Preview: Escape Dead Island

Geplaatst: 30 oktober 2014 12:00

Escape Dead Island is niet de enige game in de franchise die we de aankomende tijd met open armen zullen gaan ontvangen. Samen met Dead Island: Epidemic en natuurlijk Dead Island 2, zal dit drietal binnen een niet al te lange tijd te spelen zijn op jouw gamesysteem. Nu is Escape Dead Island misschien wel een beetje de underdog van deze drie. Althans, ik had er tot een paar maanden geleden nog niet van gehoord.

Tijdens de gamescom werd ik verrast met deze Dead Island-titel. Ik stond op de lijst om een bezoekje te brengen bij deze voor mij nog onbekende Dead Island-game. Eenmaal op mijn plaats in de presentatiezaal, kwam er een dozijn van verwarring op me af. De presentatie was al lekker verwarrend en de antwoorden die ik op mijn vragen kreeg, zorgden alleen nog maar voor meer vragen. Maar dat is ook het doel van de ontwikkelaar, zo bleek. Een Dead Island produceren met een mysterieus horrortintje. Dat mysterieuze was ze in ieder geval goed gelukt.

Spin-off

Met Escape Dead Island duikt Deep Silver vanaf een springplank een compleet andere kant op dan het pad wat ze normaal altijd volgen. De derdepersoonsview in de game is sowieso compleet andere koek, maar daar blijft het niet bij. Escape Dead Island zal in tegenstelling tot de andere Dead Islands puur draaien om een goed verhaal. In plaats van de zombies allemaal neer te maaien, is het nu juist zaak om de zombies proberen te ontwijken en een ontmoeting te voorkomen.

De game is een spin-off van Dead Island. Raakvlakken met de vorige delen zal je dus niet tegenkomen. Verwacht ook geen prequel of sequel, die veel games er de laatste tijd bij krijgen, dit is een standalone titel. De stijl van Escape Dead Island onderscheidt zich ook wel degelijk. Maak kennis met een Dead Island in een soort stripboekachtige sfeer met daarbij een cel-shaded uiterlijk en dikke zwarte randen om de personages. Volgens de ontwikkelstudio past deze stijl meer bij een game waarin een verhaal wordt verteld en daar kan ik ze niet ongelijk in geven. Al ken ik genoeg games met fraaie grafische high-end graphics, die een lekker verhaal hebben.

Bounty-eiland

Uiteraard speelt deze game zich wel af op een zonnig bounty-eiland. Die omgeving kan Deep Silver niet loslaten. Je speelt als de wat minder stoere Cliff Calo, een verwende nerd die niet bekend is met een hoop chaos en liever niet de confrontatie opzoekt. Als kind van een rijke familie, is deze jongeman niets tekort gekomen. Het verhaal begint nog op het eiland Banoi, wat je vast nog wel zult kennen van de eerste Dead Island. Een aantal vrienden weet van het eiland af te komen en vertrekt naar Narapela, een eilandje verderop. Dat gaat niet helemaal lekker. Zeg maar gerust: helemaal fout. Hoe je op het eiland terecht bent gekomen, dat weet niemand. Daar komt meteen dat mysterieuze stijltje om de hoek kijken. Want hoe komt het dat je in een container wakker wordt, die ingericht is als appartement, niet wetende hoe je er bent gekomen? Wanneer je de deur openmaakt, zie je dat het hele strand vol ligt met containers. De ontwikkelaar wilde geen woord over het verhaal verder loslaten, maar was wel zo vriendelijk ons gameplay te laten zien.

Een groot mysterie

We zagen kleine stukjes gameplay die al snel het mysterieuze, wat de game zou moeten zijn, bevestigden. Met bijvoorbeeld een stuk waarin je in een soort kantoortje liep waar rinkelende telefoons de rust verstoorden. Wanneer er op werd genomen, hoorde je een stem die zei dat het allemaal jouw fout is geweest dat je vrienden nu verdwenen zijn. Ook wordt er in sommige levels met wat coole effecten gespeeld. Zo kwamen er beelden voorbij waarin het kleurenpalet werd beperkt tot alleen de kleuren rood, zwart en wit. Daarnaast zagen we ook het avontuurlijke van de game naar boven komen. Het eiland werd verkend en de zombies werden voor de gek gehouden, zodat er langs geslipt kon worden.

Goed om te weten is dat Escape Dead Island, net zoals zijn familie, een sandbox is, met een groot eiland om te verkennen. De game zal echter wel een lineair verhaal en steeds wat dingen bevatten die je stoppen om verder te gaan met het verkennen van het eiland. Dan is het uitpuzzelen hoe je verder komt. Niet dat dat meteen een slechte zaak is. Wanneer je een groot verhaal wilt vertellen, is het moeilijk om de spelers vrij te laten in wat ze kunnen doen. Gaandeweg in de game zal je kennis maken met verschillende wapens. Je begint bij een schroevendraaier en eindigt bij wat grover geschut. Upgraden is ook mogelijk.

Verwachting

Ik ben erg benieuwd wat deze spin-off gaat brengen. Het kan nog alle kanten op gaan. Ik weet bijvoorbeeld niet hoe sterk dat verhaal nou uiteindelijk gaat zijn. Het is in ieder geval één van de belangrijkste onderdelen van de game die natuurlijk gewoon goed in elkaar moet zitten, daar draait het uiteindelijk om. Iets wat ik wel weet, is dat de game ons nog veel meer gaat vertellen over de zombie-uitbraak in het gebied, bijvoorbeeld hoe deze is ontstaan. Dat is een groot pluspunt. Waar je in andere Dead Island-games juist de confrontatie met zombies opzocht, is het nu juist noodzakelijk om deze te vermijden en je via grote puzzels verder moet komen in de zoektocht naar je vrienden.

We zullen zien hoe Escape Dead Island uit zal gaan pakken op 21 november, dat is de dag dat de game uit zal komen op de huidige generatie consoles, inclusief pc. De game zal de next-gen dus niet bereiken. Zijn broer, Dead Island 2, doet dat echter wel in 2015.