook elke keer anders, je hebt nooit dezelfde personages. Daardoor is het elke keer weer puzzelen wie je het beste op welke god af kunt sturen. Volgens de ontwikkelaars is het daarom ook geen game die je in één keer begrijpt. Je hebt er bepaalde vaardigheden voor nodig, die je pas leert als je gaat spelen. De wereld waarin jij je bevindt heet de Overworld. In deze wereld vind je een aantal grote, oud uitziende deuren. Elke deur brengt je naar de wereld van één van de duivelse goden. Elke deur is weer anders dan de vorige. Je zult nooit in precies dezelfde wereld terechtkomen.

Het stukje gameplay dat we tijdens het persevenement te zien kregen, zag er prima uit. De animatiestijl van de game is leuk en zorgt net voor een wat luchtigere sfeer dan een game als Dark Souls, waar de ontwikkelaar wel aangeeft inspiratie van te hebben genomen. De game bestaat uit tien dungeons, dus tien verschillende goden. Tijdens het persevenement hebben we er drie te zien gekregen, die inderdaad niet bepaald op elkaar leken. Gods Will Fall komt uit op 29 januari 2021 en gaat zo’n 20 tot 25 euro kosten.

Voorlopig oordeel van Eilish

Wat ik van Gods Will Fall gezien heb, zag eruit als een prima game. De animatiestijl is leuk en het keuzesysteem lijkt goed uitgedacht te zijn. Dat er veel tijd is gestoken in het ‘verstoppen’ van achtergrondverhalen door de game heen, vind ik een leuke toevoeging. Het is ook een slimme manier om een community te starten, die met elkaar kan sparren over de achtergrondverhalen van de verschillende goden. Ik heb de game nog niet echt kunnen spelen, maar de gameplay zag er leuk en uitdagend uit en het idee dat de keuzes die je maakt zoveel invloed hebben, staat me ook wel aan. Het gevecht met een god tijdens het persevenement zag er wel een beetje eenvoudig uit, maar dat komt waarschijnlijk omdat degene die het speelde er al heel wat uurtjes in had zitten.

Bron: Clever Beans

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot Gods Will Fall

-

Deep Silver