Preview: God of War 3

Geplaatst: 10 juni 2009 08:18

Verwoeste Griekse tempels, monsters uit oude boeken die tot leven komen op je scherm, gutsend bloed, goden met magische krachten en voorop de meest woeste god, Kratos. Ik heb het natuurlijk over de God of War franchise. De eerste twee God of War games hebben mij al doen verbazen met hun geweldige gameplay, brute actie, mooie graphics en prachtige verhaallijnen. Dat zoiets mogelijk was op de PlayStation 2 is zelfs nu nog niet te bevatten. God of War 2 zag er zo mooi uit op de PS2, dat ik het geloofd had als ze zeiden dat het een titel voor de PS3 was indertijd. Zoals een jarig jongetje van zeven, die op zijn cadeautje wacht als zijn papa en mama nog slapen, zo voel ik me nu ook, smachtend naar God of War 3. Als deze game geen reden is om een PlayStation 3 voor aan te schaffen, dan weet ik het ook niet meer.

Rollende ogen
Op de afgelopen E3 werd er een live demo getoond van God of War 3. Mijn ogen rolden bijna hun kassen uit bij het zien van de prachtige graphics en samen met mij bij een hele hoop anderen, dat weet ik zeker. Wat kunnen we nog meer verwachten van God of War 3 naast mooie beelden? Er is nog niet zoveel bekend over het verhaal helaas. Wel zal de game waarschijnlijk een groots gevecht met Zeus bevatten, waarmee Kratos nog een appeltje heeft te schillen.

Functioneel geweld
Ondanks dat er nog niet veel over het verhaal is te melden, kan ik al wel vertellen wat je zoal weer kunt verwachten. Zo zullen er veel vijanden tegelijk op het scherm verschijnen, meer dan wat je gewend bent. De actie zal hierdoor nog bruter en intenser worden. Uiteraard beschik je weer over je Blades of Chaos en dit keer krijg je er een nieuw wapen bij; de Cestus. De Cestus bestaat uit twee metalen vuisten. Hiermee kun je de vijand flink wat schade toebrengen, mits je er dichtbij staat. Ook leert de demo ons dat we weer grootse vijanden tegemoet kunnen zien, vijanden die makkelijk je hele scherm vullen. Ook zul je met behulp van Quick Time Events weer de meest ranzige kills kunnen uitvoeren. Zo kun je als een vakbekwame slager darmen verwijderen, een Centaur reduceren tot plakken rosbief en ga zo maar door. Daarnaast kun je gewoon creatief zijn en een hoorn van een beest zijn kop trekken om hem er vervolgens mee te doorboren. Aangezien ze in de oude Griekse tijd nog geen vliegtuigen hadden, moet je soms wel creatief zijn. Zo kan Kratos een afgrond overbruggen door gewoon aan Harpy's (soort misvormde vleermuizen) te hangen. Uiteraard hoef je het beestje niet te bedanken of als huisdier te houden. Kratos bedankt op zijn eigen manier en scheurt het beest aan stukken na gebruik. Gelukkig maar dat al dat grove geweld toch nog functioneel is. Om nog een voorbeeld te noemen, kun je de zonnegod Helios van zijn hoofdpijn afhelpen door het hoofd er maar gewoon af te trekken. Dit hoofd kun je gebruiken als een handige 'zaklamp' in donkere gebieden. Zo zie je maar weer, de Grieken wisten zich prima te redden zonder alle hedendaagse techniek.

Voorlopig oordeel
De ontwikkelaar van God of War 3, SCE Studios Santa Monica, heeft nog tijd genoeg om te sleutelen aan de game. Wat ik tot nu toe al gezien heb, overtreft mijn stoutste dromen. En het kan dus alleen nog maar beter worden. Op de eerste twee games was al weinig aan te merken. Ik kan dan ook niet zo gauw iets negatiefs bedenken. God of War 3 zal ongetwijfeld bruter, intenser, grootser, mooier en afwisselender zijn, zoals dat hoort te zijn bij een goede sequel. Ik vraag me alleen af of God of War 3 nog een online modus krijgt. Niet dat de game dat echt nodig zal hebben, maar wellicht is daar nog iets leuks mee te doen. En nu maar bidden tot de goden dat maart 2010 heel snel zal komen.