Preview: Dying Light 2

Geplaatst: 24 augustus 2019 10:00
Aangepast: 24 augustus 2021 19:32

Soms heb je weleens van die games waar je stiekem best wel naar uitkijkt. Het maakt dat Dying Light 2 voor mijn gevoel al jaren geleden is aangekondigd. Gezien dit vervolg het eerste deel uit 2015 opvolgt kan het natuurlijk helemaal niet zo lang geleden zijn. Ontwikkelaar Techland bracht het nieuws namelijk vorig jaar tijdens de E3 naar buiten. Ook deze zombie-game was aanwezig op het grote game-evenement in Keulen, alwaar een live demo getoond werd. Hoewel veel aspecten van het eerste deel behouden zijn gebleven, is er ook best het één en ander verandert. 'Wat dan?' Hoor ik je denken. Nou, dat vertel ik je graag.

It's shitty in The City

De eerste grote verandering is dat we nu spelen met een nieuwe protagonist; Aiden Caldwell. Hij beschikt over skills waar menig freerunner jaloers op zou zijn en beweegt zich daardoor met speels gemak door de vervallen straten van The City. Dat mag ook wel, want de map is vier keer zo groot als in Dying Light. Maar waar het personage over betere skills beschikt, zijn ook de zombies qua ontwikkeling niet stil blijven staan. Het is namelijk vijftien jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel en het virus heeft zich in die tijd gemanifesteerd tot een agressievere vorm. Overdag zijn de zombies nog altijd traag, maar zodra het licht plaatsmaakt voor de duistere nacht komen de zombies pas echt tot leven.

Aiden Caldwell beschikt ook over een paar tools die nieuw zijn voor de Dying Light-franchise. Zo kan hij zich met de grappling hook plaatsen bereiken waar hij anders niet bij had gekund. Maar dat is nog niet alles, want ook een paraglider behoort tot de attributen die Caldwell kan gebruiken. Zo kun je eenvoudig lange afstanden overbruggen. Omdat Caldwell zelf ook geïnfecteerd is door het virus, beschikt hij over bepaalde krachten die maken dat hij erg sterk is. Dat neemt niet weg dat hij graag gebruik maakt van de wapens die voor handen zijn, door spullen te verzamelen kun je ook zelf wapens craften en modden. Een knuppel die onder stroom staat is natuurlijk net even effectiever.

Kiezen tussen twee kwaden

Na de presentatie van Lead Designer Tymon Smektala kregen we een live demo voorgeschoteld. Het punt waarop gestart werd was het moment dat het water in The City net was afgesloten. De leiders van verschillende facties - die elkaar overigens niet mogen - moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat er weer water komt. De enige die daar over kan beslissen is de kolonel en die moeten ze dus zien te overtuigen. Nog voordat ze zover komen wordt iemand neergeschoten en sta je voor de keuze om de schutter te achtervolgen of bij het slachtoffer te blijven. Meteen een lastige keuze, want beide keuzes kunnen een vervelende consequentie hebben. Die tweestrijd is iets wat je in Dying Light 2 vaak gaat meemaken, maar je hebt slechts een beperkte tijd voor je je keuze gemaakt moet hebben. De druk is dus hoog.

Tijdens de demonstratie werd ervoor gekozen de schutter te volgen. Na een lange achtervolging door The City kwam Aiden uiteindelijk aan bij het gebouw waar de kolonel zich schuilhoudt. Het gebouw wordt goed bewaakt, dus je moet naar binnen zien te sluipen. Nog voordat je binnen bent krijg je te horen dat de persoon die is neergeschoten het niet gered heeft. Als je bij hem was gebleven, had hij het wellicht wel overleefd. Jouw keus kan dus tot gevolg hebben dat een NPC het niet overleefd en dat zit door de hele game verweven. Als je de game voor het eerst uitspeelt, heb je volgens Smektala slechts vijftig procent van de gameplay gezien. De keuzes die je maakt beïnvloeden dus niet alleen het verhaal, maar ook je omgeving.

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

De trailers en demo die ik tot nu toe heb gezien zagen er allemaal veelbelovend uit en ik kan niet wachten om hiermee zelf aan de slag te gaan. Het is wel te hopen dat er nog wat konijnen uit de hoge hoed komen. Het eerste deel was al niet heel origineel vergeleken met de vele games die al in dit genre bestaan en ondanks wat nieuwe toevoegingen lijkt ook dit deel in diezelfde val te trappen. De invloed van je keuzes op de game is wel een mooie vooruitgang.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Dying Light 2

Dying Light

Techland