Preview: God of War: Ascension

Ja hoor, het is weer zover: de nieuwe God of War komt er weer aan. Man, wat is dat een lekkere game. Bloed, zweet, tranen en nog meer bloed lopen weer over het gezicht van Kratos. Onze Griekse antiheld heeft weer eens een reden om pissig te zijn en dit gaat uiteraard gepaard met een hoop afgerukte hoofden en doorkliefde rompen. Ik zeg: laat maar komen! Gelukkig kon ik de demo alvast checken.

Sfeervolle cutscenes
Het eerste wat opvalt als je de demo opstart, is dat die typische God of War-feel ook in Ascension zit. De geluiden, de mythische wezens, het is allemaal weer terug. Ook zijn de cutscenes erg sfeervol in elkaar gezet. Ze brengen je meteen in die lekkere sfeer die de serie kenmerkt. Alles klopt gewoon. Fans van het eerste uur zullen net als mij een dansje doen als Kratos voor de eerste keer in beeld komt.

Ik ben boos
Kratos is gevangengenomen voor al zijn wandaden en wordt dagelijks mishandelt door de Furies, wat vreemde vrouwelijke vogels zijn. De demo begint terwijl een van de drie zussen je net een flink pak rammel wil geven. Helaas voor haar mogen we haar klauwen ontwijken en losbreken uit de ketens. Hierna volgt een episch level vol gruwelijke vijanden, afwisselende puzzels en een brute boss fight om het af te maken. Ik wil niet teveel verklappen over de boss fight(s), aangezien deze echt het hoogtepunt van de game zijn, maar het is weer net als vanouds. De eerste eindbaas is briljant ontworpen en als dit pas de eerste is, dan kijk ik nu al uit naar de volgende eindbazen.

What's new?
Uiteraard is de serie ook wat vernieuwd. Niet dat God of War dat echt nodig had, aangezien de basisformule gewoon al briljant in elkaar steekt, maar afwisseling is altijd leuk. Zo kunnen we nu wapens van vijanden oppakken en ze met hun eigen zwaard neersteken. Ook zijn er wat kleine visuele veranderingen en ziet het er grafisch erg strak uit. Het vechtsysteem voelt lekker vertrouwd en al vanaf de eerste vechtpartij gooi je de meest indrukwekkende combo's uit je controller. Lekker hoor!

Als de rest van God of War: Ascension net zo gruwelijk is als de demo, dan wordt dit echt een monster van een game. Het ziet er grafisch goed uit, alles loopt lekker soepel en de game is genoeg vernieuwd om niet verouderd aan te voelen. De eindbazen zijn weer terug en zijn gevaarlijker dan ooit. De quick time events zijn net zo bloederig als in de vorige delen en dat is toch precies waar we deze game voor spelen? Bereid je voor op een bloederige achtbaanrit door het oude Griekenland!

God of War: Ascension zal op 13 maart 2013 verschijnen voor de PlayStation 3.