Preview: Far Cry Primal

Er zijn games waar ik echt niet aan toe kom om uit te spelen of überhaupt op te starten. Far Cry is zo'n serie voor mij. Na alleen Far Cry 3 en Far Cry Blood Dragon met succes en plezier gespeeld te hebben, was ik redelijk benieuwd naar de nieuwe telg in de serie. Daarom ben ik ook erg blij dat ik ben uitgenodigd bij Ubisoft om de game te spelen. Hoe dat ging lees je hieronder.

ontbrekende afbeelding

Eigenlijk weinig Far Cry te bekennen

Het eerste dat opvalt aan de game is eigenlijk dat er weinig Far Cry te bekennen is. Hoewel de game in de basis wel oogt zoals Far Cry, denk bijvoorbeeld aan het gebruik van de pictogrammen in maps en het feit dat je verschillende settlements moet veroveren, is de rest van de game totaal anders. Dit zie je niet enkel terug in het feit dat de game zich in de oertijd afspeelt, dan wel de hele entourage daaromheen. Neem bijvoorbeeld de taal die speciaal voor de game is ontwikkeld. Er zijn vele uren door taalspecialisten ingestoken om de taal zo realistisch mogelijk over te laten komen, en dat is goed gelukt. Het geeft veel meer beleving en een veel natuurlijker gevoel. Dat neemt het idee dat je een simpele shooter aan het spelen bent weg.

Bij de beesten af

Beesten temmen, wie wil dat niet kunnen? In Far Cry Primal kan het eindelijk. Nadat je de 'gave' van het beesten temmen hebt verkregen kan je stap voor stap huisdieren aanmaken. Voor sommigen heb je betere skills nodig, maar dat vergt tijd. Tot die tijd is aangebroken kan je bijvoorbeeld wolven temmen en deze aan je zijde laten strijden. Zorg alleen wel goed voor het kleine beestje anders kan het namelijk slecht aflopen. Regelmatig een aai over de bol of een stukje vlees kan geen kwaad en zo haal je er het meeste uit. In de speelsessie heb ik alleen van de wolf en een uil kunnen genieten, die elk hun eigen sterke punten hebben. De uil vliegt boven het veld en kan vijanden markeren. De uil is zelfs in staat bommen te gooien en andere beesten op de vijand af te sturen. Vrij efficiënt al zeg ik het zelf.

ontbrekende afbeelding

Gedetailleerde details voor de sfeer

Als er iets is wat een game kan maken of breken, dan is dat de sfeer. Een grimmige sfeer in een tactische shooter werkt niet en de soundtrack van Hello Kitty past niet in een horrorgame. Deze redelijk flauwe combinaties laten wel mijn punt blijken, sfeer is bijzonder bepalend. Laat het nu net het geval zijn dat Far Cry Primal de sfeer op alle juiste punten weet te raken. Dit zit voornamelijk in de kleinste details. Neem het feit van de brandende knots: deze brand naar mate het vuur oplaait langzaam weg. Gebruik je hem te lang? Dan dient de knots geen functie meer en is het niets anders dan een nutteloos stuk hout.

Op een gegeven moment stond ik met mijn wolf de buurt te verkennen en opeens hoor ik wat water lopen. Bij een welgeplaatste draai en een blik op de wolf zag ik dat hij zijn behoefte aan het doen was. Nog zo'n detail die een game als deze afmaakt.

ontbrekende afbeelding

Uitgebreid genoeg

Helaas was de speeltijd op deze dag slechts een uur, al had ik graag wat langer gebleven. De game toonde in dat uur al zo uitgebreid, dat je eigenlijk niet weet wat je moet doen. De map is bijvoorbeeld bizar groot en toont drie of vier gebieden gehuld in een fog of war. Er is in ieder geval een sneeuw-, jungle- en moerasgebied te bekennen, alleen het ontdekken daarvan ben ik niet aan toegekomen. Dat komt onder meer omdat ik het te druk had met craften, looten, killen en skinnen. Allemaal zaken die ontdekt moeten worden, maar welke ook weer zo uitgebreid zijn dat ze erg veel tijd opslokken. Daarom verwacht ik gelukkig veel speeltijd voor deze game.

Voorlopig eindoordeel

Om niet harder van stapel te lopen dan ik al doe, verwacht ik dat de volledige game bijzonder goed en mooi wordt. Ik kan dan ook echt niet wachten tot hij eindelijk beschikbaar is. De versie die ik heb mogen spelen moet voor 99% de volledige versie representeren, dus over sommige onderdelen wil ik nog niet uitweiden, omdat deze nog gewijzigd kunnen worden. Al is daar natuurlijk de review voor. Dat neemt niet weg dat de game in zijn (on)volledigheid al genoeg belooft en een aardige verwachting schept. Houd daarom Gameliner goed in de gaten voor de aankomende review.

Far Cry Primal verschijnt op 23 februari 2016 voor de PlayStation 4 en Xbox One. In maart 2016 verschijnt de game voor de PC.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?