Preview: Fable Anniversary

Negen jaar geleden, in 2004, kwam de 'game der games' Fable: The Lost Chapter uit. Tenminste, dat is de kwalificatie die ontwikkelaar en designer Peter Molyneux er samen met ontwikkelstudio Lionhead destijds aan gaf. En niet zonder reden, want deze eerste Fable is één van de beste games die is verschenen op de eerste Xbox van Microsoft. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening, maar gezien de gemiddelde reviewscore van 83 op Metacritic ben ik niet de enige die er destijds en ook nu nog zo over denkt. En hoe vet is het dan om het hele avontuur met 'The Hero of Oakvale' nog eens te mogen spelen, en te ontdekken hoe de wereld van Albion er in HD uitziet? Dat weten we pas als de game echt is verschenen, maar met deze preview kan de voorpret in ieder geval alvast beginnen!

De missie van The Hero of Oakvale
Fable Anniversary mag dan wel een remake zijn van het originele eerste deel uit de Fable-serie, maar dat wil niet zeggen dat de ontwikkelaars aan het verhaal getornd hebben. Dat is maar goed ook, want het 'Sprookje van Albion' staat ook nu nog als een huis. Je speelt als een jonge knaap en woont in het vredige dorpje Oakvale, totdat op een dag bandieten besluiten om Oakvale te overvallen en iedere levende ziel uit zijn of haar leven te bevrijden. Ook de ouders van de jongen moeten eraan geloven, waardoor je er van het ene op het andere moment helemaal alleen voor staat. Gelukkig bestaan er naast bandieten ook nog goede mensen in de wereld van Albion. Eén van deze goedzakken is een oude held met de naam Maze. Hij redt de jongen en neemt hem mee naar de Heroes' Guild om hem op te leiden tot een - je raadt het al - nieuwe held (vandaar dat je later ook bekend staat als 'The Hero of Oakvale'). Echter, al die tijd in de Heroes' Guild vraag je jezelf af wat er met je zusje is gebeurd, op die dag dat de bandieten je dorpje overvielen. Leeft ze nog, of is haar hetzelfde lot beschoren als je ouders? Zodra je oud genoeg bent, stuurt Maze je op een missie om haar te vinden, en vanaf dan kan het echte, grote avontuur beginnen.

Sprookjesachtig Albion
Het verhaal is dus niet veranderd, maar de graphics die je zult gaan zien des te meer. De ontwikkelaars van Fable Anniversary hebben ervoor gekozen om de Unreal Engine 3 te gebruiken om Albion in een nieuw jasje te steken. Een redelijk oude engine misschien, maar daarom is juist wel bekend hoe je die grafische motor het beste kunt gebruiken. De beelden die tot nu toe zijn verschenen liegen er dan ook niet om; Albion ziet er meer sprookjesachtig uit dan ooit. Om een idee van de schoonheid te krijgen kun je op YouTube even zoeken naar een video die de oude graphics vergelijkt met de nieuwe plaatjes (of klik gewoon op deze link om zo'n video te bekijken). Oké, het is misschien niet hyperrealistisch, maar dat is ook niet wat Fable in 2004 zo indrukwekkend maakte. Net als toen is de wereld in een cartoony jasje gegoten, en gezien het karakter van de hele game is dat zonder twijfel de juiste keuze.

Fable Anniversary en SmartGlass
Er zijn een paar dingen die Fable: The Lost Chapters in 2004 niet had. Eén daarvan is natuurlijk de relatief krachtige Xbox 360 in plaats van de eerste Xbox. Een ander nieuwigheidje van een paar jaar geleden is Xbox SmartGlass: een app die je kunt installeren op je tablet of telefoon en kunt gebruiken in combinatie met een game. Bijvoorbeeld om meer informatie te krijgen over bepaalde in-game elementen. In Fable Anniversary wordt SmartGlass onder andere gebruikt om de kaart van de spelwereld te tonen, inclusief alle schatkisten en de inhoud daarvan die je op je missies tegen kunt komen. Handig om precies die kisten te openen die je nodig hebt, al weerhoudt SmartGlass je er natuurlijk niet van om gewoon alle schatkisten te checken en zoveel mogelijk spullen te verzamelen. Verder is het mogelijk om via SmartGlass in-game een screenshot te maken en die vervolgens met je vrienden op sociale netwerken te delen (we leven immers in 2014). Waarschijnlijk de leukste feature van SmartGlass is dat je op sommige plekken in de game een foto kunt bekijken waarop te zien is hoe een bepaalde locatie er uit zag in het Fable van 2004. Een mooie manier om de twee games met elkaar te vergelijken, al heeft de geschiedenis uitgewezen dat er eigenlijk nog mooiere manieren zijn om de speler deze vergelijking te laten maken. Denk bijvoorbeeld aan de remake van de eerste Halo, waarbij het mogelijk is om op elk moment tijdens het spelen te wisselen tussen de graphics van de eerste game en die van de Anniversary-versie. Toch zijn de foto's op de SmartGlass een leuk extraatje.

Fable Anniversary verschijnt volgende maand, op 7 februari, voor de Xbox 360.