• ONTWIKKELAAR Abbey Games
  • RELEASEDATUM 10 juli 2019
  • PLATFORMEN Pc
  • GENRE Simulatie, Strategie
  • GAMELINER SCORE -

Preview: Godhood

Abbey Games is een Nederlandse Indiegame-studio uit Utrecht. Dit is het team achter Reus, een game waar je met behulp van vier reuzen een planeet moet terravormen. Abbey Games heeft een nieuwe game in ontwikkeling. Dit is Godhood, een management game met een religieus tintje, want in deze game ben je niet verantwoordelijk voor een bedrijf, maar een hele religie.

Creëer je eigen god of godin en ga opzoek naar macht

Godhood speelt zich af in een op Maya's en Inca's geïnspireerde wereld. Jij bent een god die jarenlang in de schaduw heeft gestaan van de grote jongens en die nu graag meer invloed wil hebben. Het leuke hieraan is dat je zelf mag bepalen hoe jouw god of godin eruitziet. Wil je er een die er menselijk uitziet en kwaadaardig is? Ga je gang, of je kan gewoon helemaal losgaan en je creëert een tijger met een vissenlichaam. De keuze is geheel aan jou. Geef jouw god, religie en volgers een naam en het is tijd om jouw queeste naar goddelijke macht te beginnen.

De game begint eigenlijk als alle andere geloven. Jouw god of godin kiest een eerste profeet uit die uit zijn of haar naam het geloof moet gaan verspreiden. Je kan kiezen welk pad je religie moet volgen: vrede, oorlog, seksualiteit of zedigheid. Als jouw profeet probeert de mensen uit zijn of haar dorp te overtuigen dat jouw religie het ware geloof is, valt dit natuurlijk niet goed bij de onwetenden van het oude geloof en moet je in een sacrament de strijd aangaan met ze. Jouw profeet wordt natuurlijk, omdat die maar in zijn eentje is, door de ouderen ingemaakt en verbannen uit het dorp.

Godhood2

Maak jouw religie de grootste

De profeet maakt een belofte aan de ouderen voor hij of zij wordt verbannen. Dat de religie van jouw god het grootste zal worden en hen verslaat. De profeet vlucht dan weg en richt zijn eigen heilige plek op voor jouw god of godin. Dit is het moment waarop de game ook echt begint, want het is aan jou als god om je profeet te helpen in zijn of haar doel te slagen, maar niet op de normale manier als bij andere management games. In plaats van direct bevelen uit te delen aan je volgelingen inspireer je ze vanaf een afstand. Af en toe laat je een wonder gebeuren om het leven voor je volgelingen makkelijker te maken, maar voor de rest leiden ze hun eigen leven. Jij kan de sacramenten (gevechten in Godhood) niet beïnvloeden als zij de ongelovigen in andere dorpen willen bekeren. Je kunt wel een klasse aan je volgelingen toewijzen. De rest bepalen ze zelf, welke krachten ze willen leren en welke aanvallen ze willen gebruiken. Jij hebt daar als god geen grip op.

Maar denk nou niet dat jij de enige god bent die opzoek is naar meer volgelingen en macht. Door het land heen liggen er ook een paar andere goden op de loer die er alles aan willen doen jouw volgelingen in handen te krijgen. Op basis van het pad dat zij volgen voor hun god of godin proberen ze met flirten, geweld of bekeren jouw volgelingen te verslaan. Als je een sacrament verliest zakt je Godhood level en verlies een aantal volgers. Het is game over als je Godhood level op nul komt te staan. Dit kan gebeuren door te veel sacramenten te verliezen of te weinig aandacht aan je volgelingen te geven.

Godhood3

VOORLOPIG OORDEEL VAN JOLIEN MAURITSZ

Godhood is op dit moment alleen beschikbaar via Early Acces bij Steam. De game is voor 24 euro beschikbaar. De game is op dit moment nog in ontwikkeling en dat is merkbaar. De game liep bij mij bijvoorbeeld best vaak vast. Ik kan niet met zekerheid zeggen of het aan mijn laptop ligt die de graphics niet aankan of dat er nog problemen zijn met Godhood op Macbooks die nog opgelost moeten worden. Ondanks alle vastloop problemen die ik met Godhood heb gehad zie ik veel potentie in de game. Het geeft een unieke draai aan managementgames en heeft goede muziek die goed bij de Maya en Inca sfeer in de game past. Het maakt mij echt benieuwd naar wat Abbey Games nog meer met Godhood van plan is.

Over auteur Jolien Mauritsz

Jolien MauritszJolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!