Preview: Everspace 2 - Free as a bird

Voor de echte fans zal het geen nieuws zijn dat de early access van Everspace 2 inmiddels al een week te spelen is. Natuurlijk laten wij bij Gameliner de kans om deze prachtige spaceshooter eens goed aan de tand te voelen niet voorbij gaan. Voor mij is deze game vrij nieuw. Zelf ben ik niet echt thuis in de spaceshooters en Everspace 2 was voor mij daarom ook een verrassende binnenkomer. In eerste instantie was ik erg benieuwd of de game mij zou pakken. Zelf ben ik meer van de games waar het besturen van een voertuig optioneel is. Veel verwachtingen had ik daarom ook niet bij de game. Het is belangrijk om te vermelden dat het een early access is. Dit betekent dat de game dus nog niet helemaal af is en dit doet niet elke game evenveel goeds. Gelukkig heb ik een duidelijke bijsluiter gekregen waar de developers open en eerlijk zijn over wat je wel en niet kunt verwachten van deze early access. Nu is de vraag: is het het waard om de game al aan te schaffen of moet je nog even wachten met het kopen van de game? Deze vraag zal ik vandaag in deze preview van Everspace 2 beantwoorden.

Soepel reizen met de snelheid van het licht

Sommigen van jullie zullen er van op de hoogte zijn dat voertuigen besturen in games niet mijn sterkste kant is. Dit was goed te zien tijdens mijn eerste livestream van Watchdogs: Legion waarin ik half Londen omver reed. Enigszins zenuwachtig was ik dus wel om nu een echt ruimteschip te moeten besturen. Gelukkig merkte ik al snel dat het allemaal best meeviel. De mechanics zijn simpel, maar het biedt de speler alle nodige handvaten om zich uit verschillende situaties te redden en om langs lastige obstakels te manoeuvreren. Zo beschik je als piloot over de nodige snufjes zoals wapens, speedboosters en andere toffe uitrustingen om je vijanden kapot te maken. Het vliegen zelf voelt enorm vloeiend en soepel. Dit is belangrijk, aangezien er soms van je verwacht wordt om moeilijk begaanbare “wegen” te overbruggen.

Je bent echter niet tegen alles opgewassen. Voor sommige vijanden of obstakels moet je schip net iets sterker of sneller zijn. Gelukkig biedt Everspace 2 nu al uitgebreide, maar niet te ingewikkelde customization opties om je schip uit te rusten met de juiste snufjes. Natuurlijk is dit niet gratis. Je wordt op een goede manier gemotiveerd om de ruimte te verkennen. Zo ga je op zoek naar grondstoffen en geld om de juiste upgrades te kunnen kopen.

Een goed verhaal met nog meer potentie

Het verhaal is het gene wat mij helaas het minst interesseert. Dit komt niet omdat het verhaal per se slecht is, maar ik merk dat ik er zelf niet echt in word getrokken. Dit is echter puur gebaseerd op mijn eigen mening en wensen bij een goed verhaal. Ik merk dat wanneer ik mijn personage alleen zie in cutscenes, ik weinig meekrijg van wat mijn personage doet en waarom. Nou ben ik ook van mening dat dit voor Everspace 2 niet echt uitmaakt. De cutscenes worden verteld door middel van een soort stripachtige reeks afbeeldingen met voice acting er onder. Ik vind het passend, alleen trekt het me niet zo aan. Zelf had ik wat meer variatie willen zien in de manier waarop het verhaal verteld wordt. Het verhaal heeft zo veel potentie, wat er voor mij momenteel nog niet echt uit komt.

Momenteel biedt de early acces ongeveer twaalf uur aan volledig professioneel "gevoice acte" verhaalmissies en zijmissies. De voice acting is erg goed en komt zeer geloofwaardig over. Je merkt dus echt dat die eerste twaalf uur goed zijn ontwikkeld. Ik ben namelijk ook nog niet tegen bugs aangelopen. Behalve, en dit is wel belangrijk om te benoemen, een crash. Waar dit precies aan lag was mij niet helemaal duidelijk. Verder ziet en voelt de game alsof hij, zeker in de eerste paar uur, al af is. Dit lijkt natuurlijk normaal te zijn, maar vergeet niet dat er veel early access titels zijn waarbij dit niet het geval is.

Het complete plaatje

Tot slot wil ik het nog hebben over het onderdeel dat deze game voor mij nu al succesvol maakt, de sfeer. Denk hierbij aan locaties, muziek, sound effects en graphics. Naast de super vloeiende gameplay en het enigszins leuke verhaal is de sfeer de kers op de taart. De game geeft je het gevoel dat jij maar één minuscuul stipje bent in een oneindig groot universum. Dit wordt niet alleen gedaan door het creëren van dit universum, waarbij het echt voelt als één geheel in plaats van aan elkaar genaaide hubs. De muziek, die mij vooral doet denken aan sci-fi uit de '80's, heeft een bepaalde atmosfeer om zich heen hangen dat de grote van dit universum alleen maar groter aan doet voelen. Daarnaast is de afwezigheid van geluid wanneer je rondvliegt ook zeker een goede keuze geweest. Dit geeft de speler een gevoel van leegte die past bij zo’n enorm universum.

De game is vloeiend. Ik heb het hier niet over de gameplay per se, maar meer over het rondreizen. Zelden kom ik laadschermen tegen. Het enige moment waarop ik dit heb gezien, is wanneer ik in een soort “hyperspeed” ga om naar een ander sterrenstelsel te reizen. Volgens mij is dit ook niet helemaal de bedoeling en zal dit in de komende tijd worden opgelost. Buiten dat voelt het als een enorm grote open wereld die mij toch zeker wat uren kan laten ronddwalen.

Voorlopig oordeel van Huub Hooijdonk

De early access van Everspace 2 is wat je verwacht van een early access. De game is nog niet voor honderd procent af, maar wat ze wel af hebben, is ook meteen erg goed. De gameplay is enorm goed en vloeiend, het sounddesign is top-notch en het verhaal, wat meer potentie heeft, is goed. Wel is dit een game die ik niet aan iedereen aanraad. Het is een niche game die voor fans van spaceshooters zeker niet mag ontbreken in hun Steam Library. Wel is Everspace 2 een goede titel om dit genre te ontdekken door zijn toegankelijkheid. Zelf ben ik zeker nog van plan de game verder te onderzoeken en ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor Everspace 2.

Packshot Everspace 2

-

Rockfish Games