Preview: Far Cry Primal

Geplaatst: 23 januari 2016 18:00

Ben jij het ook zo beu, een beetje staren naar die grotschilderingen van Opa Ug en die donkere sfeer? Ga dan vandaag nog je grot uit en verken de wereld! Ga lekker jagen, stamp andere holbewoners de grond in en rij door de natuur op een sabeltandtijger. Ja dat laatste lees je goed, want jij bent namelijk een Beast Master! En dat bedoelen we letterlijk in de zin van wilde dieren temmen, dus niet als een bijnaam tussen de berenhuiden bij het vuur met de ladies, foei!

Close Cry

De Far Cry-games werden eigenlijk per deel beter volgens de meeste gamers en reviews. Het laatste deel in de reeks echter, Far Cry 4, werd ondanks zijn zeer originele setting en verder geheel sterke en mooie presentatie toch wat minder positief ontvangen. Dit kwam voornamelijk vanwege dat de game weinig toevoegde ten opzichte van deel 3. Nu heb ik zelf Far Cry 4 nog nooit gespeeld, dus kan hier moeilijk over oordelen. Persoonlijk vind ik het in sommige gevallen heel goed wanneer ze een vervolg juist zoveel mogelijk hetzelfde houden, met eigenlijk enkel een nieuw verhaal en nieuwe setting. Maar ja, als in zo'n geval het verhaal dan nogal oninteressant is zoals Ruud aangeeft bij zijn review, dan hou je enkel nog de nieuwe setting over, met de oude gameplay.

Don't Cry

Eigenlijk vrij weinig mis verder met Far Cry 4, want de game had ook verpest kunnen zijn door totaal af te wijken van de Far Cry-formule. Maar met Far Cry Primal precies hetzelfde nóg een keer doen, dat kan toch eigenlijk niet het geval zijn. Het is ook koorddansen voor developers met innovatief zijn, maar toch kan het ook weer niet teveel zijn. Wat dat betreft kun je nooit iedereen tevreden houden en wanneer je dit teveel probeert, krijg je meestal ook over-gecomprimeerde zielloze trog. Far Cry is niet mijn favoriete serie, al ben ik wel helemaal fan van Far Cry 3 Blood Dragon. Maar nu kijk ik voor het eerst écht uit naar een nieuw Far Cry deel met Far Cry Primal. Een super-caveman spelen, hoe gaaf! Het ziet er tevens ook uit dat de game anders zal spelen dan voorheen, en dat lijkt mij ook erg nodig met deze nieuwe setting. Hoe anders het allemaal precies zal zijn, dat is nog niet geheel duidelijk.

Verre Oerkreet

De setting is 10.000 jaar terug in de tijd, wanneer de Homo Sapiens zich na een brute ijstijd aan het omhoog worstelen is op de voedselpiramide. Dat is al gelijk origineel, want vrijwel geen games hebben deze setting. De enige games die ik mij zo voor de geest kan halen zijn Chrono Trigger, Caveman Games op de NES en Grog's Revenge op de MSX (spelen met een holbewoner op een éénwieler, I kid you not!). Het ziet het er wel naar uit dat we komende twee jaar er meer gaan zien, al gaan de andere prehistorische titels wel meer richting dino's. Bij Far Cry Primal heb je echt enkel de natuur en de beesten zoals ze waren ten tijde van onze verre, verre voorouders. Je zult knokken tegen andere caveman-clans, settlements bevrijden en een episch stenen tijdperk-verhaal om je oren krijgen waar Fred Flintstone nog geen kiezelsteentje van durft te verteren.

Primal Parents

Je vecht dus in Far Cry Primal ook met prehistorische wapens als stenen speren, hakbijlen en pijl en boog. Er zijn echter ook fantasie-elementen aan de game toegevoegd, dus het échte bikkelharde bestaan van je over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-over-overgrootvader ga je niet ervaren. De fantasie elementen zijn wel gebaseerd op oude mythes en verhalen uit de oudheid, lijkt het. In dit geval speel jij dus de Beast Master, iemand die als beste wilde beesten kan temmen. Een soort all-round pre-historische Cesar Millan, kun je wel zeggen. Ik vermoed dat het hierbij niet zal blijven, want de eerste screenshots van enge prehistorische mensen met Shamanistische krachten heb ik ook al voorbij zien komen. Daarnaast lijkt het er ook op dat men bij Ubisoft de afwisseling in gameplay probeert te verbeteren met ook elementen als grotverkenning en iets met muurschilderingen. Kun je misschien de Bob Ross van de prehistorie uithangen?

Verwachting

Ik durf niet teveel te verwachten altijd, want het is beter een game te accepteren zoals die is met zo min mogelijk verwachtingen. De Hype-train heeft vaak als eindstation het overvolle stadje Teleurstelling. Maar om eerlijk te zijn ben ik er al helemaal van overtuigd geraakt dat Far Cry Primal wel een hele vette en originele game gaat zijn. De game heeft overigens geen multiplayer, wat betekent dat het team zich voluit kan concentreren op een goede singleplayer ervaring. En dat is denk ik een slimme beslissing, want veel games willen teveel verschillende dingen met één game willen bereiken. Hier wordt het met Far Cry Primal een sterke singleplayer in de pre-historie, rondraggend met een voorouder tussen de mammoetten.

Far Cry Primal komt 23 februari 2016 uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Packshot Far Cry Primal

Far Cry