Preview: Endless Legend

Geplaatst: 18 mei 2014 10:00

Het 4X-genre (eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate) heeft in haar eerste bloeiperiode medio jaren 90 veel verschillende vormen gekend. De klassieke games, zoals Master of Orion en Civilisation, gingen de ruimte in of draaiden om geschiedenis. Er waren ook games die het anders aanpakten en een fantasiewereld indoken met ridders, dwergen en elven, zoals Master of Magic (1994). Deze game, ontwikkeld door Simtex en uitgegeven door MicroProse, had een trouwe schare fans, maar kreeg helaas geen vervolg. Dit lijkt nu toch te gebeuren met een spirituele opvolger.

Endless Legend
In deze 4X-game, ontwikkeld door het Franse Amplitude Studios, is het je doel om jouw ras als sterkste te laten overleven tussen de andere rassen op de wereld. Deze rassen hebben elk hun eigen sterktes en zwaktes waarbij het je taak is om te zorgen dat je niet ten onder gaat. Naast de grote speelbare facties zijn er ook nog kleinere, onafhankelijke facties, welke je in kunt lijven in je grote rijk. Hierdoor kun je extra eenheden bouwen en krijg je leuke bonussen, afhankelijk van het ras dat je weet te onderwerpen. Deze poging tot werelddominantie wordt verder opgefleurd door een uitgebreid questsysteem, welke allemaal voordelen met zich meebrengen als je de quests succesvol afrondt. Daarnaast kun je via onderzoek nieuwe technieken, gebouwen en vaardigheden toevoegen, welke je steeds verder in technologische era's kunnen brengen (Civilisation anybody?).

Endless Master of Magic
Amplitude Studios is opgezet door oudere gamers die graag de oude glorie willen herstellen. Eerder deden ze dit al met een hommage aan Master of Orion in de vorm van Endless Space, nu is een andere game die hen dicht bij het hart ligt aan de beurt. Endless Legend maakt een knipoog naar Master of Magic, en dit is in de game te merken. Deze nieuwe turn-based 4X-game staat helemaal in het teken van fantastische wezens en vreemde artefacten. Net als in Master of Magic kun je je legers aan laten voeren door helden, welke je op een leuke RPG-manier kunt uitrusten en levellen, waardoor ze steeds sterker worden. Ook kun je je stad (of steden, als je lekker op het oorlogspad bent) ontwikkelen en voorzien van extra gebouwen om de economische en militaire mogelijkheden uit te breiden. Naast het uitbouwen van je stad is de combat net als in Master of Magic een tactische turn-based veldslag waarbij je je individuele eenheden bevelen kunt geven en de strijd aan kunt gaan met je tegenstander.

Endless Universe
Amplitude heeft nog een leuk detail gehandhaafd: de manier waarop de economie draait. Deze is echter niet op Master of Magic gebaseerd, maar op Endless Space. De studio gebuikt namelijk dezelfde kerngrondstoffen in Endless Legend als in Endless Space. Zo heb je dust (geld), food en science, waarmee je je rijk kunt uitbreiden. De ontwikkelaar hintte zelfs in een gesprek met mij op de gamescom dat deze game gezien kan worden als een verre prequel op Endless Space. Dit biedt leuke vooruitzichten voor verdere titels in het Endless-universum.

Voorlopig oordeel
Endless Legend lijkt wederom een schot in de roos te gaan worden. De Early Access-versie die ik heb mogen spelen is al een game met ontzettend veel mogelijkheden en potentie, overgoten met een heerlijke nostalgische feel van de grote 4X-games van weleer. Wat ik vooral het fijnste vind van 4X-games is het lekker achterover zitten en met een drankje in de ene en je muis in de andere hand de avond voorbij laten gaan terwijl je rijk alleen maar groeit. Dit lukt Endless Legend erg goed. Deze game zal in mijn boekje misschien zelfs Master of Magic voorbij kunnen streven, maar dat ligt eraan wat er nog kan worden toegevoegd, want nog niet alle features en rassen zijn beschikbaar. Maar Endless Legend lijkt nu al legendarisch te gaan worden.

Endless Legend komt deze lente uit voor de pc.