Preview: Dragon's Dogma

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Ben je eindelijk klaar met The Elder Scrolls V: Skyrim? En ook met Kingdoms of Amalur: Reckoning? Ja? Mooi zo! Want dan kan je meteen aan de slag met de andere draken-en-andere-veel-te-grote-beesten-killende-game. Deze game van Capcom is een actiegame met grootse RPG-elementen. Klinkt interessant, niet? Ik bedoel: een open wereld, veel monsters en van Japanse makelij. Meestal doen die oosterse daar niet zo aan mee, maar voor Dragon's Dogma maken ze graag een uitzondering.

An arrow in the knee
Dit klinkt natuurlijk heel bekend, want op de elfde van november vorig jaar kregen we ook al zo'n game voorgeschoteld. Nou, dit is ongeveer een jonger broertje daarvan. Tenminste, op het eerste gezicht. Beide spelen zich in een fantasiewereld af, beide doen met magie, zwaarden en pijl en boog leuke dingen, en beide zien er strak uit. Echter heb je meer verschillen dan overeenkomsten, want bij Dragon's Dogma speelt het verhaal niet zo'n grote rol als bij bijvoorbeeld Skyrim. Echter zijn de aanvallen wel een stuk flexibeler en relaxter. Je speelt echt in op je vijand. Als jij een flinke adelaar als belager voor je kiezen krijgt, dan valt je personage ook wat lekkerder aan. Zo zal hij verschillende bewegingen maken als 'special-attack' bij het vliegende gedrocht. Maar wanneer jij een draak (lekker cliché) de oorlog verklaart, zal ook daar weer een totaal andere manier van uithalen bij komen kijken. Best wel awesome dus!

Pijl en boog! Yoeha!

Leentjebuur
Als je nu denkt: ik heb al zo'n game in huis dus dit hoef ik niet, dan zit je verkeerd. Dit is namelijk een totaal ander beestje. Niets first-person, niets keuzes en al die andere shizzle. Gewoon een Japanse game met heel wat tekenen van Amerikaans bestaan. Het verhaal speelt namelijk niet zo'n grote rol als in andere games. Hier is het vooral je eigen karakter helemaal upgraden en bijhouden, in plaats van het zorgen maken om je teamgenoten. Die redden zich wel en kunnen technisch gezien niet dood. Ja, ze knijpen hem er wel eens tussenuit, maar spawnen dan na een tijdje gewoon weer op je pad. Zo krijg je niet echt een band met deze inwisselbare gehaktballen, wat wel jammer is.
Uiteraard bestaat deze game ook uit een rode draad, quests en side-quests, zoals elke andere game en zoals het hoort.

NerdMode ON
En wat zit er onder de motorkap? Een meer dan degelijke engine, heel wat mooie textures en hier en daar wat slordigheidfoutjes, wat jammer is. Zo zie je soms nog wel wat karakters door de aardbodem heen zakken en zichzelf ter pletter werken. Dood dus. Ook is de AI nog niet je van het, zowel die van je teamgenoten als die van de vijanden niet. Als het er in de uiteindelijke versie maar uit is, toch?
Wat wel een plus vooraf is, is het feit dat er een pijl en boog in zit. Echt een lekkere, snelle en scherpe pijlenschieter. Ik word spontaan blij van die afstandwapens zonder kogels. Achter iemand sluipen, richten en BAM, recht in zijn nek. Tot bloedens toe. Niet iedereen is er fan van, maar voor mij is het het noemen waard.

Verschil in wapens, aanvallen en vijanden heb je zeker!

Verwachting
Het ziet er dus goed uit voor deze fantasiegame. Draken, ridders, jagers en veel te awkward mensen. Mensen die een eigen leven leiden, ondanks jij het komt verzieken. Ze gooien een vis achter je aan als jij iets jat uit hun winkeltje, en ze zullen je aangeven bij de desbetreffende leiding als je iemand ontvoert. Het is een leven op zichzelf. Als de bugs er tenminste uitgehaald worden, want die zijn nog wel tenenkrommend.

Dragon's Dogma verschijnt op 25 mei voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.

Lees meer