Preview: Far Cry 3

Geplaatst: 19 juli 2012 13:00

Het is inmiddels alweer meer dan een jaar terug dat we voor het eerst beelden van Far Cry 3 zagen. Net zoals het eerste en tweede deel bevind je jezelf weer in een tropisch gebied dat op het eerste gezicht lijkt op het paradijs. Je komt er echter snel achter dat er een aantal dingen goed mis zijn, en het wordt allemaal nog erger als je je bloedeigen vriendin kwijtraakt. Tot zover misschien een vrij standaard verhaal, maar op de nieuwste beelden van de game zien we dat Far Cry 3 veel en veel verder gaat dan een zoektocht naar je geliefde.

Psychologisch spelletje
Aan het verhaal van Far Cry 3 - de zoektocht naar je vriendin - is ten opzichte van vorig jaar niets veranderd. Onze eerdere preview brengt je daarvan weer op de hoogte. Waar het dit jaar op de E3 echter om draaide was een ander verhaal: het verhaal van de gestoorde Vaas (je weet wel, die gast die steeds maar weer babbelt over de definition of insanity). De trailers die we vorig jaar gezien hebben zette Vaas neer als 'gewoon' een gestoorde gek die denkt dat het eiland waarop je je bevindt van hem is. Het blijkt echter dat Vaas meer in zijn mars heeft en psychologische spelletjes met je speelt. Op een gegeven moment is niets meer wat het lijkt.

You are me, and I am you
Een voorbeeld van deze waanzin is een scène waarin Vaas is doorgedrongen tot in je hoofd. Klinkt nogal zweverig, maar het is daarom niet minder indrukwekkend. Het geheel wordt nog gekker als Vaas het zinnetje You are me, and I am you uitspreekt. Wat dit precies betekent is nog onbekend, maar het heeft natuurlijk alles te maken met de mind-tricks die je veel tegen zult komen tijdens het spelen van de game.

Been there, done that
Wordt je al licht in je hoofd? Tijd om terug te keren naar de aarde, en te kijken wat Far Cry 3 nog meer in petto heeft als het aankomt op de gameplay. En om eerlijk te zijn, heb ik tot nu toe niet zo heel veel unieks en origineels gezien. Alle moves die jij (Jason) uitvoert hebben we al eens eerder gezien in andere games. Denk bijvoorbeeld aan finishing-moves vanuit het water, close-kills met een mes of het vermoorden van vijanden door ze van boven te bespringen (net als in Assassin's Creed - net als Far Cry 3 een game van uitgever Ubisoft). Allemaal niet heel speciaal dus, maar gelukkig hebben de ontwikkelaars toch nog wat innovativiteit in de gameplay weten te stoppen.

Het eerste voorbeeld daarvan is het gebruik van dieren om je te helpen de vijand te vermoorden. Vaak hebben de vijanden in hun kamp een wild dier opgesloten in een kooi. Het hoe en waarom daarvan is onduidelijk, maar wel duidelijk is dat je die dieren in jou voordeel kunt gebruiken. Je kunt vanaf een afstandje het slot van de kooi stuk schieten, waardoor de wilde dieren hun kooi kunnen verlaten om vervolgens hun instinct te volgen: de eerste de beste prooi die ze tegenkomen vermoorden. Erg handig: met één kogeltje breng je zomaar een aantal vijanden om.

Een ander voorbeeld komt van pas bij close-kills. Normaal gesproken steek je een mes in iemands rug en ben je klaar, maar in Far Cry 3 kun je daarna nog wat speciaals doen: je pakt een granaat, stopt die in de kleren van de net gedode vijand en gooit 'm op het strijdtoneel. Dat dit een geweldige en vooral onverwachte explosie geeft, laat zich raden. Ook een effectieve manier dus om in één klap meerdere vijanden te vermoorden.

Far Cry 3 komt op 29 november 2012 uit voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Packshot Far Cry 3

Far Cry