Drake Hollow
  • ONTWIKKELAAR The Molasses Flood
  • EERSTE RELEASEDATUM 31 juli 2020
  • PLATFORMEN Pc, Xbox One
  • GENRE Avonturen, Survival
  • GAMELINER SCORE -

Preview: Drake Hollow - Magische stilte

Magie, ik heb er normaal gesproken niet zoveel mee. Leg mij nou eens uit hoe je objecten bouwt, waarom je voor dingen kiest en wat de reden is waarom deze wereld wordt opgeslokt door stekelige tentakels. Oh, ja ik ben dus bezig geweest met de bèta van Drake Hollow en mijn eerste bevindingen? Het zit echt niet verkeerd in elkaar! Survivallen, bouwen en exploratie staan centraal in deze sprookjesachtige wereld. Ik mis echter wel een aantal componenten om dit echt in een topper te toveren. Dit lees je allemaal in de preview van Drake Hollow, met radijsjes aanwezig uiteraard!

Drake Hollow Preview 1

Grimmige sprookjes

Als je de eerste trailer van Drake Hollow gezien hebt, dan denk je wellicht: "Oh wat schattig, wat zien die radijsjes er lief uit! Deze game gaat vast en zeker superlief worden." Nou, nee. Deze game wordt snel, best wel duister. De gehele wereld wordt opgeslokt door een monsterlijk collectief genaamd The Feral. Deze monsters zien er niet echt heel plezierig uit en zeker de grote varianten kunnen redelijke klappen uitdelen. Aan jou, een teenager, de taak om deze wereld te redden. De wanhoop spat echter van de wereld af en het is maar net de vraag of jij de rust kan doen wederkeren. Als voorbeeld kwam ik in de bèta een somber, maar ook echt angstwekkend figuur tegen. Uiteindelijk bleek hij niet vijandig te zijn, maar toch voelde ik me flink ongemakkelijk. Mijn tranen voeden deze rozen, zegt hij. Jezus, ook fijn om jou te ontmoeten hoor.

De soundtrack valt in herhaling, maar is wel erg gevoelig. Het is flink deprimerend, maar tegelijkertijd ook heel kalmerend. Ik kreeg erg de neiging om de soundtrack te vergelijken met die van Minecraft. Een muziekstukje dat ervoor zorgt dat je een gevoel krijgt van kalmte en rust. Drake Hollow is ijzersterk in het bouwen van een soort sprookjesachtige, maar deprimerende wereld. Je kunt het echter een flink stukje opleuken. Drake Hollow laat je namelijk je eigen megabasis bouwen, als nieuwe thuis voor de Drakes. Hoe doe je dit? Door een mix van magische krachten en verzamelen. Yup, duidelijker kan ik het ook niet echt maken. Je moet ervoor zorgen dat er genoeg drinken, eten en verdedigingsmaterialen aanwezig zijn, want je wilt natuurlijk je radijsjes goed beschermen en verzorgen. Je moet zelfs ervoor zorgen dat je Drakes speeltjes hebben om mee te spelen, want ze kunnen letterlijk sterven van verveling. Okidoki, extra speelpoppetjes komen eraan!

Drake Hollow Preview 2

Verhaallijn, waar ben je?

Luister, dit kan echt goed komen, omdat het een bèta en nog geen volledig eindproduct is, maar een rode draad is nergens te bekennen. Je hebt geen idee hoe de wereld werkt, hoe je er terecht bent gekomen en waarom je in godsnaam magische krachten hebt ontwikkeld. En waarom praten de vogels? Ik word zo echt knettergek, man! Maar goed, het uiteindelijke doel is wel bekend. Je gaat de radijs wezens (ook wel de Drakes genoemd) helpen met het herpakken van hun wereld. Waarom ga je dat doen? Zodat je weer terug naar huis kan en omdat je gewoon een goed mens bent, neem ik aan. Verder wordt er niet veel verteld over de wereld en de personages die erin wonen.

Want de wereld is qua presentatie erg sprookjesachtig, maar soms ook weer totaal niet. Je ziet alledaagse objecten, zoals auto's, vuilnisemmers en zelfs lege huizen. Wat voor wereld is dit? De Drakes zullen nooit in zulke huizen gewoond hebben en de monsters van The Feral al helemaal niet. Hebben hier mensen geleefd? Is deze wereld vermengd geraakt met onze eigen wereld? Veel vragen met weinig antwoorden, niet bepaald ideaal als je een interessante wereld wilt creëren. Je wilt namelijk gemotiveerd zijn om telkens op pad te gaan, maar de game legt qua narratief net wat te weinig uit.

Drake Hollow Preview 3

Voorlopig oordeel van Bram de Radijs man

Ik heb me toch stiekem flink vermaakt met Drake Hollow. De wereld heeft echt wel iets, maar ik hoop dat de verhaallijn in de volledige game de nodige structuur biedt en de speler motivatie geeft om door te zetten. Een veilige thuisbasis bouwen voor die schattige radijsjes geeft voldoening en je huis upgraden en versieren, blijft toch een leuke activiteit. In de review gaan we dieper in op de gamemechanics van Drake Hollow, maar hopelijk weet je in ieder geval wat je kunt verwachten van de bèta. In juli keren we terug om te kijken of Drake Hollow de moeite waard blijft, tot die tijd ga ik nog wat meer bomen in elkaar slaan met mijn hockeystick en wat wortelzaadjes verzamelen om mijn nieuwe gezin te onderhouden.

Over auteur Bram Noteboom

Bram Noteboom Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?