Preview: Dying Light

Techland brengt vanaf 30 januari de doden weer tot leven, opgelet dus. Mijn verwachtingen zijn hooggespannen wat betreft hun nieuwe titel Dying Light. Oplettende kijkers zullen veel overeenkomsten zien met de Dead Island-games, wat niet verwonderlijk is aangezien het om dezelfde ontwikkelaar gaat. Hoewel de Dead Island-games verre van slecht waren, hadden de games ook zo hun nadelen. Het verhaal was zeer matig, de personages niet echt interessant en de missies vaak wat herhalend. Ik kijk meer uit naar Dying Light en ik zal in mijn preview toelichten waarom dit is.

Mirror's Light

In de game speel je met Kyle Crane en ben je werkzaam bij een organisatie. Je wordt gedropt in de stad Harran om een overgelopen agent te traceren. Al gauw gaat het mis en kom je zo in de shit terecht dat je uiteindelijk door een andere organisatie gered wordt. Daar deze organisatie jouw leven heeft gered, zal je het een en ander voor ze terug moeten doen. Het verhaal komt niet echt sterk over, maar klinkt alvast wel wat interessanter dan bij de Dead Island-games.

Er zijn natuurlijk de hoofdmissies en daarnaast zijn er nog vele zijmissies. In Dying Light gaat het vooral om overleven, want er is gevaar genoeg. De zombies zijn overdag alleen gevaarlijk in grote hordes, maar die zijn aardig te omzeilen door wat handig klim- en springwerk. Via palen en andere objecten klauter je gemakkelijk op daken en spring je zo van het ene naar het andere dak. Deze manier van klimmen zorgde meteen voor de vergelijking met Mirror's Edge. Overdag is het een zaak om op zoek te gaan naar allerlei items om wapens mee te bouwen. Net als in Dead Island kun je overal blauwdrukken vinden naast de vele voorwerpen, zoals plakband, batterijen en andere bekende voorwerpen. Zodra de nacht intreedt in Dying Light, kun je maar beter in de buurt van een schuilplaats zijn. Hier begint de echte horror van Dying Light.

In de nacht zijn de zombies veel gevaarlijker, oplettender en sneller. Erger nog, ook zombies kunnen nu ook op daken klimmen, dus eenmaal gezien is het flink zweten geblazen. Gelukkig kun je 's nachts gebruikmaken van je Night Sense. Hiermee kun je zombies spotten in het donker om ze zo te vermijden. Word je toch gezien? Dan is rennen een goed advies. Ook kun je gebruikmaken van vallen en afleidingen om de rottende achtervolgers af te schudden. Je kan bijvoorbeeld geluid maken door de zombies af te leiden. Een toffe manier om dit te doen is via je headset. Je kan dan in de microfoon schreeuwen, wat toch wel een leuke toevoeging lijkt te worden.

MacGyverisme

Naast zombies zal je soms ook andere overlevenden tegenkomen. Niet iedereen heeft helaas het beste met je voor. Het is dan ook belangrijk om voldoende wapens te maken, maar ook om vuurwapens te verzamelen, zeker omdat slagwapens nogal zinloos zijn tegen de vijandelijke mede-overlevenden. Nog een goede reden om als een ware MacGyver aan de slag te gaan en wapens te maken. Daarnaast kun je weer skillpoints verdienen met allerlei acties, hiermee kun je jouw personage op verschillende fronten verbeteren.

Grafisch gezien lijkt Dying Light een hoogvlieger te worden. De vergezichten en de stad ogen prachtig en de zombies zien er angstaanjagende uit. Ook kent de game een weersysteem. Je kunt tijdens het spelen regen, harde wind en zelfs mist verwachten. Dit draagt zeker nog verder bij aan de sfeer van de game.

Dying Light zal helaas geen splitscreen-mode krijgen, maar kan wel tot vier spelers online gespeeld worden. Je kan met drie anderen het verhaal doorspelen, wat het overleven natuurlijk wat gezelliger maar ook makkelijker maakt. Een toffe toevoeging is de Be the Zombie-mode. Hierin kan een speler online de andere spelers terroriseren als de Night Hunter. De Night Hunter is snel, sterk en dodelijk, en samenwerking tussen de andere spelers is dus vereist om deze aanval te overleven. Vooralsnog kunnen alleen spelers die een pre-order plaatsen van de game als de Night Hunter spelen. Dit zal later vermoedelijk via DLC ook beschikbaar gaan worden voor andere gamers.

Verwachting

Grafische vooruitgang, een veel duistere setting (met name in de nacht) en het klimmen over daken alleen al zorgen ervoor dat ik naar deze titel uit kijk. Ik besef dat er veel overeenkomsten zijn met de Dead Island-games, maar Dying Light lijkt een stuk serieuzer te worden met een minder B-filmgehalte. Daarnaast zal de co-opmode ongetwijfeld garant gaan staan voor nog meer fun. Ook de toevoeging van weerseffecten spreekt mij erg aan. Wel maak ik mij licht zorgen over het zoeken van voorwerpen. Het eindeloos opentrekken van laatjes en kastjes kon op den duur vermoeiend worden in Dead Island, maar wellicht dat het in Dying Light meevalt. Nog een paar weken dan kunnen we het allemaal zelf aan den lijve gaan ondervinden.

Dying Light verschijnt op 30 januari voor de PlayStation 4, pc en Xbox One.