Preview: Final Fantasy VII Remake

Geplaatst: 25 augustus 2019 12:00

Square Enix begeeft zich op glad ijs met de Final Fantasy VII Remake. Volgens velen is Final Fantasy VII de beste uit de franchise. Het had eenvoudiger geweest om het daar dan bij te laten, maar de ontwikkelaar heeft besloten de game te voorzien van een remake. Een enorm risico als je het mij vraagt, want dat kan bijna alleen maar misgaan. Buiten dat de game natuurlijk ook gewoon goed is, hangt er een enorme nostalgische waarde aan die ongetwijfeld aangetast gaat worden. Deze remake moet dan dusdanig goed zijn, dat dat gecompenseerd wordt. Op gamescom kregen we een live demo voorgeschoteld van de eerste missie in de game en dat zag er best veelbelovend uit.

Van de grond af

Niemand minder dan Yoshinori Kitase, producer van de Final Fantasy VII Remake, gaf voorafgaand aan de live demo een korte presentatie waarin hij vertelde dat Square Enix deze remake naar een nog hoger niveau willen tillen dan het origineel. In elk aspect moet de remake de overtreffende trap worden van het origineel. Mooie woorden, maar we moeten natuurlijk even afwachten hoeveel daarvan waar is. Het is logisch dat hij dat zegt en dat dat het doel is van Square Enix. Maar een makkelijk doel is het zeker niet. Na het promotiepraatje van Kitase was het tijd om over te gaan tot actie en werd de eerste missie gespeeld, waarbij Cloud een reactor binnen moet zien te komen.

Wat uiteraard meteen opvalt zijn de graphics. Grafisch gezien is de game goed vertaald naar de huidige tijd en zien de character designs er ook indrukwekkend goed uit. Ze hebben hun originele features behouden, waardoor ze nog altijd goed herkenbaar zijn. De relatie tussen Cloud en Barret Wallace gaat niet heel lekker van start en dat merk je dan ook direct terug in de dialogen tussen de twee. Voor zover dat aan de hand van de korte live demo te beoordelen is vond ik de stemacteurs ook prima gecast bij de personages. De stemmen passen goed bij het karakter dat zij representeren. Daarmee wordt toch een extra sfeer toegevoegd aan de game en het is een belangrijk onderdeel van de manier waarop het verhaal wordt verteld.

In de live demo werd een deel van de eerste missie gespeeld. Mooi om te zien was dat ook de levels dusdanig opnieuw zijn gemaakt, dat veel kleine details behouden zijn gebleven in de remake. Als je de twee games met elkaar vergelijkt, dan is het in veel opzichten exact dezelfde game gebleven. Nu is dat ook wat je wil bij een remake, maar het is natuurlijk ook verleidelijk om er nieuwe dingen aan toe te voegen. De kleine details zorgen ervoor dat de nostalgie van de originele game weer naar boven borrelt als kokend lava. Terwijl het voor degene die nieuw zijn bij de game ook oogt als een aantrekkelijk avontuur.

Tijdens een groot gedeelte van de demo lag de focus vooral op het vernieuwde combatsysteem. Over het algemeen zag dit er ook erg soepel uit. De controls leken erg voor de hand liggend en het switchen van de vijand waarop je focust ging erg snel. Zo mogelijk nog belangrijker is het switchen tussen je teamgenoten. Dit kun je op elk moment doen, zodat je met het juiste personage de vijand kunt verslaan. Waar Cloud vooral sterk is in close combat, biedt Barret weer een voordeel voor vijanden in de lucht. Helaas werkte niet alles in de demo vlekkeloos, want het gebeurde een paar keer dat vijanden door een trap of muur clipte. Het is te hopen dat Square Enix zich nog kwaad maakt om dit uit de uiteindelijk game weg te werken.

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Hoewel de getoonde demo vrij kort was en er vooral veel gesproken werd, zag hetgeen dat we te zien kregen er goed uit. Het is mooi om te zien dat een game uit 1997 helemaal vanaf de grond opnieuw is opgebouwd en toch zo trouw blijft aan de personages, locaties en details van het origineel. Niet alles in de demo stemde mij positief. De gevechten werkten niet altijd even lekker doordat vijanden door muren of trappen heen gingen, maar er is nog wat tijd voor Square Enix om dat te fixen.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Final Fantasy VII Remake

Final Fantasy

Square Enix