Forza Motorsport 7
  • ONTWIKKELAAR Turn 10 Studios
  • RELEASEDATUM 3 oktober 2017
  • PLATFORMEN Xbox One
  • GENRE Racing
  • GAMELINER SCORE

Preview: Forza Motorsport 7

Al jaren is Forza Motorsport een synoniem voor Xbox en een begrip onder racegames. Je kunt je klok er gelijk op zetten dat er een nieuw deel uitkomt, want op iedere console van Microsoft is er minstens één deel uitgekomen. Sinds de release van het eerste deel zijn critici het er unaniem over eens dat het een verdraaid goede racegame is. Het is dé concurrent voor Gran Turismo. Met ieder deel wordt de lat net weer wat hoger gelegd. Voor Forza 7 gaat dit niet anders zijn. Sterker nog, het wordt een launchgame voor de Xbox One X wat de verwachtingen des te hoger maakt als het gaat om grafische krachtpatserij en nog betere gameplay.

ontbrekende afbeelding

Grafisch topsport

Ik houd Forza 7 al een tijd in de gaten. Niet zozeer omdat het een unieke game is. Maar het belooft de meest toonaangevende racegame te worden op het gebied van graphics op consoles ooit. Er is al genoeg geschreven over hoe de Xbox One X (evenals de PlayStation 4 Pro) 4K kan weergeven. Veel games lijken toch steeds niet de belofte waar te maken van echte 4K. Zogenaamde checkerboard rendering of upscaling is een veel gekozen oplossing. Met het blote oog merk je er niet heel veel van. Pas bij het stilzetten van de beelden per frame valt het op hoe de techniek werkt. Forza Motorsport 7 gaat de belofte echter inlossen waardoor de game dus daadwerkelijk in 4K gerenderd wordt. Bovendien draait de game op zestig frames per seconde. Voor racegames niet geheel onbelangrijk.

Turn 10 heeft enorm veel werk gestoken in het modelleren van de wagens. Iedere wagen krijgt dezelfde grafische behandeling. Dit is al bewezen middels de video's waarin de graphics getest worden. Elke texture wordt volledig gerenderd wat ervoor zorgt dat de kijkafstand erg groot is. Van dichtbij is het een genot om te zien. Onderstaande screen moet duidelijk maken wat ik bedoel. Je kunt bijna het alcantara van de Lambo op je scherm voelen!

ontbrekende afbeelding

Forza Gameplay


Wat een racegame maakt of kraakt is uiteraard de gameplay. Het begint met de keuze of het arcade of meer realistisch moet zijn. Forza Motorsport is geen simulatie zoals Arsetto Corsa bijvoorbeeld. Desalniettemin komt het goed in de buurt, als je het hebt over besturing en afstelmogelijkheden. Al jaren wordt de gameplay per deel verbeterd. Traditionele racegames voeren je progressief door de verschillende klassen, om zo langzaamaan aan de top te komen. Dit betekent in de Forza-serie dat je begint bij categorie E (denk aan een Opel Corsa) om uiteindelijk bij de laatste uit te komen, R1. Dit zijn de dikke LMP1 bolides van onder andere Porsche. Deze opbouw is niet onlogisch en vaak echt wel nodig om ervaring op te doen om zo een beest zoals een LMP1 wagen te besturen. Sinds Forza 5 heeft Turn 10 dit echter losgelaten en is er meer vrije keuze. Dit werkt erg prettig en geeft ervaren spelers de kans om meteen in de moeilijkere klassen hun skills te tonen. In Forza 7 kiest Turn 10 wederom voor die vrijheid. Daarbij worden nog meer klassen toegevoegd. Zo kan je met trucks en retro Formule 1-wagens rijden uit begin jaren '30. Dit voegt direct diversiteit toe.

Forza 7 is een game die je uitgebreid je character laat aanpassen en waar je ook nog eens het geslacht van je personage kunt bepalen. Sowieso leek Microsoft tijdens de E3 erg op de vrouwelijke gamer te zitten en deze game bevestigt des te meer dat vrouwen niet meer weg te denken zijn als gamer. Begrijp me niet verkeerd, maar het is altijd een overwegend mannending geweest. Naast het geslacht is het mogelijk om items, zoals je handschoenen, overall, en hel, aan te passen. Er zitten zelfs grappige elementen in, want het schijnt dat je zo'n ouderwetse leren muts inclusief kekke racebril op kunt zetten, of zelfs een astronautenpak aan kan trekken. Dit is allemaal uiterlijk vertoon uiteraard, maar gameplay is ook niet onbelangrijk. Want de grafische kracht van de Xbox One is inmiddels duidelijk. De brute rekenkracht krijgt in Forza 7 ook zijn podium. De mogelijkheden van extra rekenkracht zorgen voor een (nog) betere AI, betere dynamische wegligging van de auto's met ieder hun eigen physics model, en real-time invloeden van het weer. Regen is nu fantastisch vormgegeven en nog meer van invloed. Door de hogere verwerkingssnelheid moeten al deze elementen beter uit de verf komen. Hoewel dit ieder nieuw deel beloofd wordt, ben ik erg benieuwd hoe dit uitpakt op de Xbox One X. Maar nog belangrijker, of er verschil is tussen de Xbox One-versie ten opzichte van de X-variant.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig Oordeel

Ieder deel is tot op heden een goede tot zeer goede racegame geweest. Turn 10 is een begrip dankzij een uitstekende staat van dienst. Zij kennen de architectuur van de console als geen ander en dit belooft veel goeds. In eerdere berichten laat men zelfs zien dat de Xbox One X niet eens volledig benut wordt met al dit brute grafische geweld. De officiële licenties zijn aanwezig (welkom terug Porsche) en de game biedt weer voldoende nieuwe elementen ten opzichte van deel zes. Droge, natte of zelfs nachtraces gaan voor genoeg uitdaging zorgen. Er is nog weinig gezegd over multiplayer en DLC. Hoewel ik het aantal auto's altijd al voldoende heb gevonden, is de hoeveelheid DLC altijd wel een prijzige aangelegenheid geweest. Gelukkig is dit niet van invloed op de game zelf. Ook zou ik het tof vinden om weer eens eigen circuits te zien zoals de Boomslang uit het tweede deel. Het ziet er naar uit dat dit een deel wordt die in mijn collectie komt. Of dit op de Xbox One of One X wordt, valt nog te bezien.

Forza Motorsport 7 staat gepland voor een release op 3 oktober 2017 op de Xbox One.

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?