Preview: Gears of War 3

Veel mensen zal het geluid van een knarsende kettingzaag, inhakkend op een homp vlees, bekend in de oren klinken. Gears of War karakteriseerde zich door de bajonet in de vorm van een kettingzaag onder het geweer. We zijn inmiddels bij deeltje drie en ik vraag me af of Epic Games nog een keer het trucje kan herhalen.

Beestachtig
Gears of War 2 wist niet heel veel vernieuwing toe te voegen aan de gameplay. Er zaten een paar subtiele veranderingen in, maar niets ingrijpends. Gears of War 3 doet dit een beetje anders. Er zal namelijk een nieuwe modus inzitten. Ik heb het hier niet over een modus waarbij je zo veel mogelijk vijanden moet afmaken zoals in het tweede deel. Dat vond ik in het begin wel leuk, maar het werd snel saai. Gears of War 3 zal een Beast Mode krijgen. Deze modus laat je spelen als Locust. Daarmee bedoel ik niet de normale Locust, maar bijvoorbeeld Tickers of Boomers. Dit is wat ik al zoek sinds de eerste Gears of War!

Locust versus Locust versus homo sapiens
Eindelijk hebben we nu ook een nieuwe vijand. De Lambent zijn gemuteerde Locust. Deze had je al in Gears of War 2, maar die zagen er niet veel anders uit dan de normale Locust. In Gears of War 3 bevinden de mutaties zich in een veel verder gevorderd stadium. De Lambent krijgen tentakels en zullen veel moeilijker uit te schakelen zijn. Als klap op de vuurpijl ontploft een Lambent ook nog eens als hij doodgaat. Dit maakt het gevecht interessanter, doordat er een derde partij is bijgekomen die aan het vechten is.

Zwaai, zwaai, Unreal 3-Engine
Grafisch ziet Gears of War 3 er hetzelfde uit als - tja - Gears of War 2. De game evolueert niet in graphics. Dit komt vooral door de Unreal 3-Engine. Deze is nu al een flink aantal jaren oud en de puf is er bijna niet meer . Het wordt tijd voor een nieuwe engine en bij Gears of War 3 begin je dat echt te merken.

Gears of War 3 kan alleen nog maar beter worden dan zijn voorganger. De kern van de gameplay blijft behouden, terwijl er wel een paar goede veranderingen plaatsvinden. Daarnaast heb je ook de nieuwe Beast Mode, waar ik echt reikhalzend naar uitkijk. Ook de nieuwe vijand, de Lambent, zal voor interessante confrontaties zorgen. Mijn enige punt van kritiek zijn de graphics. De engine is verouderd en Gears of War 3 ziet er eigenlijk niet veel mooier uit dan zijn voorganger. Desondanks kan ik niet wachten om mijn kettingzaag straks weer in een sappig stukje Locust-vlees te zetten.