Preview: Forza Motorsport 3

Terwijl PlayStation-fanboys al lange tijd aan het wachten zijn op een nieuwe game uit de Gran Tusimo-reeks, haalde Microsoft tijdens de afgelopen E3 doodleuk Forza Motorsport 3 uit haar achterzak. Bij Gameliner hebben we echter geleerd om niet alle marketingpraat te geloven en dus trokken we op onderzoek uit om er achter te komen of Forza 3 nu echt dé racegame van deze consolegeneratie zal worden.

Verwelkom oude en nieuwe features
Microsoft heeft haar reputatie hoog te houden. Forza 2 werd namelijk zowel door gamers als critici warm onthaald en vele maanden na de release van de game doken er nog talrijke beelden op van indrukwekkend mooi getunede wagens. Naast al deze grafische pracht en praal blonk deze game vooral uit door haar realisme, iets wat echte liefhebbers van wagens alleen maar kunnen toejuichen.

Forza 2 ligt echter alweer meer dan twee jaar achter ons en dus heeft Turn 10 Studio's meer dan genoeg tijd gehad om het beproefde recept nog verder te verfijnen. Een eerste opvallende aanpassing is het verlagen van de instapdrempel. Je hoeft namelijk geen professionele renner meer te zijn om te kunnen genieten van de nieuwe game. De gebruikelijke snufjes als de remassistent en het automatisch schakelen zijn uiteraard aanwezig, maar het spel gaat nog een stap verder.

Net zoals in Race Driver: Grid zal het nu ook in Forza 3 mogelijk zijn om de tijd terug te spoelen tijdens races. Dit zal niet alleen gebruikt worden om fatale fouten uit de wereld te helpen, maar het zal vooral handig zijn om de perfecte rondetijd neer zetten en die dan later te tonen aan de hele wereld via de uitgebreide leaderboards.

Weg met onmogelijke en saaie races
Gelukkig staan deze hulpmiddeltjes het realisme niet in de weg. Je bent dan ook niet verplicht om ze te gebruiken. Het is echter niet zo dat je volledig kansloos bent als je alleen vertrouwt op je eigen talent. De AI is namelijk zo geprogrammeerd dat ze ook fouten kan maken. Je virtuele tegenstanders gaan niet noodzakelijk trager rijden om jou aan de overwinning te helpen, maar als je de bestuurder voor je constant onder druk zet, dan zal de kans groter zijn dat hij vroeg of laat in de fout gaat.

Alsof dat nog niet genoeg is, zal de AI ook Terminator-gewijs je rijstijl bestuderen. Verwacht echter geen futuristische robot aan je voordeur, maar een in-game kalender die zich gaat aanpassen aan jouw voorkeuren. Als je dus tijdens het racen kiest voor een stijl die gebaseerd is op spectaculaire drifts, dan zul je meer races voorgeschoteld krijgen waarin je stijlpunten moet scoren. Als kers op de taart worden de unlockables ook nog eens aangepast aan jouw rijgedrag, zodat je van begin tot eind kunt genieten van het spel zonder echt gedwongen te worden om te rijden met wagens die helemaal niet bij je imago horen.

Speelplezier voor iedereen
Je imago is evenwel niet het allerbelangrijkste in Forza 3. Zo zul je niet zonder nadenken kunnen beginnen met het tunen van je wagen. Elke aanpassing die je aanbrengt aan je bolide zal effect hebben op je wegligging en dus zal het een must zijn dat je er voor zorgt dat alle onderdelen een mooi geheel vormen. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je dure vierwieler plots niet zo concurrerend is als die van je computergestuurde tegenstanders. Gelukkig is er ook een optie om wagens naar jouw wensen te laten uitbouwen door de AI. Dan hoef je alleen maar mooie stickers te kopen om lekker blits over het asfalt te kunnen scheuren.

Degenen die het tuning gedeelte volledig onder de knie hebben, kunnen zich dan weer gaan meten via de vele leaderboards. De mooiste foto's en video's worden onder andere in de spotlight geplaatst, maar vooral de rankings van de mooist getunede wagens doen nu al dromen van nog meer mooie wagens dan in Forza 2. De ontwerpers van deze kunststukjes zullen nu ook gemakkelijker terug te vinden zijn, omdat het mogelijk is om de creatiefste gamers toe te voegen aan je favorieten.

Virtuele vrije markt
De prijzen van de meest exclusieve voertuigen zullen ditmaal wel beperkt blijven, want het verkoopsysteem is danig op z'n kop gezet. Daarom zal het geen race meer worden om het mooiste voertuig voor het meeste geld te verkopen, maar een strijd om zo veel mogelijk van je mooie wagens te verhandelen. Je kunt natuurlijk de voorraad beperken en zo de prijs zeer hoog leggen, maar gezien de huidige economische crisis lijkt het veel verstandiger om enkele duizenden auto's te verkopen voor een fractie van de prijs.

Zoals je ziet, heeft Forza 3 vele troeven in handen om dé racer van 2009 te worden en dan hebben we het nog niet eens gehad over de talloze technische verbeteringen zoals de beter physics, mooiere graphics, een grotere omvang (meer dan 400 wagens en 100 circuits), een realitisch schademodel, enzovoort. Het kan dus bijna niet meer foutlopen voor Turn 10 Studio's en Microsoft, maar voor een finaal verdict houd je maar beter de komende weken Gameliner in de gaten.

Forza Motorsport 3 verschijnt op 23 oktober voor Xbox 360.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?