Preview: Far Cry 3

Op de gamescom heb ik me de laatste paar jaren af en toe flink geërgerd aan een paar dingen. Ik zal het jullie besparen om ze allemaal één voor één toe te lichten, maar in het teken van dit artikel wil ik er toch ééntje even kort bespreken. Op de beursvloer denken sommige uitgevers en ontwikkelaars namelijk dat het geen probleem is om zonder microfoon of verheven stem uit te leggen waar hun game over gaat en wat we ervan kunnen verwachten. Het probleem is dat ze er geen rekening mee houden dat andere partijen precies hetzelfde doen, waardoor de gamescom soms een soort van schreeuwpartij wordt waarbij de ene ontwikkelaar nog harder probeert te schreeuwen dan de andere. Maar niet bij Ubisoft. Deze van oorsprong Franse uitgever heeft er voor de presentatie van Far Cry 3 namelijk voor gekozen om de uitleg van de multiplayer modus die ik speelde via de headset te doen, waardoor ik - volledig afgesloten van de buitenwereld - precies kon volgen waar het allemaal om draaide. Alleen nu de volgende keer een Engelse uitleg in plaats van een Duitse, alstublieft.

ontbrekende afbeelding

Vuurstorm
De multiplayer mode die ik op de beursvloer te spelen kreeg was de Firestorm mode. In Firestorm zijn er twee teams, die allebei twee opslagplaatsen moeten verdedigen. Tegelijkertijd is het de bedoeling dat je de opslagplaatsen van je vijand in lichterlaaie zet, aangezien dit de enige mogelijkheid is om de match te winnen. Zodra de twee opslagplaatsen van je tegenstander in brand staan, is het zaak om met je team te verzamelen rondom een door het spel bepaalde plek. Als het team dat de opslagplaatsen in de fik heeft gezet dit eerder doet dan de tegenstander, dan zal een vliegtuig zijn lading aan gasoline droppen en de match in een spektakel van vuur (vandaar de vuurstorm, natuurlijk) laten eindigen. In het andere geval wordt het vuur juist geblust, en zul je dus weer van voor af aan moeten beginnen.

Alles in de hens
Een interessante bijkomstigheid is dat wanneer je een opslagplaats van je vijand in de hens zet, de directe omgeving ook in de fik vliegt. Dit heeft als gevolg dat je als een soort ballerina (of tapdanseres, kies maar wat je wilt) om de vuurzee heen moet dansen, om te voorkomen dat je erdoor wordt gegrepen. Het zorgt er ook voor dat paden die eerst nog gewoon toegankelijk waren nu opeens versperd worden door het vuur. Hierdoor is het noodzakelijk steeds andere wegen te kiezen om je doelen te bereiken.

Far Cry heeft een relatie met vuur
De reden om te kiezen voor een mode als Firestorm was simpel, als we de designer van de game Daniel Berlin mogen geloven. De Far Cry serie heeft altijd wat gehad met vuur, dus we hebben dat aspect opgepakt en besloten er een complete multiplayer mode omheen te bouwen, aldus Berlin. Hij benadrukt ook het feit dat de map waarop je speelt continu veranderd doordat de opslagplaatsen door spelers in brand worden gezet: Je start met een prachtige map die vol is van kleur, maar tegen het einde van een match overheerst juist de rood-oranje kleur van het vuur. In elk potje dat je speelt vindt er dus een verandering plaats die ook van invloed is op de manier waarop je de game speelt. Hierbij doelt Berlin op het feit dat je andere wegen moet gaan kiezen naarmate het vuur zich verspreidt.

ontbrekende afbeelding

Te superieur
Mijn eigen indruk van Firestorm is alvast positief. De actie in Far Cry 3 is sowieso al vrij intens, en de toevoeging van een vuurzee zorgt ervoor dat je nog meer op het puntje van je stoel komt te zitten tijdens het spelen van de game. Er is overigens nog wel een kleine bug die door de ontwikkelaars gefixed zal moeten worden: mijn superioriteit tijdens het spelen van Firestorm werd de pc klaarblijkelijk te veel, want middenin het potje besloot de machine om zichzelf opnieuw op te starten. Na snel ingrijpen van één van de ontwikkelaars kon ik mijn zegetocht gelukkig snel weer hervatten, maar ideaal was het natuurlijk niet. Maar goed, als het enige waar ik over zeur een vastlopende pc is (en dat kan altijd gebeuren), dan moet het met de uiteindelijke game toch wel goed komen.

Far Cry 3 komt op 30 november uit voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?