Preview: Driver: San Francisco

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Een aantal jaren geleden viel ontwikkelaar Reflections Studios zwaar door de mand met het derde deel in de Driver serie, Driv3r genaamd. Waar de eerste twee delen door veel mensen als revolutionair worden gezien, was het derde deel eigenlijk diep triest. Na Driv3r hebben we nog vrij weinig gehoord van de serie, totdat op de afgelopen E3 opeens een nieuwe Driver uit de hoge hoed van uitgever Ubisoft werd getoond. Driver: San Francisco komt eraan!

Oude garde
De nieuwe Driver: San Francisco wordt opnieuw ontwikkeld door Reflections Studios. Uiteraard speelt de game zich af in San Francisco, waardoor je veel bekende bouwwerken uit die stad kunt zien tijdens de wilde achtervolgingen die de game te bieden heeft. Denk bijvoorbeeld aan de Golden Gate Bridge of Union Square. Je speelt de game met de detective John Tanner en je helpt de beste man in zijn zoektocht naar de beruchte crimineel Charles Jericho.

Kilometers asfalt
Het vrij standaard verhaal doet er echter niet toe, want het is racen dat écht telt in deze game. Je hebt ruim tweehonderd kilometer aan asfalt om te verkennen, waardoor Driver: SF zeker niet de kleinste game is. Alleen al met het eeuwig rondrijden door de stad kun je al uren kwijt zijn. Maar uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal om de ervaringen tijdens achtervolgingen. En om die allemaal net even wat interessanter te maken hebben de mannen bij Reflections iets leuks en origineels in petto.

Shift
Dat leuke en originele dingetje heet Shift. Om te begrijpen dat Shift (wat dat inhoud lees je later) in een moderne en realistische wereld kan bestaan, moet je weten dat de hoofdrolspeler Tanner na de gebeurtenissen in Driv3r in een coma is geraakt. Hierdoor is de werkelijkheid een klein beetje vervormbaar, waardoor ook het element Shift ingezet kan worden. Met behulp van Shift is het mogelijk om jezelf vanuit de auto waarin je op een bepaald moment rijdt naar een andere wagen te transporteren. De mogelijkheden die dit biedt zijn natuurlijk eindeloos. Ik zal er een paar noemen. Als eerste is het simpelweg handig om een betere auto voor een bepaalde achtervolging te zoeken. Daarnaast kan het handig zijn om met een druk op de knop om te keren door in een andere auto te springen. En wat natuurlijk het leukste is: je kunt met een zware vrachtwagen inrijden op de auto die je achtervolgt, om jezelf op het laatste moment uit die crashende vrachtwagen te transporteren naar een auto die op dat moment een veiligere positie op de weg heeft. Zoals gezegd: de mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos. De mogelijkheid is er, de manier waarop je het gebruikt is aan jou!

Snelheid
Aan het element Shift merk je ook iets anders: Driver SF is een snelle game. Niet alleen kun je met behulp van Shift snel van auto wisselen, ook zijn er andere mogelijkheden om bijvoorbeeld snel een achtervolgingsmissie te beginnen. Dat doe je door op de uitgebreide en gedetailleerde map politiewagens te zoeken die bezig zijn met een achtervolging. Met een druk op de knop zit je in no-time in die politie auto en ben jij degene die de achtervolging tot een succesvol einde moet brengen. Weer een voorbeeld van de snelheid van de game en de makkelijke manier om missies te starten dus.

Voorlopige conclusie
Eén van de speerpunten van ontwikkelaar Reflections is dat ze met Driver: San Francisco terug willen naar de roots en het succes van de eerste twee delen uit de serie. Met het nieuwe en originele element Shift hebben ze in ieder geval een leuke troef in handen. De vraag is natuurlijk of het op den duur interessant blijft om steeds maar weer Shift te gebruiken, aan de andere kant kun je eindeloos experimenteren met de mogelijkheden van Shift. Welke kant het op gaat zien we als de game in de winkels ligt. Daarvoor moeten we nog wachten tot en met begin volgend jaar. Driver: San Francisco zal dan verschijnen op de pc, PlayStation 3, Xbox 360 en Nintendo Wii.

Lees meer