Dragon Ball Z: Kakarot
  • ONTWIKKELAAR CyberConnect2
  • EERSTE RELEASEDATUM 17 januari 2020
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Actie, RPG
  • GAMELINER SCORE

Preview: Dragon Ball Z: Kakarot

Als er één verhaal bizar vaak is omgezet tot een game, dan is het wel het verhaal van Kakarot, oftewel Goku. De legendarische Z Warrior van planeet Vegeta heeft ondertussen al honderden keren de kont van menig badguy geschopt. En toch lijken we er met z’n allen geen genoeg van te krijgen. Zo bewijst Bandai Namco met Dragon Ball Xenoverse, Dragon Ball FighterZ en nu wederom met Dragon Ball Z: Kakarot. Het is tijd voor vernieuwing en die vernieuwing lijken we te krijgen. Nee geen zorgen, nog altijd trappen we Frieza, Raditz en Nappa in elkaar. Dit keer is het alleen niet enkel knokken geblazen, Dragon Ball Z: Kakarot komt namelijk in de vorm van een Actie-RPG!

Dragon Ball Z Kakarot1

Van zero to hero

Goku is een speciaal ventje, een gegeven dat we al talloze keren hebben mogen aanschouwen. De alien op Aarde beschermt zijn geliefden met een weergaloze passie en reikt met zijn beschermende vleugels zelfs ver het universum in. Wat allemaal begint met de memorabele Saiyan saga, groeit uit tot epische gevechten met vijanden die iedere keer weer vele malen sterker zijn. Het is aan Goku om zich een ongeluk te trainen om zo te triomferen over het kwaad. En dat is eigenlijk een beetje het doel van deze game. In tegenstelling tot eerdere DBZ-games, doe je dat niet enkel door te knokken. Hetgeen dat de serie namelijk zo leuk maakt, is de connectie die je vormt met de cast gedurende de periodes dat ze niet aan het vechten zijn.

Laten we nog wel even vooropstellen; er wordt genoeg gevochten in DBZ: Kakarot. Toch is dat niet alles dat je doet. Tussen de gevechten door is het namelijk de bedoeling dat je Goku, en diens kompanen, traint. Dat doe je door verschillende side quests te voltooien en door de kersverse Z Orbs te verzamelen. Deze balletjes zijn overal en nergens te vinden in de grote semi-open-werelden van Dragon Ball. Jup, dit keer kunnen we ons vrij bewegen door verschillende herkenbare gebieden. Tijdens het navigeren kom je menig bekend personage tegen die je een bepaalde opdracht geeft. Zo moet je voor Master Roshi bijvoorbeeld vieze boekjes vinden en kom je op Namek een ex-lid van de Ginyu Force tegen. Deze opdrachten belonen je met stickers die je op een community board kunt plakken. Je stempel op een community board drukken, geeft je weer bepaalde boosts die je kunnen helpen op bepaalde gebieden. Zo word je sterker, heb je meer stamina of zijn mini games makkelijker te voltooien. Al dat rennen en vliegen klinkt leuk, maar mocht je meer de rust op willen zoeken, dan trek je je Saiyan staart uit de broekzak en schroef je deze weer even vast. Uitstekend vismateriaal!

Dragon Ball Z Kakarot5

It’s over 9000!

Zoals ik al zei, de bedoeling is om zo sterk mogelijk te worden. Er staan namelijk heel wat iconische bad guys op je te wachten. Het probleem is echter dat ze steeds sterker en sterker worden. Dat betekent dat ook jij steeds sterker moet worden om ze aan te kunnen. Daar komen onder andere de Z Orbs in het spel. Met deze balletjes is het namelijk mogelijk om de skill tree van Goku uit te breiden. Zo unlock je steeds meer vaardigheden die je helpen om menig vijand tegen de grond te rammen. De handlangers zijn redelijk te doen, maar de grote schurken komen dit keer in de vorm van boss fights. Dat wil zeggen dat ze zwaar overpowered zijn en niet zomaar in elkaar te trimmen zijn. Veelal beschikken ze over meerdere levensbalken en zijn ze net een paar leveltjes hoger dan dat jij zit. Overigens spelen we niet alleen met Goku. Onze held is namelijk niet de enige die een groot aandeel in de verschillende saga’s heeft. Het is namelijk bekend dat we tot en met de Buu-saga kunnen spelen. Dan zou het saai zijn als we dat alleen met Goku konden doen en daarom staan ook Gohan, Piccolo, Vegeta, Vegito, Gotenks en Future Trunks ter beschikking. Iedere Z Warrior komt met zijn eigen skill tree en vechtstijl.

Toch zit ik nog met een aantal vraagstukken. Ik heb de game meermaals gespeeld en de wereld zag er op momenten fantastisch uit. Soms bekroop mij echter het gevoel dat de gebieden wat leeg aanvoelden. Daarbij is het ook nog maar de vraag hoelang de game nou precies is. In de aanloop naar Raditz was er aardig wat te doen en als we dat kunnen vermenigvuldigen tot de Buu-saga, dan is er aardig wat tijd te verstrijken. Hopelijk is er echter meer dan genoeg naast het hoofdverhaal te doen. Er zijn namelijk zat gaten om op te vullen. Hoe zat het nou bijvoorbeeld met Goku na het verslaan van Frieza en zien we King Kai, Garlick Jr en andere bekenden koppen nog terug? Dit zou de speelduur verlengen en brengt ons ook in de gelegenheid om de vreemde zijde van DBZ te verkennen. Inmiddels is bekendgemaakt dat je met Goku en Piccolo de fantastische filler van het autorijbewijs halen kunt herbeleven. Het zou mooi zijn als we meer van dat soort dingen kunnen doen. Er zitten namelijk aardig wat leuke personages en momenten in de fillers van de anime.

Dragon Ball Z Kakarot4

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Dragon Ball Z: Kakarot is een interessante wending binnen de franchise. Na het succesvolle Dragon Ball FighterZ is de keuze voor wat anders logisch, maar het is een keuze waar valkuilen en struikelblokken op de loer liggen. Zo vrees is voor de houdbaarheid van de game. Blijft het leuk om door de werelden te navigeren en blijft de combat interessant genoeg om door te gaan? Sowieso vind ik het een mooie stap om eens wat anders te doen dan de standaard fighter. Ze hadden immers ook gewoon voor Dragon Ball FighterZ 2 kunnen gaan. Deze game biedt ruimte voor gekkere dingen binnen het universum en dat is onwijs tof. Zo hoop ik dat er voldoende side quests zijn die inspiratie putten uit het filler materiaal van de anime. Potentie is er in ieder geval wel en ik kan dan ook niet wachten om met de volledige versie van de game te kunnen starten.

Dragon Ball Z: Kakarot verschijnt op 17 januari 2020 op de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy Wijnberg Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?