Preview: FIFA 09

Jaarlijks worden we verwend met een aantal footies. Hoewel er meerdere voetbalgames verschijnen, zijn alle ogen toch vooral gericht op slechts twee namen: PES en FIFA. Zoals hooligans elkaar te lijf kunnen gaan voor de wedstrijd, zo kunnen fans van beide games elkaar te lijf gaan wanneer beide games bijna uitkomen. Goed nieuws voor de 'hooligans' van FIFA. Op FirstLook speelde ik 'hun game' en ik zal daarom in deze Gespeeld nog gauw vertellen waarom FIFA 09 op gameplay-gebied dit jaar zo goed is.

Werken voor die bal!
De makers lieten vorig jaar al zien niet stil te zitten, maar ook dit jaar heeft FIFA weer grote vooruitgang geboekt. Eerder kondigde EA aan de game op maar liefst 250 punten te hebben verbeterd. In eerste instantie had ik het gevoel dat dit toch vooral PR-praat was. Niets bleek minder waar.

Gameplaytechnisch blijkt FIFA 09 namelijk inderdaad een behoorlijk solide in elkaar te zitten. Waar FIFA 08 af en toe nog wat stroefjes of langzaam werkte, is dat in FIFA 09 een heel ander verhaal. Alles werkt op een veel soepelere manier, waardoor het spelen een stuk aangenamer wordt. Waar ik me in voorgaande games voornamelijk aan stoorde, was dat spelers niet altijd deden wat ik wilde. Vaak krijg je dan te horen 'dat jij die game toch speelt, niet die spelers'. Maar of ik nu slecht ben of niet, computergestuurde spelers dachten niet altijd met mij mee.

Daar is deze keer wat verandering in gekomen. Zo zag ik een medespeler wijzen waar hij de bal wilde hebben, toen hij de diepte in rende. Ook zul je zien dat jouw voetballer via een sliding zal passen, wanneer daar noodzaak toe is. Aanname van de bal loopt ook iets gelikter, waardoor er snel kan worden doorgespeeld. Al met al lijken de (mede)spelers meer te werken voor de bal, iets wat zelfs in hedendaags voetbal niet altijd te zeggen valt.

Gras happen
Niet alleen is de intelligentie van de spelers dus opgeschroefd, ook hun bewegingen zijn realistischer te noemen. Door een aangepast physics-systeem hebben de makers het voor elkaar gekregen om botsingen en slidings natuurlijker over te laten komen. Dit komt niet alleen het realisme ten goede, maar ook de lol. Wanneer je jouw tegenstander namelijk onwijs hard op z'n bek ziet vliegen, dan kan dat zo nu en dan voor een lach op je gezicht zorgen.

Ook goed voor het realisme zijn de verbeterde kopduels. Dankzij vernieuwde animaties en het aangepaste physics-syteem komen deze veel natuurlijker over. Je ziet goed dat spelers in de lucht ook daadwerkelijk kijken naar de bal. Daarnaast merk je dat twee spelers echt tegen elkaar aan springen, waardoor er dus een kan vallen. Hier zul je goed merken dat een beer van een verdediger ook echt sterker is dan een klein, breekbaar aanvallertje.

Ga toch weg, scheids!
En dan iets wat voor mij het realisme van FIFA 09 sowieso al opkrikt: scheids- en grensrechters. Al jaren vroeg ik me af waarom er geen scheidsrechter te bekennen was in een footie als FIFA. Gelukkig zijn ze er dit jaar gewoon bij, wat het toch net dat beetje extra geeft. De animaties van de scheidsrechter en zijn assistenten leken goed verzorgd. Zo zie je grensrechters hevig vlaggen bij buitenspel, en grijpt de scheidsrechter naar zijn fluitje bij een smerige overtreding. Goed is ook dat er, na het toepassen van de voordeelregel, nog gele kaarten getrokken kunnen worden.

GOAL!
Al met al lijkt FIFA 09 dit jaar niet meer fout te kunnen lopen. Passen, schieten, aannemen, slidings maken: alles lijkt soepeler en dus beter te werken dan in het vorige deel. De nieuwe physics en animaties brengen het geheel op een behoorlijk realistisch niveau. Tel daarbij op dat we deze keer eindelijk de persoon mogen aanschouwen die het altijd heeft gedaan als het fout gaat: de scheidsrechter. En als we in ons achterhoofd houden dat FIFA 09 niet alleen gameplaytechnisch is verbeterd, dan mogen we stellen dat dit wel eens dé footie van het komende voetbaljaar gaat worden.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?