Preview: Fable Legends

Hallo jongens en meisjes, welkom bij de Fabeltjeskrant met weer een nieuw avontuur in Fabeltjesland. Nee, Fable-tjesland! Want gamers zijn ook echte mensen met ook echte mensenwensen. Let maar goed op, dan zullen jullie dit merken! En laten we nu een legendarisch verhaaltje aan het schrijven zijn met Fable Legends. Althans, dat hoop ik, beste jongens en meisjes. Dat hoop ik vurig.

Fabelhaft

De Fable-serie is een aparte gameserie. Het is een gamereeks die keihard het volle kleurenpalet bleef toepassen terwijl iedere gamereeks om hem heen steeds grimmiger werd. Het is een serie die een luchtige en komische Efteling-sfeer neerzet zoals maar weinig fantasy-games dit normaal gezien doen. Er is echter al enige tijd geen nieuwe volwaardige Fable-titel verschenen, en de laatste Fable 3 heeft naast goeie punten ook echt zijn minpunten. De Fable-liefhebbers hebben enkel zoethoudertjes gekregen in de vorm van Fable Anniversary, een remake van de eerste Fable, en met de Kinect-game Fable: The Journey (of wappering hands). In 2015 kunnen we exclusief Fable Legends verwachten. Maar wat moeten we er eigenlijk van verwachten? Ik persoonlijk had ook geen idee, dus ben mijn eigen real-life queeste begonnen en op onderzoek gegaan.

Gekke jongens, die Peters

Wat ten eerste belangrijk is om te weten, is dat onze excentrieke icoon Peter Molyneux niet meer meewerkt aan deze Fable-titel, omdat hij niet meer werkzaam is bij Lionhead Studios, noch iets te maken wil hebben met Microsoft. De man is overduidelijk ontevreden weggegaan en heeft wederom zelf (net als destijds met Lionhead) een nieuwe studio gestart. Dat dit zijn invloed heeft op de game, is gelijk te merken, want ik kan iedereen die hoopt op een Fable 4 alvast verklappen dat Fable Legends dat absoluut niet is. Het is een ander soort game die zich afspeelt in de Fable-wereld. Een echt verhaal zal het niet hebben, noch een duidelijke protagonist. Je eigen character vormen kan ook niet meer. Waarom niet? Daar kan ik verderop antwoord op geven, hoop ik.

Fable Clichés

Fable Legends is een online co-op-game waarbij je met zijn tweeën, drieën of vieren van punt A naar punt B moet zien te komen in een kerker, wild bos en noem zo nog maar een paar cliché fantasy-omgevingen. Singleplayer is de game overigens ook te spelen, mocht je dit willen. Eerste avontuur wat ik zag is dat men een ancient artifact moest zien te vinden. Zucht. Aangezien het verhaal er niet echt is en de setting eentje is die we allemaal al duizenden keren gezien hebben, zal ik eerlijk zeggen dat ik moeite had door het promofilmpje heen te zitten. Bij Project Spark moest ik ook door zo'n standaard verhaal en wereld heen hakken, maar bij die game kun je zelf alle soorten games maken zoals jij dit wilt. De makers hadden als voorbeeld een soort hack-and-slash fantasy-gamepje in elkaar gezet die alles uitlegt. Wat is het excuus van Fable Legends?

Mijn hond heeft mijn huiswerk opgegeten?

Eigenlijk is het wel een goed excuus te noemen, al is het maar de vraag in hoeverre het gelijk alles goed maakt. Je kunt in Fable Legends straks namelijk ook de slechterik spelen, helemaal in de stijl van een Dungeon Master bij Dungeons & Dragons. Als een echte Dungeon Keeper (oude Peter Molyneux-gem!) kun jij dan van bovenaf neerkijken op het queestegebied van je heldhaftige slachtoffers, en zo bepalen hoe moeilijk ze het wel niet gaan krijgen. Monstertjes (ja, het zijn voor de verandering vooral weer goblins en orcs) hier om de hoek, een groot beest op het eind, valstrikje hier, daar, overal. Dit is veruit het meest originele aspect van Fable Legends. De quests die je met elkaar kunt spelen zijn uiteindelijk allemaal iets van een half uur, wat wel een mooie lengte is. Als we het dan over mooi hebben: de game ziet er schitterend uit.

Verwachting

Tja. Het is voor mij moeilijk te zeggen hoe goed of slecht Fable Legends in zijn geheel gaat worden. Voor mij persoonlijk wordt het niet veel boeiends. Het ziet er in zijn geheel niet naar uit dat het een grootse RPG is zoals je verwacht van een Fable-game, zeker wanneer de subtitel Legends behelst. Ik hoop dat ik ernaast zit, maar de game lijkt qua inhoud mij niets meer waard dan € 20 of iets voor een free-to-play-model. Multiplayer co-op hack-and-slash-games in fantasy-setting zijn er al veel en veel te veel, maar de evil dungeon master uithangen is dan wel weer gaaf. De (Lion)head developer heeft gezegd dat je het moet zien als een traditionele Fable-game met de multiplayerfunctie erbij gevoegd. Maar waarom ziet het er naar uit dat het verhaal zo simpel en oninteressant gaat zijn als een installatiebalkje? Waarom, als je zelf niet je eigen character vormt, is er niet een heel interessant verhaal met elk character uitgewerkt met zijn eigen avontuur? Of is er die wel en houden ze dit geheim? Waarom weer door bossen en kerkers lopen, kunnen we echt niet iets nieuws bedenken? Al met al zal het echt wel een leuke multiplayergame zijn, zeker als je de slechterik mag zijn. De meer simpele mensen zijn sowieso tevreden, want de prachtige graphics zorgen voor genoeg sparkly twinkly dat het indruk kan blijven maken. Ik mis Peter, en de studio naar mijn mening ook. Oogjes dicht en snaveltjezzzzzz