Preview: Far Cry 5

18 februari 2018 staat bij veel mensen te boek als de dag dat complete daken van woningen waaiden, vrachtwagens met bosjes omkieperden en waaghalzen met een paraplu eigenhandig ervoeren hoe Marry Poppins zich soms voelt. Bij mij staat deze dag vooral in het geheugen gegrift als de dag dat ik enkele uurtjes op vakantie mocht, met dank aan Ubisoft. De beste mensen daar stuurden mij namelijk kortstondig naar het digitale Hope County, Montana. Mocht dat je niets zeggen en heb je blind geklikt zonder de titel te lezen, ik heb dus Far Cry 5 mogen checken. Na twee uurtjes sightseeing voor gevorderden is het aan mij om je een positief of negatief reisadvies te geven, dus vooruit. Laat mij je vertellen of de 'Southern hospitality' van de folks in Montana mij heeft kunnen bekoren.

ontbrekende afbeelding

Welcome to 'Murica'

Ah Montana, wat ben je toch mooi. Ik kan eindeloos genieten van je uitgestrekte velden, je idyllische dorpjes en al je religieuze mafkezen die op iedere hoek van de straat ongelovigen staan af te tuigen. Zie je die twist? Goed zo. Ubisoft weet deze totale tweestrijd namelijk met souplesse bij je naar binnen te lepelen in Far Cry 5. Zoals het een echte Far Cry-game bètaamt, lijkt alles koek en ei tot je het startmenu verlaat. Far Cry 5 biedt daarin geen uitzondering. De rustgevende vergezichten van groene velden met spierwitte kerkjes, kabbelende beekjes en bloeiende lelies worden abrupt verstoord door wapengekletter en een gevoel van onderdrukking.

Dit alles hebben we te danken aan Joseph Seed, een charismatische megalomaan wiens gebiedende stem en opruiende preken door heel Hope County scanderen. In de twee uur dat ik door het gebied heb mogen banjeren heb ik nog niet de kans gehad hem te ontmoeten. Dat vond ik enerzijds best jammer, maar anderzijds heb ik genoeg van zijn 'Peggies' van dichtbij mogen ervaren. Het feit dat vrijwel elke volgeling van de 'Project at Eden's Gate'-sekte mij zonder pardon een magazijn kogels door de flikker probeerde te jagen, vertelt mij dat 'Father' Joseph Seed een voorstander van het Tweede Amendement is. De rest van de inwoners van Hope County weten dat te beamen. Sinds onze Joe met zijn religieuze beweging behoorlijk voet aan de grond heeft gekregen, is de o zo rustieke omgeving een stuk minder toeristvriendelijk geworden.

onbekend

The cavalry is here!

Gelukkig was ik er, de deputy die een einde ging maken aan al deze misère. In de demo die ik mocht spelen was er weinig tijd voor een uitgebreide introductie. Ik mocht kiezen of ik als mannelijke of vrouwelijke deputy de dreiging tegemoet ging, maar daar hield het wel zo'n beetje op. De reden waarom de sekteleden van meet af aan een pesthekel aan mij hadden kreeg ik dus niet mee, maar dat maakte het voor mij des te makkelijker om zonder schuldgevoel 'Peggie scalps' te versplinteren. Heel lang hoefde ik niet op mijn eerste target practice te wachten. Gezien Seed's volgelingen in hun vrije tijd met z'n allen in hun Jeeps de weg op duiken, kun je bij wijze van spreken aan de kant van de weg wachten tot ze je op de korrel nemen. Het is mij vanaf het eerste moment duidelijk dat Far Cry 5 geen enkel moment saai hoeft te zijn. Interactie, zij het positief of negatief, loert vrijwel altijd binnen steenworp afstand.

Hulp is gelukkig ook in allerlei vormen te vinden in je queste, soms zelfs in de meest opmerkelijke vormen. De bewoners (maar ook de hond Boomer) van Hope County zijn namelijk maar al te blij dat je komt helpen en bieden daarom hun diensten aan waar dat mogelijk is. Het is vaak wel een gevalletje 'quid pro quo'. You scratch my back, I scratch yours. Zodra je de nodige sleutelfiguren benadert en een missie van ze accepteert, resulteert het succesvol voltooien ervan in een hulpje op oproepbasis. Inderdaad, een gun for hire. Deze is in toekomstige missies in te zetten om het op billenknijpende momenten eventjes wat makkelijker te maken. Tijdens mijn demo heb ik daar eerlijk gezegd geen gebruik van gemaakt. Ik ga toch zeker niet mijn cannon fodder delen zeg! Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik door omstandigheden maar één gun for hire wist te rekruteren, wiens specialiteit ik gewoon niet nodig had.

Toch heb ik de demo niet geheel zonder medewerking gespeeld. Zonder dat ik er om vroeg moest ik mijn prooien delen, al was ik daar achteraf best blij mee. Een vol arsenaal aan chauvinistisch geskinde vuurwapens geven je soms een gevoel van onoverwinnelijkheid. Zo ook in mijn geval. Als een ware John Rambo besloot ik vanuit de greppel een convooi van twee Vanderbilt-vrachtwagens te beschieten. Dat de chauffeurs daarvan bijrijders hadden, was mij even ontgaan. Smekend om genade zat ik te wachten op mijn onfortuinlijke teloorgang, tot een losgebroken stier besloot mee te doen in deze dans des doods. Terwijl ik hevig verbandjes aan het draaien was, wist deze ogenschijnlijke kogelwerende kolos met finesse mijn hachje te redden. Hulp komt dus echt uit hoeken waaruit je ze niet verwacht.

onbekend

Waarheen leidt de weg

Wat ik ook al kan vertellen, is dat Hope County behoorlijk wat oppervlakte kent. Mocht je tijdens gamescom de demo van Far Cry hebben gespeeld: dat was enkel een speldenknop van de totale map. Waar ik eerder in Keulen beperkt was tot Fall's End, strekte het land nu behoorlijk uit. Ook dit was volgens de mensen van Ubisoft nog lang niet alles. Mijn demo besloeg namelijk slechts een derde van de totale oppervlakte en viel onder de officieuze jurisdictie van 'Herald' John Seed, één van Josephs broers. Joseph's aandacht trekken doe je dan ook op de manier zoals we die kennen van het eerder verschenen Ghost Recon Wildlands. Je voltooit missies, vermindert de invloed van de sekte in een regio, trekt hierdoor de aandacht van één van Joseph's drie 'Heralds' en werkt je zo naar hem toe.

Deze Heralds, bestaande uit broer John, broer Jacob en halfzus Faith, komen ook niet voor het minste geringste hun nest uit. Voordat ik oog in oog kwam te staan met John, moest ik minstens drie mijlpalen bereiken om hem uit de tent te lokken. Nu kan het liggen aan mijn lack of skills, maar in mijn twee uur gametime wist ik amper één van de drie mijlpalen te bereiken. Iets in mij zegt me dus dat Far Cry 5 behoorlijk wat tijd in beslag kan gaan nemen. Dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk van je favoriete wijze van transportatie. De game beschikt namelijk over behoorlijk wat voertuigen. Persoonlijk vond ik de quad wel wat hebben. Dit had waarschijnlijk te maken met het ontbreken van een autoradio. Zoals je kunt verwachten in een game vol religieuze gekkies, stikt het op de radio van de Hillbilly Halleluja-muziek. Ach, ieder z'n meug. Uiteraard kon ik ook gebruik maken van het Fast Travel-systeem welke me laat spawnen op een vastgesteld punt. Toch vond ik het leuker om mezelf per parachute te laten droppen. Jaja, ik ben me een waaghals hoor.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig oordeel

In de twee uurtjes die ik heb mogen spenderen in Hope County heb ik een aardige idee gekregen van het avontuur dat Far Cry 5 me moet gaan bieden. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik me voorheen altijd uitstekend heb vermaakt in het Far Cry-universum. Een Afrikaanse savanne, een tropisch eiland waar een stuk aardewerk me de definitie van waanzin probeert uit te leggen, een cyberpunk spin-off of het prehistorische land, het is mij om het ander. Als ik dan toch moet klagen, vond ik persoonlijk dat Pagan Min in Far Cry 4 niet echt heel veel indruk op me achterliet. Ik hoop dan ook dat 'Father' Joseph Seed weer onder de huid kan kruipen. Voor zo ver ik het nu heb ervaren, draagt het geniepige televisiepredikanten-gedrag aardig bij aan de sfeer. Ik nodig iedereen dan ook van harte uit om op 27 maart af te reizen naar Hope County, Montana om de wapens op te pakken en even goed Waco te gaan op Joseph en zijn gestoorde Peggies.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?