Preview: F1 2016

Geplaatst: 3 augustus 2016 17:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Met nog een aantal weken op de kalender te gaan, komt F1 2016 alweer uit. De Formule 1-games verschenen vroeger altijd buiten het F1-seizoen, maar door de nieuwe technieken en de samenwerking tussen de Formule 1-organisatie (FIA) en Codemasters gaat de ontwikkeling van deze game tegenwoordig een stuk sneller. Hierdoor kunnen ze veel eerder in het seizoen een nieuwe game uitpoepen. Codemasters heeft de beste papieren in huis als het gaat om racegames. Zo is de vorige DiRT-game ook weer ouderwets lekker. Gameliner is uitgenodigd voor een exclusief previewevent in Rotterdam en heeft F1 2016 eens flink aan de tand mogen voelen.

Nieuwe features

Net zoals bij de voetbalgames het geval is, blijven ook de Formule 1-games zich door de jaren heen ontwikkelen. Hoewel Codemasters meester is in het maken van racegames, kampt de serie met vernieuwingsproblemen. Begrijp me niet verkeerd, de games zijn zeker niet misplaatst, maar ze maken geen grote sprongen voorwaarts. Codemasters heeft laten weten dat ze goed naar de kritieken van de fans hebben geluisterd en dat ze wat hebben gedaan met deze ontvangen feedback in F1 2016.

Naast functionele verbeteringen hebben ze de circuits weer wat mooier gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan verbeteringen qua publiek, reclameborden, en herkenbare landmarks. We hebben er dit jaar ook een aantal nieuwe circuits bijgekregen - waar ik overigens nog nooit heb gereden -, maar uiteraard zijn de oude vertrouwde circuits, zoals Hockenheim, ook weer van de partij. Je F1-bolide rijd je net even wat realistischer in de prak dan in voorgaande F1-games. Als iemand van de baan is geschoten en voor gevaarlijke situaties zorgt, wordt de Safety Car weer ingezet. Het veld moet dan, zoals altijd, achter deze bolide blijven rijden. Ook kan, net zoals in echte situatie, de Virtual Safety Car worden ingezet.

Career Modus

We hebben afgelopen weekend op Hockenheim wederom kunnen genieten van de skills van Max Verstappen. We weten natuurlijk, er van uitgaande dat een F1-liefhebber dit leest, dat de Nederlander pas sinds Barcelona in het eerste team van Red Bull racet. Ik kan je alvast verklappen dat Max bij het juiste team zit in de game. Maar mocht je toch niet met Max willen rijden, dan kun je weer je eigen carrière beginnen met de vernieuwde Career Modus die in F1 2015 ontbrak. Niet alleen je naam mag je zelf bepalen, maar ook je avatar is aanpasbaar. Zo kun je je eigen helm vormgeven, wat de game nog persoonlijker maakt. De carrière duurt maximaal 10 seizoenen.

Je kunt uit alle teams kiezen waarvoor je wil rijden. Als je dan ook nog eens goed presteert, kan je uiteindelijk bij een top team blijven! Ze verwachten ook wel iets meer van je. Als de prestaties tegenvallen kom je uiteindelijk weer in een b-team terecht om zo je laatste jaren te slijten in de Formule 1. Niet getreurd; het is Janson Button, Fernando Alonso, en Sebastian Vettel namelijk ook al eens overkomen - toch hebben deze coureurs een glansrijke carrière achter de rug.

Alles wordt leuker

Voor ieder type gamer is er wel iets aan de game toegevoegd. In het verleden werden de vrije trainingen vaak overgeslagen, hier heeft Codemasters nu iets nieuws op bedacht. De vrije trainingen zijn veranderd in soort 'minigames'. Om bijvoorbeeld te wennen aan het circuit kun je ervoor kiezen een game te spelen met poortjes. Als je deze poortjes allemaal goed passeert, weet je gelijk welke lijnen je wél en niet moet pakken tijdens de race! Door deze minigames te spelen verdien je ontwikkelingspunten. Deze ontwikkelingspunten heb je nodig om je als team te richten op bijvoorbeeld de aerodynamica of de motor om beter te worden. Tevens wordt het bandenwisselbeleid tot in de puntjes uitgelegd door het team. Dit zorgt voor meer kennis over deze strategieën, zodat je het beter onder de knie krijgt. Misschien kun je in een moeilijkere stand zélf bepalen welke bandenstrategie je rijdt.

De balans in de game voelt goed aan. De auto reageert goed op het wegdek, iets wat in voorgaande delen ook wel eens anders is geweest. Codemasters heeft namelijk het gedrag bij curbstones aangepast, zo voelt alles net wat realistischer aan. De auto stuitert bijvoorbeeld een beetje als je over wat hogere curbstones heenrijdt - iets wat levensgevaarlijk is in het echt leven. Dit zorgt voor flinke glijpartijen, maar ook voor een adrenaline boost! Dit komt vooral voor als je net de curbs meepikt en de ideale lijn rijdt, zodat je weer wat secondes van de snelste tijd afsnoept. Ik heb de circuits Melbourne (Australië), Baku (Azerbaijan) en Hockenheim (Duitsland) uitvoerig kunnen proberen - mét en zónder stuurtje. Ik ben erg onder de indruk van wat ik tot nu toe gezien en gespeeld heb. Ja, ik had een heleboel hulpmiddelen aangezet, mede omdat het uitzetten van deze hulpmiddelen de game erg lastig maakt. Gelukkig geldt dit ook voor de profs.

Voorlopig oordeel

De game moet nog uitkomen, maar het ziet er nu al verrassend goed uit. Daarnaast ben ik nog een heleboel vergeten te vertellen, zoals dat alle teams weer vertegenwoordigd zijn in de game, inclusief het nieuwe team Haas. De multiplayer is ook weer aanwezig, helaas hebben we daar nog niets van kunnen zien, maar wel hebben ze verklapt dat je met 22 man tegelijkertijd online kunt. Helaas zit er geen offline multiplayer in. Daarbij is ook de A.I. verbeterd. Kortom, ik ben uitermate tevreden.

F1 2016 komt al snel uit, namelijk 16 augustus 2016 aanstaande, voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Lees meer