Preview: Final Fantasy XIV èta

Opeens was hij er: de aankondiging van Final Fantasy XIV. Deeltje XIII was nog niet eens klaar toen de heren bij Square Enix deel XIV aankondigden. Final Fantasy XIV gaat echter een compleet andere kant op. Dit deel is namelijk een MMORPG. Ik had de mogelijkheid om mee te doen aan de bèta van de game.

Iets over mij
Het is eerst belangrijk dat jullie iets weten over mij. Ik heb bijna niets met MMORPG's. Telkens probeer ik het weer, maar ik mis het punt waar ik in de game opgezogen word. Ondertussen heb ik de trial van World of Warcraft, Archlord en LEGO Universe gespeeld. Alle games zijn redelijk goed, maar wisten mij niet te overtuigen om verder te spelen. Hopelijk brengt Final Fantasy XIV daar verandering in.

Vrouwen zijn gewoon mooier
Toen ik Final Fantasy XIV opstartte werd ik verrast door een updateschermpje. Ach, dacht ik, dat zal niet zo lang duren. Ik had het mis. De eerste twee uur had ik nog geen stap gezet in de game zelf. Eerst dacht ik dat het iets eenmaligs was, maar ik had er meerdere keren last van. Enfin, toen ik eindelijk mijn character kon maken, kreeg ik een klein glimlachje op mijn gezicht. Er zijn redelijk veel rassen en al die rassen vallen weer onder te verdelen in classes. Zo heb je de warrior- en de mageclass. Een beetje standaard dus, maar dat zijn we ondertussen wel gewend van Final Fantasy XIV. Daarnaast zien de rassen er verschillend uit en behouden ze wel die echte Final Fantasyfeel. Zelf koos ik het enige vrouwelijke ras uit de selectie. Ze zag er schattig uit en de andere rassen zagen er iets te onmenselijk uit voor mijn doen.
Na de vele customizingopties was ik er eindelijk klaar voor om de wijde wereld in te gaan. Ik merkte gelijk een minpunt op waar bijna alle MMO's die ik heb gespeeld last van hebben. Je wordt in een wereld geplempt en de uitleg die je krijgt is miniem. Zo was ik het eerste kwartier bezig met een gevecht terwijl ik niet eens wist hoe ik moest aanvallen. Ook de meest simpele acties als 'waar kan ik mijn volgende quest vinden?' waren voor mij lastig om uit te vinden.

Tijd voor een nieuwe pc
De eerste keer dat ik Final Fantasy XIV opstartte, was het beeld 'windowed' en grafisch vond ik er niet zoveel aan. Ik dacht dat het gewoon was voor een MMORPG om mindere graphics te hebben. Totdat ik het configuratiescherm zag van Final Fantasy XIV. Man, wat zijn er veel opties om de game op zijn mooist te laten lopen. Normaliter draai ik de meeste games op 'high' tot 'very high'. Bij Final Fantasy XIV red ik medium nog net met anti-aliasing uit. Er zijn genoeg opties voor de pc-fanatiekeling om de game er piekfijn uit te laten zien. Het is ook niet overdreven als ik zeg dat Final Fantasy XIV de mooiste MMORPG ooit kan zijn.

Voorlopig oordeel
Final Fantasy XIV kan een hele sterke MMORPG worden. De klassieke Final Fantasylook en -feel zitten erin. Ik ben echter een persoon die vanaf het begin van een game al gegrepen moet worden. Een titel die pas na de eerste vijf uur leuk wordt , is voor mij geen goede titel. Dit gevoel had ik sterk bij Final Fantasy XIV, samen met andere MMORPG's. Heb je zeeën van tijd en wil je je verdiepen in iets van epische proporties? Dan zal Final Fantasy XIV je game worden. Ook de pc-fanatiekelingen worden niet met rust gelaten. Dit kan wel een van de mooiste MMORPG's ooit worden.