Preview: Fallout 76

Geplaatst: 27 oktober 2018 16:00
Aangepast: 28 oktober 2018 10:45

Fallout 76 is een game die al genoeg discussie heeft aangewakkerd zowel bij critici als fans. Critici vragen zich af of de game niet te gehaast wordt uitgebracht en geen vlugge manier is om bakken met geld binnen te halen. Immers, dit is de angst bij fans, dat het géén echte Fallout is. Hoe je dit ook interpreteert, je kan pas echt een mening vormen als de game daadwerkelijk uitkomt. Ook Bethesda doet mee aan de bètatest-hype die menig uitgever al heeft uitgevoerd. De Break-it Early Test Application is geweest en ik heb de gelegenheid genomen om te checken of de game zelf geen Fallout is geworden, of juist alsnog de Fallout is die we gewend zijn. Wat dat betreft heeft Bethesda zichzelf in ieder geval een goede start gegeven, waardoor ik nieuwsgierig ben geworden hoe het daadwerkelijke eindproduct gaat werken. War, war never changes…

onbekend

Same game, different day of toch niet?

Vorig jaar E3 was daar uit het niets de verrassing van Fallout 76. Iedereen had een vermoeden dat er wel een Fallout aangekondigd zou worden. Et voila, we werden op onze wenken bediend. Hoewel het niet meteen de game was die we hadden verwacht. Het was een online game. De wereld van post-apocalyptisch Amerika, maar dan online met echte medespelers van over de gehele wereld. Immers, als het met The Elder Scrolls kan, waarom dan ook niet met Fallout? Er was nog niet veel bekend, behalve de titel. Hoe de game daadwerkelijk speelde en hoe het was opgebouwd, moest nog blijken. De game zou echter over een jaar al af zijn.

Het is inmiddels iets meer dan een jaar later, de game staat op het punt van uitkomen en er is met de bèta veel duidelijkheid geboden. Ik kan je al gerust vertellen dat de game echt wel Fallout is, zoals we gewend zijn. Alleen het uiterlijk is al één en al herkenning. Op zich kun je stellen dat, zoals zoveel games binnen de Elder Scrolls- en Fallout-serie, veel assets worden hergebruikt. Zelfs muziek die al gebruikt is sinds Fallout 3, komt er in voor. En an sich is het tegelijkertijd ook erg logisch; immers speelt de gehele setting zich in hetzelfde tijdperk af. Dus waarom ook niet? Dus geen originaliteit, maar wel een feest van herkenning. Gelukkig duurde het niet lang voordat er nieuwe elementen naar voren kwamen. Het SPECIAL-systeem is bijvoorbeeld direct herkenbaar, maar nu middels een stapelend en inwisselbaar kaartsysteem uitgevoerd. In plaats van de skilltree uit Fallout 4 die je naar hartenlust kunt uitbreiden, loop je met een online game het gevaar dat de game qua balans niet meer klopt; je wordt te sterk. Dus nu moet je echt keuzes maken in welke skills jij kiest. Dit betekent juist dat teamvorming mogelijk goed loont, omdat iedere SPECIAL elkaar completeert. Verder speelt de game zoals je al gewend was, dus qua besturing hoef je niet veel nieuws te leren.

 1 1 1

En hoe zit het dan daarbuiten?

Vrij snel vind je door de vault je weg naar buiten. En, zoals het een goede ontsnapping uit de vault betaamt, word je getrakteerd op een feestelijke opening. Hoewel, de hele wereld is wederom naar de tering en dat merk je al snel. De bekende oude computers staan vol lugubere verhalen, je vindt briefjes met daarop de laatste strohalmen van (inmiddels overleden) overlevenden en buiten tref je alleen maar dood en verderf aan. Al met al, eigenlijk niet veel nieuws onder de zon in Virginia waar dit keer het verhaal zich afspeelt. En hier begint het interessant te worden waar je merkt dat de game grotendeels speelt als de voorgaande Fallout-delen, maar net anders uitpakt. In de bèta is het redelijk leeg, want er zitten geen NPC’s in. Althans, niet in de eerste uren. Robots, die zeker wel, want wie wil Cosworth en Co nu niet terug hebben. Dus missies krijg je vanuit die briefjes, holotapes en computers. Gaandeweg kom je in je eerste lege dorp en voer je missie na missie uit. Je eerste blik op de wereldkaart kan je doen laten schrikken. De map is namelijk intens groot en alles lijkt aangegeven. Dus direct gaan je zintuigen op overdrive, want die ene toren die je hierop ziet, is echt toegankelijk en dan nog meer. Tevens dien je te letten op je water en voedselniveau. Ook dit wordt een factor om rekening mee te houden. Nu merkte ik daar tijdens het spelen nog niet heel veel van, dus de invloed moet nog echt blijken.

Dat je alles kunt zien op de kaart zoals het is, heeft uiteraard zijn intentie. Immers, het is ook de plaats waarop je kunt zien waar je medespelers zich ophouden. Zelfs events zijn hierop te vinden en je kunt hier direct naartoe gaan (wel tegen een kleine vergoeding in de vorm van caps). Voor de online setting is dit ook noodzakelijk. Want als jij met je groep vrienden online speelt, maakt dit het veel makkelijker om aan te geven waar je bent. Immers, je hoeft de plaats niet eerst te ontdekken zoals in de vorige delen. Je begroet elkaar met emotes, of je kiest ervoor om de eikel uit te hangen. Dit moet volgens de makers echter averechts werken in het spel; The Division had enorm last van nogal vervelende mensen met enorm hoge levels die steeds minder sterke spelers continu afslachtten. Dit moet in Fallout 76 beter gaan, omdat dit gedrag niet beloond wordt. Hoe dit uitpakt weet ik niet, want ik ben niet zo’n speler. Ik ben echter wel nieuwsgierig hoe dit daadwerkelijk uitpakt. Maar goed, het gaat dus om teamwork. Je kunt zodra je iemand tegenkomt hem of haar laten aanhaken en een team vormen. Oftewel Player versus Environment. Je kunt samen missies uitvoeren en dit maakt onder andere de speciale Events makkelijker. Al snel was ik in een duo een postbode aan het begeleiden om zijn brieven veilig naar de eindbestemming te krijgen. Je hoeft het trouwens niet per se samen te doen. Solisten kunnen nog steeds hun lol op en dat is iets goeds. Verder kan je je eigen CAMP (lees: thuisbasis) opzetten en zijn er veel challenges die je kunt voltooien om meer XP te krijgen en dus te levelen. Het werkte prima en leek daarin qua ervaring op zowel Destiny als The Division. Ik maak expres de vergelijking met die twee games, omdat Bethesda’s game veel overeenkomsten heeft met deze twee concurrenten.

 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

Voorlopig oordeel van Timo de Hoop

Al met al was het goed nieuws en was het een overtuigende Fallout-game zoals je gewend bent, maar dan online. Zover ik nu heb kunnen spelen, maak ik mij over het algemeen niet te veel zorgen of de game goed wordt. Uiteraard zijn er een paar zaken waar ik wel puntjes van kritiek heb. De game leek onderhevig te zijn aan een vorm van synchronisatie met de server. Ik baseer dit op het feit dat vijanden die ik tegenkwam, meestal pas een halve tel na het lossen van het laatste schot, dood neervielen. Soms leken echte medespelers enorm snel door het beeld te rennen, alsof er sprake was van 'lag'. Daarbij kwam ik in de bèta slechts 12 man tegelijkertijd tegen. Dit bracht bij mij snel de vraag naar boven hoeveel spelers er tegelijkertijd in totaal op ieder willekeurig moment kunnen spelen. Maar goed, daar is het uiteraard een bèta voor. Grafisch vind ik het nog steeds een prachtgame. Veel mensen prefereren de grauwe grijs/groene/bruine kleuren van de vorige generatie. Maar ik ben fan van de huidige. De overtuigende lichteffecten, de kleurverschillen en betere contrasten zorgen er juist voor dat de wereld overtuigender overkomt. Juist dan worden de grauwe momenten nog effectiever overgebracht voor de spelers. Tot slot ben ik benieuwd of de game in de toekomst uitgebreid gaat worden zoals ESO, maar daar hoeven we ons voorlopig geen zorgen om te maken. Ik kan daarom niet wachten op de uiteindelijke game als ie uitkomt.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Fallout 76

Series

Fallout

Uitgever

Bethesda Softworks

Reviewscore

Platforms

Pc, PlayStation 4, Xbox One

Releasedatum

14 november 2018

Ontwikkelaar

Bethesda Game Studios

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord
© 2005 - 2024 Gameliner.nl V.O.F. All Rights Reserved.