Preview: FIFA 13

Van alle games die ik in een jaar speel, is FIFA zonder twijfel degene waar ik de meeste tijd in steek. Waar andere games na enkele weken uitgespeeld zijn om daarna op de stoffige stapel te belanden, weet FIFA het altijd voor elkaar te krijgen die stapel te ontlopen. Na deze bekentenis van mij mag het daarom geen verrassing zijn dat ik enorm uitkijk naar FIFA 13, en de gamescom was een perfect moment om de game eens uit te proberen.

De nieuwe features
Ik was vooral benieuwd of alle nieuwe features die EA Sports heeft aangekondigd ook daadwerkelijk goed in de game verwerkt zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Attacking Intelligence, waardoor je medespelers tijdens een aanval veel slimmer bewegen en automatisch vrij gaan lopen in plaats van dat je dit zelf steeds moet aangeven. Of wat te denken van de First Touch Control: de feature die de aanname van de bal na een pass veel realistischer moet maken. Zo is het de bedoeling dat een pass over tientallen meters die je in de drukte moet aannemen veel lastiger is dan een korte pass waarbij je alle ruimte en vrijheid hebt. En oh ja, dan hebben we natuurlijk ook nog de verbeterde Player Impact Engine, die situaties als deze tot het verleden moet laten behoren.

Attacing Intelligence
Nadat ik met mijn collega Justin (overigens ook een fanatieke FIFA-fan) een plaatsje had gevonden achter een Xbox 360-versie van FIFA 13, was het eindelijk tijd om de game aan de tand te voelen. De eerste teleurstelling was het feit dat het niet mogelijk was om met een team naar keuze te spelen, maar goed, daar was het natuurlijk ook een demo voor. Na wat knoppen rammen om het menu door te komen (het menu ziet er trouwens niet verkeerd uit in deze FIFA) kon ik de aftrap nemen en mijn eerste stapjes in de nieuwe game zetten. Die eerste paar stappen waren zeer vertrouwd; je kunt merken dat EA de features in de game die gewoon prima werkte heeft gelaten voor wat ze zijn, en zich vooral heeft gefocust op het verbeteren van de elementen die nog niet perfect waren. Te beginnen met de Attacking Intelligence, die inderdaad goed blijkt te werken. Waar ik in de vorige delen nog zelf mijn spelers de diepte in moest sturen, begrepen ze nu zelf dat dat de beste manier was om een goede aanval op te zetten. Een kanttekening hierbij is dat het aanvallen hierdoor wat makkelijker is geworden; de verdediging is wat minder stug en het is makkelijker om er á la Barcelona doorheen te tikken.

First Touch Control
Over dan naar een andere nieuwe feature, de First Touch Control. Na een paar minuten spelen blijkt dat ook daar voldoende aandacht aan is besteed. Op sommige moeilijke momenten blijkt het voor spelers inderdaad lastiger om een bal aan te nemen. Hierdoor is het zaak om ook zelf meer aandacht te besteden aan de aanname, bijvoorbeeld door alvast na te denken welke kant je op wilt rennen zodra je de bal hebt aangenomen. Een pass over lange afstand moet nu ook perfect zijn wil je er profijt van hebben; een tikje teveel naar links of naar rechts is funest en zorgt ervoor dat je aanval strandt in de verdediging van de tegenpartij.

Player Impact Engine
Tot slot de tweede generatie van de Player Impact Engine, die ervoor moet zorgen dat botsingen en andere fysieke contacten tussen spelers op een natuurgetrouwe manier verlopen. Na het spelen van twee potjes kan ik tot de conclusie komen dat ook die verbetering goed is uitgepakt. De botsingen die voorkwamen zagen er allemaal geloofwaardig uit, en ik ben geen momentje tegengekomen waarbij spelers als het ware door de lucht vlogen vanwege het falen van de engine.

Je leest het: niets dan lof voor FIFA 13, de game die zomaar weer de beste 'footie' aller tijden kan worden. De game komt op 28 september uit voor vrijwel alle platformen.

Packshot FIFA 13

FIFA